Miten menee noin niinkuin omasta mielestä?

Sarin projekti etenee, mutta miten se menee noin niinkuin omasta mielestä?

omasta

Alun haasteet

Projektia on nyt takana neljä kuukautta, josta ensimmäiset viikot meni sairastaessa. Nyt oon päässyt mahtavasti treeneihin kiinni ja treeni kulkee. Tunne siitä, että tää on mun juttu on vaan kasvanut entisestään. Vaikka oon treenannut salilla tätä projektia ennen vuosia, on ollut mahtavaa huomata miten kehitystä on alkanut tulla ihan eri tavalla. Arki luo välillä melkoista haastetta treenien toteuttamiselle, mutta silti oon nauttinut joka hetkestä. Nyt, kun oon muutaman kuukauden tehnyt virka-aikaista työtä, on pitänyt totutella treenaamaan töiden jälkeen ja täytyy sanoa, että tällaiselle aamutreenaaja-tyypille, se oli aluksi melkoisen haastavaa.

Kehitystä

Ruokavalio ja treeni ovat tuottaneet haluttua kehitystä – tai ainakin mun omasta mielestä. On ollut mahtavaa huomata miten oma keho osaa käyttää ravintoa juuri oikella tavalla hyödyksi. Mun ruoka-annokset on oikeesti melkoisen isoja ja tuntuu että syön kuin hevonen, mutta silti en ole lihonnut vaan päinvastoin, kroppa on kiinteytynyt ja alkanut muokkaantua toivottuun suuntaan. Mun kroppaan on nyt jo tullut enemmän kehitystä tän projektin aikana kuin viimeisten vuosien aikana. Kun syöminen ja treeni on oikeanlaista, niin tuloksia syntyy. Kuitenkin ollaan vielä tosi kaukana siitä mihin pyritään. Nyt on kuitenkin saatu homma hienosti alulle.

Ruokailut

Mun olo on ollut koko ajan energinen, enkä ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kokenut nälän tunnetta. Ruokaa on siis riittävästi. Silloin tällöin on herkkuja tehnyt mieli ja olen ne itselleni suonut. Ihan joka kerta ei välttämättä olla pysytty päivittäisten makrojen sisällä, mutta olen sitä mieltä että se ei projektia kaada suuntaan tai toiseen, jos tässä vaiheessa makrot eivät aina täysin täsmää. Valmentajat Ringa ja Janikin on sanoneet että maalaisjärkeä on hyvä käyttää, olen tulkinnut sen tarkoittavan juuri tätä 😀 Tarkoituksena on kuitenkin nauttia matkasta eikä mennä pipo kireellä päivästä toiseen. Dieetin alkaessa makrojen noudattaminen on sitten tietysti aivan eri asia.

Vaatekaappi uusiksi?

Kaikki muutos kropassa on ollut todellakin positiivista, mutta silti on alkanut hieman hirvittää se, että mun vaatteet on alkanut käydä pieniksi. Paita, jos toinenkin puristaa hartioista ja selästä, eikä housuihin meinaa enää persikka mahtua muuta kuin tunkemalla 😉 Jari tuossa joku kerta jo ehdottikin mulle siirtymistä Gaspin vaatteisiin…

Sarin treeniohjelma – yläkehon voimatreeni

Sarin kisaprojektin tämän hetkistä ruokavaliota on käsitelty jo useampaan kertaan, treeniohjauksiakin on esitelty jo useampia. Tällä kertaa päätin esitellä hiukan Sarin treeniohjelmaa.

Ihan kaikkia salaisuuksia eivät Sarin valmentajat WellGo Personal Trainingin Jani Sukeva ja Ringa Ruisniemi antaneet lupaa paljastaa, mutta avataan kokonaisuutta vähän kerrallaan (nokkela tyyppi osaa myöhemmin yhdistellä palasista kokonaisuuden…) Sarin treeniohjelma on nelijakoinen. Tässä ensimmäisessä osassa kurkataan hiukan millainen on Sarin yläkehon voimatreeni.

Yläkehon voimatreeni

Ohjattujen treenien myötä opeteltiin ensin oikeat suoritustekniikat, jotta liikkeet varmasti kohdistuvat oikeille lihaksille. Siinä tekniikoita harjoitellessa oli painomääriä tiputettava totutuista, mutta kun ohjelma saatiin pyörimään, alkoi kehitystä tulla. Treeniohjelma ei ole mikään perinteinen 3 x 12 ohjelma jota toistetaan konemaisesti viikosta toiseen, vaan se pitää sisällään progression, kehitystä haetaan treeni treeniltä. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus on vahvasti treeniohjelmassa mukana ja se jos mikä pitää motivaatiota yllä.

Vaivihkainen kurkkaus treeniohjelmaan, mitä sitä pitikään tehdä?

Voimatreenistä kun on kyse, on mukana luonnollisena osana punnerrusliike rinnalle. Itseasiassa sillä yläkehon voimatreeni alkaa. Jani ja Ringa varmasti tipahtavat tuoleiltaan kun näkevät tämän kuvan, sillä vaikka voimatreenistä onkin kyse, mitään maksimirautoja ei ole tarkoitus käyttää. Olkaa valmentajat huoleti, kuva on lavastettu, mutta eikös vaan näytä hyvältä? 😉

Rintaliikkeen jälkeen vuorossa on selkäliike, jollaisena toimii vipuvarsisoutu. Tätä liikettä ei lähdetty lavastamaan, vaan kyseessä on aito tilannekuva keskeltä sarjaa.

Nämä kaksi treenin ensimmäistä liikettä tehdään yksittäin, mutta loppu treenistä koostuu kahdesta liikeparista, joista molemmat parit sisältävät sekä työntävän että vetävän liikkeen. Ensimmäisenä liikeparina toimii pystypunnerrus käsipainoilla ja ylätalja kapealla kahvalla.

On mielenkiintoista seurata Sarin treeniä, miten valmentajien ohjeet on omaksuttu ja otettu käyttöön. Itse olen sen verran itsepäinen, että saattaisin hyvinkin palata ikään kuin salaa tekemään jotain liikettä sillä omalla hyväksi havaitulla tavalla vaikka valmentaja olisi neuvonut erilaisen tekniikan. Ehkä juuri siksi Sari tässä treenaakin valmentajan ohjeilla kohti kisalavaa ja meikäläinen kuvaa ja aukoo päätään taustalla…

Treenin toinen ja samalla viimeinen liikepari on hauiskääntö käsipainoilla ja ranskalainen punnerrus tangolla. Tästä liikeparista ohessa videokuvaa, joskin hieman verran nopeutettuna.

Suunnittelin tässä jokin kerta näiden perinteisten kuvien blogiin napsimisen sijaan kuvata yhden Sarin ohjatun treenin ihan kokonaisuudessaan Instagramin liveen (ei nopeutettuna). Mitä olette mieltä, kiinnostaisiko seurata?

Ainiinmuuten

Sarilla kuvissa (ja tuossa ADHD-videossa) päällä oleva Better Bodiesin paita on maaliskuun ajan kampanjatarjouksessa Fit4You:ssa, käy sinäkin nappaamassa omasi!