Haastattelussa Personal Trainer Ringa Ruisniemi

Muutama vuosi sitten tein blogiin useampia haastatteluja erinäisistä body-genren taustavaikuttajista ja muista motivoivista tyypeistä. Tänä vuonna päätin aloittaa nuo haastattelut uudelleen. Tällä kertaa haastateltavaksi joutui toinen Sarin valmentajista ja WellGo Training Centerin omistajista, Ringa Ruisniemi.

Moikka Ringa, kerroppa ihan alkuun kuka sinä olet?

Olen Ringa Ruisniemi, 33-vuotias Personal Trainer ja yrittäjä Porista.

Sä olet Ringa treenannut todella pitkään, mikä sai sut kiinnostumaan kuntosalitreenistä?

Minua on aina kiehtonut voima. Lapsena tykkäsin Kippari Kallesta, Peppi Pitkätossusta ja Maailman vahvimmasta nallesta. Ei sitä silloin ajatellut, mutta myöhemmin olen tajunnut, että kaikkia niitä yhdisti se, että ne oli tosi voimakkaita.

Nuorempana olin todella innokas ryhmäliikkuja ja jumppatyttö. Se taisi olla 2000-luvun alussa, kun seurasin yhden jumpanvetäjän valmistautumista fitness-kisaan. Homma alkoi kiinnostaa ja tajusin, että minäkin halusin olla vahva ja lihaksikas. Aika pian sitten tajusin, että ei ne lihakset jumppaamalla kasva ja siirryin kuntosalin puolelle treenaamaan. Yksilötreeni veikin sitten entisen jumppatytön mennessään, joku siinä raudan nostelussa vaan oli niin hienoa.

Sulla on myös kilpailutaustaa Body Fitneksestä, mikä sut sai kiinnostumaan kilpailemisesta?

Pari kanssani samalla salilla treenaavaa tyttöä treenasi kovaa ja valmistautui fitness-kisaan. Seurasin heidän treenaamistaan ja valmistautumistaan ja lähdin katsomaan myös kilpailua. Se touhu sitten veikin mennessään ja kohta huomasin haaveilevani itsekin kilpailemisesta.

Kerro vähän omista kisakokemuksistasi?

Olen kilpaillut kolme kertaa, 2006, 2008 ja 2010.

Vuonna 2006 kilpailin ensimmäisen kerran Body Fitneksessä ja näin jälkeenpäin ajatellen en ollut kyllä lainkaan valmis kilpailemaan. Kokemus oli kuitenkin niin hieno, että palo päästä uudelleen lavalle oli syttynyt. Ennen seuraavaa kilpailua oli kuitenkin tehtävä todella paljon työtä…

Seuraavan kerran kilpailin 2008 ja olinkin paljon valmiimpi. Kehitystä oli tullut paljon ja kisakin sujui huomattavasti paremmin.

2010 kilpaillessa menikin sitten oikeastaan kaikki pieleen mikä voi mennä aina kilpirauhasongelmiin asti. Vaikka itse kilpailu menikin saamani huonon valmennuksen takia penkin alle, opin siitä kokemuksesta ammatillisesti todella paljon ja koen että tuo kokemus on tuonut minulle todella paljon tärkeää tietoa ja taitoa valmentajana. Tuon kokemuksen kautta tiedän miten asiat voivat mennä pieleen, mutta tiedän myös sen, että fiksulla valmentamisella fitness-lajeissa voi kilpailla terveyttä kunnioittaen.

2008 / 2017
Onko sulla tulevia kisasuunnitelmia?

No eihän se kiinnostus kilpailemiseen ole mihinkään kadonnut ja määrätietoisesti tässä on koko ajan treenattu. Tavoite on asetettu vuoteen 2020, jolloin olis tarkoitus kilpailla Womens Physiquessa.

Mikä sun mielestä Ringa on treenaamisessa parasta?

Itseasiassa parasta on juuri se itse treenaaminen. En osaa sitä sen kummemmin selittää, mutta uskon että kaikki pitkään treenanneet tietävät mitä tarkoitan. Ei tätä hommaa jaksa tehdä ja siihen panostaa jos ei siitä ihan oikeasti nauti.

Entä mikä kilpailemisessa on parasta?

No minun kohdallani se juttu on aina ollut tuo treenaaminen. Nautin treenaamisesta ja jossain vaiheessa vaan tuli ajatus että voisko tällä treenaamisella olla jokin tavoitekin. Nautin kuitenkin huomattavasti enemmän itse treenaamisesta kuin kilpailemisesta.

Mikäs treenaamisessa sitten on haastavinta?

En mä tiedä… Pysyä poissa salilta? Ei minulla ole sellaisia hetkiä ettei treenaaminen kiinnostaisi, eikä oikeastaan juuri huonoja treenejäkään. On hyviä ja sitten tosi hyviä. Tottakai joskus väsyttää ja on pientä käynnistymisvaikeutta, mutta treenin jälkeen on aina hyvä fiilis.

Mikä sut sai Ringa lähtemään Personal Traineriksi?

Kyllä se oli puhtaasti tiedonjano, joka ei ole vieläkään sammunut. Halusin tietää miksi mitäkin tehdään ja miten se tehdään niin sanotusti oikein. Lisäksi minulla on aina ollut myös suuri halu auttaa muita ihmisiä. Minusta tuntuu pahalta nähdä kaikenmaailman pikadieettejä ja saman ruokavalion jakamista kymmenille, jopa sadoille ihmisille. Jokainen ihminen on yksilö ja se parhaiten toimiva ruokavalio tai treeniohjelma suunnitellaan yksilöllisesti juuri kyseiselle henkilölle, huomioiden jokaisen omat tarpeet ja lähtökohdat. Minä haluan neuvoa ihmisiä ja opastaa tekemään asiat fiksusti, niin että ihmiset onnistuu siinä mitä ne tekee. Valmentamiseni perustuu aina tutkittuun tietoon sekä käytännössä havaittuihin toimiviin keinoihin.

Olet toiminut Personal Trainerina jo yli kymmenen vuotta. Millainen koulutus sulla on PT-työhön?

Minua on aina kiinnostanut lukea ja ottaa asioista selvää. Olen aikoinaan käynyt kolmeosaisen Personal Trainer -koulutuksen, joka kesti muistaakseni pari vuotta, olen lukenut ravitsemustieteitä ja liikuntalääketiedettä yliopistossa, valmistunut ravintovalmentajaksi, elämäntapavalmentajaksi ja nyt viimeksi 2016 valmistuin ammattivalmentajaksi. Lisäksi olen Suomen Fitnessurheilu ry:n virallinen valmentaja.

Mikä sun mielestä valmentamisessa on parasta?

Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, niin auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteitaan. Teen tätä työtä täydellä sydämelläni ja on mielettömän palkitsevaa nähdä oikeita elämäntapamuutoksia, joissa opitaan uusia tapoja, sisäistetään uutta tietoa ja opitaan käyttämään sitä omassa arjessa hyödyksi. On ilo nähdä tyytyväisiä ihmisiä ympärilläni, joiden kanssa olen saanut kulkea yhteistä matkaa kohti heidän tavoitteitaan. Jokainen asiakkaani on minulle kultaakin kalliimpi!

Teillä on oma kuntosali, WellGo Training Center. WellGo -brändi on kuitenkin saanut alkunsa jostain ihan muusta, kerro WellGo:n historiasta

WellGo tavallaan kyllä sai alkunsa kuntosali-ideasta, mutta pienten mutkien kautta, sillä viisi vuotta sitten, kun vein pankkisedälle liiketoimintasuunnitelmat ja kannattavuuslaskelmat omasta kuntosalista, ne olivat hänelle vähän liian iso pala purtavaksi 😀 Hän oli sitä mieltä, että ehtii sitä sitten myöhemminkin. Jotain minun oli kuitenkin tehtävä, koska minulla oli tarve saada kauneushoitola kosmetologin työlleni ja toimisto Personal Trainer-työlleni saman katon alle. Siitä sitten syntyi nykyinen Wellgo Beauty Salon. Olen siis koulutukseltani myös kosmetologi ja ennen päätoimista valmentajan työtä työskentelin kosmetologina Personal Trainer-työni ohella.

Unelma omasta kuntosalista ei kuitenkaan lähtenyt päästäni mihinkään ja vuoden jaksoin odotella, kunnes menin uudestaan pankkisedän puheille ja sanoin, että nyt se kuntosali olisi saatava, sillä en ehdi enää tehdä kosmetologin töitä, koska Personal Trainerin työ alkoi täyttää päiväni. Lisäksi halusin pystyä tarjoamaan ihmisille parhaat mahdolliset laitteet ja puitteet treenaamiselle ja kehittymiselle. Oman kuntosalin myötä pystyisin tarjoamaan sen myös omille asiakkailleni. Pankkisetä nauroi ja sanoi, että ei kai siinä sitten muu auta, kun kerran noin kovasti sitä haluat ja kuulemma sitkeydestä huomasi, että töitä ollaan valmiita unelman eteen tekemään.

Luonnollisesti kuntosalistamme tuli siis WellGo Training Center, joka avattiin Poriin vuonna 2015 ja nyt saan täällä tehdä unelmatyötäni WellGo Personal Trainerina. WellGo:ssa meillä on nykyään huippuporukka tekemässä töitä yhdessä ja olen mielettömän kiitollinen heistä kaikista. Ilman heitä en olisi mitään.

Minua on aina ihmetyttänyt, miksi siisti ja tyylikäs kuntosali yhdistetään lähinnä MeNaisten lukemiseen loitontajalaitteessa ja kovaa treenaaminen hämyisen likaiseen kellarisaliin. Halusin yhdistää nämä kaksi ääripäätä ja avata kuntosalin, joka on siisti ja tyylikäs, mutta missä voi myös treenata kovaa, isoilla painoilla ja magnesium pölisten. Ylpeänä voin sanoa onnistuneeni, WellGo:lla on asiakkaina ihmisiä ihan laidasta laitaan, vasta-alkajista huippu-urheilijoihin ja meille on kaikki tervetulleita.

Se on kyllä totta, WellGolla on aina siistiä ja paikat järjestyksessä

Kun me avattiin salia, ei tiedetty yhtään kuinka usein kuntosalilla pitäisi siivota. Aika pian sitä huomasi että ihan joka päivä on siivottavaa, joten WellGo:lla siivotaan joka päivä ja asiakkaille mielettömän suuri kiitos siitä, että meillä painot palautetaan aina paikoilleen käytön jälkeen. Uskon, että näin kaikki viihtyvät paremmin.

Onko sulla esikuvia?

No se Maailman vahvin nalle tietysti!

Oikeasti suurin esikuva minulle on aina ollut oma isä. Isä on vahva ja lihaksikas, mutta samalla isä on myös aina turvallinen, rauhallinen, salliva ja positiivinen. Isän kanssa olen lapsena ollut myös ne ensimmäiset kerrat kuntosalilla.

Toinen varsinainen esikuva on lifecoach-valmentaja Marika Borg. Marika on aina positiivinen ja iloinen, näkee joka paikassa aina valoa ja mahdollisuuksia. Marikan mielestä jokainen päivä on uusi mahdollisuus ja tuota elämänasennetta olen pyrkinyt mahdollisimman paljon myös itse noudattamaan.

Kerro mulle Ringa mikä on sun pahe?

Olen aika laiska ruuanlaittaja. Liian helposti tulee valittua esimerkiksi työpäivinä helppo ja nopea välipala, jonka lasken sopivan makroihin. Tänäänkin se oli juustoa ja leikkelettä sekä proteiinipatukka 😀

Entäs kun kävelet kaupassa, mikä osasto on se pahin? Karkihylly? Sipsihylly?

Ei oikeastaan mikään, ei minulle tule kaupassa kiusauksia. En edes tykkää karkista tai sipsistä, siitä on vuosia kun olen viimeksi kumpaakaan syönyt.

No tohon ei kyllä muut pysty!
Kerro meille lopuksi mikä on sun mielestä se paras vinkki ruokavaliossa pysymiseen?

Vinkistä en tiedä, mutta tässä pari hyvää pointtia:

– Säännöllinen ja terveellinen ruokavalio koottuna ruoka-aineista, joista itse pitää.

– Jos noudatat ruokavaliota nyt, jota et pysty noudattamaan puolen vuoden, vuoden tai vaikkapa viiden vuoden päästä, siinä on jotain pielessä.

– Hallittu herkuttelu aika ajoin voi hyvinkin olla osa terveellistä ravitsemusta

Ringaa pystyy seuraamaan Instagramissa

ja sähköpostilla Ringan saa kiinni osoitteesta [email protected]

Sarin treeniohjelma – yläkehon voimatreeni

Sarin kisaprojektin tämän hetkistä ruokavaliota on käsitelty jo useampaan kertaan, treeniohjauksiakin on esitelty jo useampia. Tällä kertaa päätin esitellä hiukan Sarin treeniohjelmaa.

Ihan kaikkia salaisuuksia eivät Sarin valmentajat WellGo Personal Trainingin Jani Sukeva ja Ringa Ruisniemi antaneet lupaa paljastaa, mutta avataan kokonaisuutta vähän kerrallaan (nokkela tyyppi osaa myöhemmin yhdistellä palasista kokonaisuuden…) Sarin treeniohjelma on nelijakoinen. Tässä ensimmäisessä osassa kurkataan hiukan millainen on Sarin yläkehon voimatreeni.

Yläkehon voimatreeni

Ohjattujen treenien myötä opeteltiin ensin oikeat suoritustekniikat, jotta liikkeet varmasti kohdistuvat oikeille lihaksille. Siinä tekniikoita harjoitellessa oli painomääriä tiputettava totutuista, mutta kun ohjelma saatiin pyörimään, alkoi kehitystä tulla. Treeniohjelma ei ole mikään perinteinen 3 x 12 ohjelma jota toistetaan konemaisesti viikosta toiseen, vaan se pitää sisällään progression, kehitystä haetaan treeni treeniltä. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus on vahvasti treeniohjelmassa mukana ja se jos mikä pitää motivaatiota yllä.

Vaivihkainen kurkkaus treeniohjelmaan, mitä sitä pitikään tehdä?

Voimatreenistä kun on kyse, on mukana luonnollisena osana punnerrusliike rinnalle. Itseasiassa sillä yläkehon voimatreeni alkaa. Jani ja Ringa varmasti tipahtavat tuoleiltaan kun näkevät tämän kuvan, sillä vaikka voimatreenistä onkin kyse, mitään maksimirautoja ei ole tarkoitus käyttää. Olkaa valmentajat huoleti, kuva on lavastettu, mutta eikös vaan näytä hyvältä? 😉

Rintaliikkeen jälkeen vuorossa on selkäliike, jollaisena toimii vipuvarsisoutu. Tätä liikettä ei lähdetty lavastamaan, vaan kyseessä on aito tilannekuva keskeltä sarjaa.

Nämä kaksi treenin ensimmäistä liikettä tehdään yksittäin, mutta loppu treenistä koostuu kahdesta liikeparista, joista molemmat parit sisältävät sekä työntävän että vetävän liikkeen. Ensimmäisenä liikeparina toimii pystypunnerrus käsipainoilla ja ylätalja kapealla kahvalla.

On mielenkiintoista seurata Sarin treeniä, miten valmentajien ohjeet on omaksuttu ja otettu käyttöön. Itse olen sen verran itsepäinen, että saattaisin hyvinkin palata ikään kuin salaa tekemään jotain liikettä sillä omalla hyväksi havaitulla tavalla vaikka valmentaja olisi neuvonut erilaisen tekniikan. Ehkä juuri siksi Sari tässä treenaakin valmentajan ohjeilla kohti kisalavaa ja meikäläinen kuvaa ja aukoo päätään taustalla…

Treenin toinen ja samalla viimeinen liikepari on hauiskääntö käsipainoilla ja ranskalainen punnerrus tangolla. Tästä liikeparista ohessa videokuvaa, joskin hieman verran nopeutettuna.

Suunnittelin tässä jokin kerta näiden perinteisten kuvien blogiin napsimisen sijaan kuvata yhden Sarin ohjatun treenin ihan kokonaisuudessaan Instagramin liveen (ei nopeutettuna). Mitä olette mieltä, kiinnostaisiko seurata?

Ainiinmuuten

Sarilla kuvissa (ja tuossa ADHD-videossa) päällä oleva Better Bodiesin paita on maaliskuun ajan kampanjatarjouksessa Fit4You:ssa, käy sinäkin nappaamassa omasi!