Käytän melko paljon lisäravinteita ja olenkin vahvasti sitä mieltä, että laadukkaista lisäravinteista on huomattavaa apua treeniin, palautumiseen ja kehittymiseen. Siis nimenomaan apua, ensiarvoisen tärkeää on muistaa, että tärkeimmät osa-alueet ovat oikeanlainen treeni, riittävä lepo ja monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Lisäravinteet ovat tuon oikeanlaisen ruokavalion lisä, eikä niillä kuulu korvata kiinteää ruokaa.

Lisäravinteita on kuitenkin todella paljon. Mikä niistä on oikeasti tärkeää, mistä on apua, mikä toimii? Lisäravinteet myös maksavat jonkin verran, mihin kannattaa rahansa laittaa? En osaa noihin kysymyksiin mitään absoluuttisia totuuksia vastata, mutta voin kertoa oman mielipiteeni.

Tässä siis minun mielestäni ne tärkeimmät lisäravinteet:

Ehdoton ykkönen on laadukas palautusjuoma.

Treenin jälkeen on tärkeää täyttää tyhjentyneet glykogeenivarastot ja kääntää katabolinen tila anaboliseksi, mielellään mahdollisimman nopeasti. Tässä auttaa oikeanlainen palautusjuoma. Palkkareita on monenlaisia ja itsekin olen erilaisia palkkareita aikoinaan testannut, kunnes päädyin Manninen Nutraceuticals:n Anabolic Overdrive 2:een. Se on ehdottomasti laadukkain palkkari jota olen käyttänyt. Väitän että jokainen joka kokeilee AOD2:ta huomaa eron ”normipalkkariin” sekä perhanan hyvässä maussa, että parempana palautumisena treenistä. Ja jos ei huomaa, sen kun palaa takaisin tunkkaiseen hera-malto-sekoitukseen.

Jos saisin käyttää vain yhtä lisäravinnetta, se olisi Anabolic Overdrive 2.

Anabolic Overdrive 2

Seuraavana listallani on aminohapot, tarkemmin EAA (essencial amino acids).

Treenin alussa sekoitan treenijuomapullooni veden sekaan reilut 10 grammaa Manninen Nutraceuticals:n EAA+:aa. Aminohapot auttavat myös osaltaan vähentämään kataboliaa ja tehostavat anaboliaa. EAA+ sisältää lisäksi sitrulliinimalaattia joka muunmuassa lisää pumppia lihaksessa ja estää maitohappojen kasaantumista. Kuten AOD2:n, olen huomannut EAA+:n toimivan ihan oikeasti. Suosittelen testaamaan.

EAA+

 Kolmanneksi nostaisin toimivan treenilaturin.

Kova treeni vaatii paljon energiaa ja kykyä pusertaa itsestään kaikki irti, viimeiseen toistoon asti. Tässä auttaa toimiva treenilaturi. Itse haluan treenilaturin tuovan treeniin lisää energiaa, potkua sinne ihan treenin loppuun asti. Parhaimmillaan hyvä treenilaturi tuo sellaisen olon, ettei treeniä malttaisi lopettaa lainkaan.

Treenilatureita on monenlaisia ja niissä on monia erilaisia ainesosia joista ei ota pirukaan selvää. Lisäksi tuntuu siltä että niitä vedetään nykyisin markkinoilta vähän turhankin usein jonkin sisältämänsä ainesosan takia. Mikä treenilaturi sitten on oikeasti toimivaa ja mikä ei? Mitä uskaltaa käyttää ja mitä ei? Itse olen testannut kymmeniä treenilatureita joista osa on toiminut ja osa ei. Tällä hetkellä suosikkini on Manninen Nutraceuticals:n Mania! joka on tehokas ja ainakin pysynyt markkinoilla sen verran pitkään että ei taida sisältää mitään luvatonta 🙂 Mania!:a käytän siis eniten, mutta aina välillä vuorottelen jotain muitakin treenilatureita. Näin uskon estäväni ainakin jonkin verran toleranssin muodostumista.

Mania!

Seuraavaksi nostaisin esiin laadukkaan lisäproteiinin.

Kun treenaa paljon ja haluaa kehittyä, on huolehdittava siitä, että keho saa riittävästi ravintoa. Lihakset tarvitsevat proteiinia kasvaakseen ja aina ei välttämättä normaalista ruuasta saa riittävää määrää proteiinia. Tällöin ruokavaliota on hyvä täydentää lisäproteiinilla. Itse pyrin siihen että syön vähintään kolmen tunnin välein. Joskus kuitenkin eväiden mukana kantaminen joka paikkaan on hieman hankalaa ja silloin proteiinijuoma on helppo tapa varmistaa että keho saa tuota tarvitsemaansa proteiinia riittävän usein. Proteiineissa on myös suuria eroja. Herakonsentraatin ja hydrolisoidun isolaatin laadulla on merkittävä ero. Siksi kannattaa miettiä myös hieman nappaako sitä konsentraattia sieltä marketin hyllystä vai tutkiiko hieman nettiä ja etsii itselleen sopivamman hinta-laatusuhteen. Itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt lisäproteiinina Manninen Nutraceuticals:n HydroISO:a. Se on ehkä jonkin verran hinnakkaampaa kuin perushera, mutta laatu on huippuluokkaa. Makukin on HydroISO:ssa erinomaisen hyvä.

HydroISO

Näiden vuosien varrella huippulaadukkaiksi toteamieni Manninen Nutraceuticals:n lisäravinteiden rinnalle olen ottanut käyttöön elävän legendan, Marko Savolaisen taatulla tinkimättömällä tyylillään suunnitteleman Supermass Nutrition ZONE-sarjan joka on suunniteltu varta vasten treenin ympärille, mistään tinkimättä.

Supermass Nutrition

ZONE-sarjaan kuuluu markkinoiden kehittynein tehonlisääjä PREZONE, jonka avulla saat harjoittelustasi kaiken irti, valtavasti lisäenergiaa ja uskomattoman keskittymiskyvyn. Treenin aikana nautittavan INTRAZONEn vahva aminohappomatriisi lisää runsaasti harjoittelun aikaansaamia anabolisia vasteita, nopeuttaa palautumista, vähentää lihasarkuutta ja hillitsee lihasväsymystä. Korkealaatuisen palautusjuoma AFTERZONEn monipuolinen aminohappo-proteiinihydrolysaattisekoitus on kehitetty aikaansaamaan välitön lihasanabolian lisääntyminen maksimoiden lihaskasvun ja nopeuttaen palautumista treenistä.

Kovin pitkään en ole vielä ehtinyt ZONE-sarjaa käyttää, mutta jo nyt voin rehellisesti sanoa tuotteiden olevan erittäin toimivia! Vahvasti näyttää siltä että ZONE-sarja on tullut Manninen Nutraceuticals:n tuotteiden rinnalle pysyväksi osaksi lisäravinnevalikoimaani.

Lisäravinteet

Lopuksi haluan vielä korostaa vitamiinien ja hivenaineiden merkitystä, vaikka niitä en oikeastaan lisäravinteina pidäkään.

Itse otan joka aamu kourallisen pillereitä, C- D- ja monivitamiinia, magnesiumia, sinkkiä, omega3:a jne. Riittävä määrä vitamiineja ja hivenaineita auttaa pysymään terveenä vaikka keho kovien treenien myötä joutuisikin välillä kovalle koetukselle. Olen jo pitkään tilannut vitamiinit, hivenaineet sun muut pillerit EBN:ltä. Mielestäni EBN:n tuotteet ovat korkealaatuisia eivätkä todellakaan hinnalla pilattuja.

EBN

1 thought on “Jauhot suuhun!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.