Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita päiviä…

Elokuu on alkanut ja useimmilla alkaa kesälomat olla ohitse. Valoisat yöt alkaa muuttua aina vaan pimeämmiksi ja päivälämpötilatkin laskea. Ihmisiä alkaa masentaa, sillä tänäkään vuonna ei kunnon kesää ollut ja nyt alkaa olla aika luopua toivosta että sitä enää edes tulisi. Kaiken lisäksi tuo otsikon aivan uskomattoman paska biisi alkaa soida radiossa enemmän ja enemmän. Ei ihme että syksyn tullen ihmisten masennus lisääntyy ja suisidaaliset ajatuksen alkavat vallata mielen…

Tämän kesän jälkeen ei syksyyn sen kummemmin tarvitse varautua, sateenvarjo saa edelleen olla käden ulottuvilla eteisen nurkassa ja pukeutua kannattaa edelleen siihen samaan paksuun huppariin kuin juhannuksena ja heinäkuun ”helteilläkin”.

Eipä silti, kaikista valitusvirsistäni huolimatta tämä on ollut hyvä kesä. Helle ei ehkä ole liiemmin ollut riesana, vaikka sitä olisin toivonutkin. Olenpahan silti onnistunut selkäni pariin otteeseen polttamaan puhumattakaan päänupistani, joka on kärähtänyt useamminkin. Ulkona ollaan saatu touhuttua paljonkin, pihaprojekteja tehtyä katetusta terassista leikkimökkiin ja erityisesti leikittyä ulkona. Leikkipuistoissa ollaan keinuttu, kiipeilty ja tehty hiekkakakkuja lukemattomat kerrat, leikkimökin ikkunasta on ostettu ja myyty valtavat määrät hampurilaisaterioita ja parsakaalimehua ja trampoliinilla on tehty kuperkeikkoja ja ”päkkejä” ja paljon paljon muuta.

Jos tässä nyt ihan oikeasti lähtee kulunutta kesää miettimään niin tosi kivaa on ollut. Ja sitäpaitsi, juurihan nahkahousuinen meteorologi-legendamme Juha Föhr jossakin kertoi, että hellerajan rikkoutuminen on enemmänkin tilastollinen poikkeama kuin vakio Suomen kesässä. Me suomalaiset ei vaan tajuta sitä, että näillä leveysasteilla ei kuulukaan olla hellettä.

Silti, Juha Föhrin viisaista sanoista ja tilastollisista faktoista huolimatta, toivon vakaasti että Mamban korvia särkevä sävellys olisi oikeassa, toivon että vielä olisi kesää jäljellä ja saisimme nauttia kauniista päivistä, ehkä siitä helteestäkin… Silti pidän edelleen sateenvarjon käden ulottuvilla, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Lähestyvään syksyyn on kuitenkin hyvä jo varautua, sillä sieltä se kuitenkin tulee, ennemmin tai myöhemmin. Nyt onkin loistava mahdollisuus hyödyntää House Of Brandonissa tänään alkavat Ystäväpäivät ja varautua viileneviin ilmoihin hankkimalla kaappiin lämpimien vaatteiden osastolle hiukan lisää täydennystä. Ystäväpäivät nimittäin tarkoittaa, että alennettujen tuotteiden joukosta löytyy nyt myös paljon syksyn uutuuksia. Kannattaa käydä kurkkaamassa!

Sarin farkut Pieces TÄÄLLÄ ja neuletakki Vila TÄÄLLÄ

Jarin farkut Jack & Jones TÄÄLLÄ ja huppari Superdry TÄÄLLÄ

Mitä nappeja sä vedät?

Syksy on kylmentyvien ilmojen, pimenevien iltojen ja tihkusateiden aikaa. Kesällä on painettu pitkin niittyjä ja ketoja ilman paitaa ja ruohonkorsi suussa. Nyt kiskotaan hupparia päälle ja kaivetaan pipoja kaapista. Jos ei ole tarkkana, saattaa syysflunssa päästä yllättämään. Hupparin, kaulahuivin ja pipon lisäksi on hyvä kaivaa kaapista käyttöön myös vitamiinit ja hivenaineet.

nappeja

Erityisesti kovaa treenaavan ja urheilevan on tärkeää pitää huolta riittävästä vitamiinien saannista. Vaikka urheilevilla ihmisillä peruskunto onkin hyvä, vastustuskykyä laskee kehon vieminen jatkuvasti äärirajoille. Kun keho on rasittunut, myös flunssa iskee helpommin. Senpä takia kovaa treenaaville ei riitäkään yksi monivitamiiniporetabletti vaikka se saisikin Nicke Lignellin tanssimaan. Kovaa treenaava tarvitsee kattavan valikoiman hyvin imeytyviä vitamiineja, sen monivitamiinin lisäksi.

nappeja

Meikäläisen oman setin perusta on C-vitamiini, jonka otan joinakin päivinä kapselina, joinakin päivinä poretablettina ja vahva D-vitamiini, jota otan erityisesti pimeinä aikoina ihan reilun määrän. Lisäksi otan päivittäin laadukasta monivitamiinia. C- ja D-vitamiinien lisäksi ei B-vitamiinilisästä ole haittaa, varsinkaan jos lautaselta ei useinkaan löydy parsakaalia… E-vitamiinilisää kannattaa harkita jos ruokavalio on hyvin vähärasvainen, useimmiten ei kuitenkaan E-vitamiinilisälle ole tarvetta.

Vitamiinien lisäksi minulla on päivittäisessä käytössä muutamia muitakin pilleripalleroita.

nappeja

Kalaa tulee syötyä hyvin harvoin, siksi otan joka päivä sopivan määrän Omega3:sia kapselimuodossa. Magnesiumsitraatti puolestaan ehkäisee tehokkaasti kramppeja ja suonenvetoja. Magnesiumvalmistetta valitessa kannattaa ehdottomasti valita sitraattimuotoinen magnesium, sillä se imeytyy hyvin tehokkaasti. Sinkki taas on erittäin tärkeä hivenaine erityisesti salitreenaajille, sillä sinkki paitsi parantaa immuunipuolustusta flunsaa vastaan, myös osallistuu kasvuhormonin ja testosteronin tuotantoon kehossa.

Siinä ne pääasialliset napit, joilla meikäläinen pyrkii pitämään flunssat ja muut pöpöt loitolla. Jo useita vuosia olen tilannut vitamiinit ja muut pillerit ja napit EBN:ltä. Siellä on usein erilaisia osta 3 maksa 2 tarjouksia yms.

nappeja