Influenssat, flunssat ja miten niiltä suojautua

Uusi influenssakausi on alkanut. Kohta makaa yksi jos toinenkin tuon paskamaisen taudin kourissa sängyn pohjalla. Meillä tuo tauti koettiin pari vuotta sitten, enkä ikinä enää halua kokea vastaavaa. Kliseisesti voi sanoa, että ensimmäisenä päivänä pelkäsin kuolevani ja pari seuraavaa pelkäsin, etten kuolisikaan… Viime vuonna otettiinkin influenssarokotukset kiltisti koko perhe, samoin tänä vuonna.

flunssat

Influenssat, flunssat ja muut riesat

Tavallista flunssaa vastaan ei tuollaisia rokotteita sitten olekaan, siltä pitää suojautua ihan muilla keinoilla, kuten pukeutumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja pitämällä peruskunnon hyvänä. Edellämainittujen lisäksi ei riittävästä vitamiinien saannista ole ainakaan haittaa flunssan loitolla pitämisessä.

Samana päivänä kun otettiin nuo influenssarokotteet, tilasin myös paketillisen vitamiineja ja muita systeemejä EBN:stä.

Omaan annokseeni kuuluu muutamia omega3-kapseleita, 1000 mg tabletti C-vitamiinia, 100 ug kapseli D-vitamiinia ja pari monivitamiinitablettia täydentämään vitamiinien saantia sekä pari kapselia Magnesium sitraattia pitämään kaikenmaailman kramppailut sun muut ärsyttävyydet poissa.

D-vitamiinista löytyy myös lapsille paremmin sopiva 20 ug pitoinen pureskeltava tabletti. Ja miksei niitä voisi aikuisetkin rouskutella…

Mites muilla?

Flunssan karkoittamiseen ja kaukana pitämiseen on keinoja vaikka kuinka paljon. Onko teillä vastaavat vitamiiniarsenaalit käytössä vai syödäänkö teillä valkosipulia tai liotetaan jalkoja kuumassa kylvyssä? Millä keinoilla teillä pidetään flunssat loitolla?

Mitä nappeja sä vedät?

Syksy on kylmentyvien ilmojen, pimenevien iltojen ja tihkusateiden aikaa. Kesällä on painettu pitkin niittyjä ja ketoja ilman paitaa ja ruohonkorsi suussa. Nyt kiskotaan hupparia päälle ja kaivetaan pipoja kaapista. Jos ei ole tarkkana, saattaa syysflunssa päästä yllättämään. Hupparin, kaulahuivin ja pipon lisäksi on hyvä kaivaa kaapista käyttöön myös vitamiinit ja hivenaineet.

nappeja

Erityisesti kovaa treenaavan ja urheilevan on tärkeää pitää huolta riittävästä vitamiinien saannista. Vaikka urheilevilla ihmisillä peruskunto onkin hyvä, vastustuskykyä laskee kehon vieminen jatkuvasti äärirajoille. Kun keho on rasittunut, myös flunssa iskee helpommin. Senpä takia kovaa treenaaville ei riitäkään yksi monivitamiiniporetabletti vaikka se saisikin Nicke Lignellin tanssimaan. Kovaa treenaava tarvitsee kattavan valikoiman hyvin imeytyviä vitamiineja, sen monivitamiinin lisäksi.

nappeja

Meikäläisen oman setin perusta on C-vitamiini, jonka otan joinakin päivinä kapselina, joinakin päivinä poretablettina ja vahva D-vitamiini, jota otan erityisesti pimeinä aikoina ihan reilun määrän. Lisäksi otan päivittäin laadukasta monivitamiinia. C- ja D-vitamiinien lisäksi ei B-vitamiinilisästä ole haittaa, varsinkaan jos lautaselta ei useinkaan löydy parsakaalia… E-vitamiinilisää kannattaa harkita jos ruokavalio on hyvin vähärasvainen, useimmiten ei kuitenkaan E-vitamiinilisälle ole tarvetta.

Vitamiinien lisäksi minulla on päivittäisessä käytössä muutamia muitakin pilleripalleroita.

nappeja

Kalaa tulee syötyä hyvin harvoin, siksi otan joka päivä sopivan määrän Omega3:sia kapselimuodossa. Magnesiumsitraatti puolestaan ehkäisee tehokkaasti kramppeja ja suonenvetoja. Magnesiumvalmistetta valitessa kannattaa ehdottomasti valita sitraattimuotoinen magnesium, sillä se imeytyy hyvin tehokkaasti. Sinkki taas on erittäin tärkeä hivenaine erityisesti salitreenaajille, sillä sinkki paitsi parantaa immuunipuolustusta flunsaa vastaan, myös osallistuu kasvuhormonin ja testosteronin tuotantoon kehossa.

Siinä ne pääasialliset napit, joilla meikäläinen pyrkii pitämään flunssat ja muut pöpöt loitolla. Jo useita vuosia olen tilannut vitamiinit ja muut pillerit ja napit EBN:ltä. Siellä on usein erilaisia osta 3 maksa 2 tarjouksia yms.

nappeja