Maun merkitys lisäravinteissa

Nykypäivänä lisäravinteet kuuluu salitreeniin kuin kyykky jalkatreeniin, kyllähän se ilmankin onnistuu, mutta ei varmasti ole yhtä tuloksekasta ja tehokasta.

Lisäravinteissa on suuria eroja, kuten on jo aiemmin todettu. Laadulla on suuri merkitys ja siihen kannattaa panostaa, mutta miten on maun laita? Kuinka suuri merkitys on lisäravinteiden maulla? Tällä kertaa sukelletaan makujen maailmaan meikäläisen näkökulmasta ja lopuksi voit kertoa oman näkemyksesi kommenttiboksiin jos haluat 🙂

merkitys

Palkkari

Itse aloitin oman lisäravinne-matkani maustetulla valmispalkkarilla, mutta matkalle on mahtunut myös maustamatonta heraa, jota juotiin nenästä kiinni pitäen ja yökkäilyä pidätellen sekä maustamatonta soijaproteiinia, jota ei saanut kurkusta alas ei sitten millään. Siinä sitä soija-p*askaa nieleskellessäni päätin, että en enää koskaan osta mitään lisäravinteita vain halvan hinnan perusteella, enkä ole päätöstäni katunut. Jonkin aikaa siinä mentiin suklaan ja mansikan makuisilla jauhoilla kunnes rohkaistuin vuonna 2011 maistamaan Mannisen mustaherukan makuista palkkaria…Huh että se oli herkkua!

Tuo oli ensimmäinen kosketus Anabolic Overdriveen eikä vieläkään ole parempaa tullut vastaan, ei laadultaan eikä maultaan. Monta vuotta herkuttelin appelsiinin ja mustaherukan makuisilla palkkareilla treenin jälkeen, nykyisin suurin suosikkini on M-Nutritionin raikas Vadelma-Kiivi.

Proteiinit

Kuten tuossa edellä mainitsin, on vuosien varrelal tullut kaikenlaista kuraa kaadettua kurkusta alas maustamattomasta soijaproteiinista lähtien. Nykyisin proteiinijauhoja löytyy jo niin monissa eri mauissa että perässä on hankala pysyä. Hauskin on mielestäni erään herajauhon makuvaihtoehto Pineapple, jonka eräs tuttuni käänsi pinaatiksi, siinä sitä olisi ollut eksoottinen maku! 😀

Proteiinijauhojen suhteen olen palkkaria perinteisempi ja suosikkinani on pysynyt vuosien ajan ihan perus suklaa. Tosin suklaissakin on huimia eroja ja herkullisin (ja samalla huippulaadukas) on Supermass Nutritionin Super Whey Isolate Chokolate Milkshake makuisena, huh huh mitä herkkua!

Aminohapot

Aminohappovalmisteissa on suuria eroja paitsi sisällöissä, myös mauissa. Aminoissa arvostan maussa raikkautta, sillä enimmäkseen käytän niitä treenin aikana ja silloin ei mikään tunkkainen litku uppoa. Monia olen maistanut, mutta käyttöön on jäänyt Supermassin Intrazonesta Watermelon ja Ice Tea Peach sekä suurimpana suosikkina EAA+ Green Apple, jota tulee aina silloin tällöin sekoiteltua pitkin päivääkin vesipulloon hörpittäväksi. Nam!

Muut jauhot

Muissa lisäravinteissa maku ei sitten enää olekaan niin avaintekijänä, niitä kun ei ainakaan itse tule maisteltua sen isommin. Toki on mukavaa että esimerkiksi eniten käyttämäni treenilaturin Inzanen salmiakki-maku on oikeasti aika hyvää, mutta laturi tulee kuitenkin hörpättyä aika nopeasti, joten siinä maku ei ole niin suuressa roolissa.

Yksi herkullinen lisäravinne on kuitenkin vielä mainittava, nimittäin M-Nutritionin Protein Puddingin kanelipulla. Sitä ei vaan voi kuvailla, se on itse koettava!

Millainen merkitys lisäravinteiden maulla on teille muille?

Onko maulla merkitystä? Oletko valmis maksamaan hyvän makuisesta jauhosta hiukan enemmän vai valitsetko aina sen edullisimman vaihtoehdon? Mikä on mielestäsi se suurin herkku lisäravinteiden osalta? Kerro vapaasti mielipiteesi, kommenttiboksi on käytössäsi!

TBT: Lisäravinteiden laatuerot maallikoille

Pari vuotta sitten kirjoittelin lisäravinteiden laatueroista. Nyt kuvat on päivitetty uusiin, mutta asiasisältö on edelleen sama. Sukelletaan siis Throwback thursdayn myötä uudelleen laadukkaiden lisäravinteiden maailmaan!

Hyvin usein tulevat niin tutut kuin tuntemattomammatkin kyselemään mitä lisäravinteita heidän kannattaisi käyttää. Kaikille suosittelen ensimmäiseksi palautusjuomaa, sitten lisäproteiinia täydentämään ruokavaliosta saatavaa proteiinin määrää ja seuraavaksi aminohappoja ja tarvittaessa treenilaturia. Kysyjät jakautuvat kuitenkin yleensä kahteen eri leiriin. Ensimmäiset eivät tiedä lisäravinteista mitään, heille pitää ensin selventää mitä tarkoittaa proteiini ja hiilihydraatti ja sitten vasta lähteä ehdottelemaan tuota palkkaria. Toinen ryhmä tietää lisäravinteista jonkin verran, mutta ei ymmärrä mitä muuta eroa laadukkaan ja vähemmän laadukkaan tuotteen välillä on kuin korkeampi hinta. Koitetaanpa saada hiukan selvyyttä noihin laatujuttuihin, ihan maallikkokielellä.

laatuerot

Usein kuvitellaan että kun pussin kyljestä löytyy sanat HERA tai WHEY, sisältö on samaa tavaraa, ainoastaan pussin ulkonäkö ja hinta vaihtelee. Tämä ei luonnollisestikaan pidä paikkaansa, heraproteiineissakin on huimia eroja, joista yksi on erittäin helppo todeta. Ei tarvitse kuin katsoa paljonko tuotteessa on proteiinia 100 grammassa. Halvimmissa perusheroissa proteiinin määrä pyörii 70-80 gramman välillä kun taas laadukkaassa isolaatissa proteiinia on 90 grammaa tai jopa yli. Lisäksi laadukkaampi proteiini imeytyy paremmin ja aiheuttaa vähemmän vatsavaivoja. Ei tuo halpa perushera turhaan ole saanut lempinimeä ”pieruhera”.

Super Whey Isolate ja HydroISO ovat markkinoiden laadukkaimpia proteiinijauhoja

Palautusjuomajauheissa korostuu myös laadun merkitys. Palautumisjuoma koostuu karkeasti sanottuna hiilihydraateista ja proteiineista. Toki mukaan on saatettu sotkea muutakin, mutta nuo ovat ne tärkeimmät raaka-aineet. Ja kuten pelkässä proteiinissakin, myös palkkarissa näiden raaka-aineiden laatu ratkaisee. Palkkarijauhoja valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä proteiinia ja hiilihydraattia tuotteessa on käytetty. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä enemmän heraisolaattia, sen laadukkaammasta tuotteesta on kyse. Myös tuotteen laktoosin määrään kannattaa kiinnittää huomiota, varsinkin jos omaa herkän vatsan.

Huippulaadukkaat palautusjuomavalmisteet Afterzone ja Anabolic Overdrive

Aminohappovalmisteet ja muut treenin aikana nautittavat intratuotteet ovat nousseet viimeaikoina suhteellisen suosituiksi ja kuten kaikista muistakin lisäravinteista, myös niistä löytyy paljon laatueroja. Laadukkaan aminohappovalmisteen tunnistaa usein leusiinin määrästä, jonka tulisi olla mielellään jopa nelinkertainen muihin aminohappoihin nähden.

Laadukas aminohapposekoitus EAA+ ja erityisesti intratuotteeksi tarkoitettu Intrazone

Ehkä kaikkein eniten hajontaa on treenilaturien laadussa. Purkkien kyljissä ja mainospuheissa luvataan eläimellisiä treenitehoja ja vaikka mitä kuita taivaalta ja silti usein se suurin vaikuttava aine on kofeiini. Samat tehot (ja valtavan kusihädän) saisi juomalla pannullisen kahvia. Treenilatureiden vaikuttavat aineet ovat melkoista siansaksaa asiaan perehtyneellekin, saati sitten maallikolle. Siksipä jos ei vaikuttavien aineiden listasta tunnista muuta kuin kofeiinin, kannattaa ennemminkin kysellä treenikavereilta mitkä treenilaturit heillä ovat toimineet ja lähteä sitten kylmästi kokeilemaan ja etsimään sitä omaa suosikkia.

Omat suosikkitreenilaturini Prezone, Inzane ja Mania!

Tämän tekstin kuvissa esiintyivät itselläni käytössä olevat ja vuosien varrella laadukkaiksi toteamani lisäravinteet. Melkeinpä uskallan väittää että purkin kyljessä oleva M-Nutritionin:n tai Supermass Nutritionin logot ovat varmoja merkkejä tuotteen korkeasta laadusta.

.

Kannattaa kokeilla, tilaa vaikka yksi purkillinen Anabolic Overdrive 2:ta ja vaihda oma palkkarisi siihen tuon purnukan keston ajaksi. Jos et huomaa eroa, voit palata entiseen etkä häviä juuri mitään. Jos taas huomaat eron, voit jatkaa laadukkaampien lisäravinteiden parissa ja voittaa kehityksessä aika paljon pidemmällä aikavälillä…

Jos innostuit kokeilemaan, koodilla METALLISYDAN10 saat 10% alennuksen kaikista normaalihintaisista M-Nutrition ja Supermass Nutrition tuotteista M-webstore:sta.