Sarin dieetti alkoi, miten on Jarin ruokavalion laita?

Tämän viikon maanantaina alkoi Sarin välidieetti matkalla kohti Body Fitness SM-kilpailua vuonna 2019. Sari siis pudottaa kaloreita ja laskee hiilarigrammoja, mutta miten on Jarin ruokavalion laita? Onko menossa tukidieetti vai mussutetaanko pullaa toisen kärvistellessä miinuskaloreilla?

Kuvassa on kaksi annosta, kumpi on Jarin ja kumpi Sarin annos?

Vastaus löytyy postauksen lopusta.

Miten on Jarin ruokavalion laita?

No itseasiassa mussutettuaan pullaa ihan riittävän kauan, alkoi Jarillakin jokin aika sitten tuntua pitkästä aikaa kiinnostusta painonpudotukseen. Osasyynä saattoi toki myös olla etelän lomareissun kuvissa pömpöttävä isimasu ja alati kiristävät housut… No oli motivaation syy mikä tahansa, Jari aloitti tarkan ruokavalion noudattamisen jo muutama viikko sitten…

Jari:

No joo, tulihan tuossa syötyä aika vapaasti jo suhteellisen pitkään, mikä väistämättä näkyi myös vyötäröllä. Tai oikeastaan se perus ruokavalio on ollut aika pitkälti taustalla kunnossa koko ajan, mutta sen päälle olen syönyt aika paljon kaikenlaista höttöä. Keväällä jo kokeilin aloitella dieettiä, mutta se ei pitkälle kantanut, motivaatiota ja kiinnostusta ei vaan ollut.

No nyt muutama viikko sitten juttelin erään tiukassa kunnossa olevan kaverin kanssa salilla ja hän kertoi kiristyneensä huomattavasti noudattamallaan erikoisruokavaliolla. Juteltiin lisää ja Anssi kertoi enemmän ruokavaliostaan. Se jäi kutkuttelemaan ja niinpä aloitin itsekin vastaavanlaisen ruokavalion noudattamisen muutaman päivän kuluttua.

3+1 dieetti

Kyseessä on 3+1 dieetti, jossa kolme päivää syödään suhteellisen minimaalisesti hiilihydraatteja ja neljäntenä tankataan niitä enemmän. En tiedä tarkalleen miten homman ”kuuluisi” mennä, mutta minun mukaelmani on seuraavanlainen:

Kolmena hiilarittomana päivänä syön neljä kertaa päivässä. Jokainen päivän ateria sisältäänoin 50 grammaa proteiinia, 12 grammaa hiilihydraattia ja vaihtelevasti rasvaa. Päivän kokonaiskalorit pyörivät hiilarittomina päivinä noin 1500 paikkeilla.

Neljäntenä päivänä syön sitten hiilareita ihan niin paljon kuin hyvältä tuntuu. Tarkoitus ei siis ole ahtaa niitä sisäänsä ähkyyn asti tai syödä pelkkiä herkkuja koko päivä, vaan sisällyttää jokaiselle aterialle runsaasti hyviä hiilareita ja jos vielä siltä tuntuu, ei sen korvapuustin tai karkinkaan syöminen väärin ole. Kalorimäärää en ole kertaakaan tällaisena hiilaripäivänä laskenut, eikä se edes minua kiinnosta.

Miten se sitten on toiminut?

No voin heti alkuun sanoa, että minä olen tykännyt! Tottakai niinä kolmena päivänä on nälkä, mutta ne kestää oikein hyvin kun tietää, että ihan parin päivän päästä saa taas syödä reilummin. Energiatasot on olleet koko ajan hyvät, neljännen päivän tankkaaminen riittää pitämään energiatasot ylhäällä taas seuraavat kolme hiilaritonta päivää.

Tämä on siitä jännä dieetti, että päätin heti alkajaisiksi etten ota siitä minkäänlaista painetta. Jatkan vain niin kauan kuin itsestä hyvältä tuntuu ja myös lopetan jos siltä tuntuu. En myöskään ole käynyt kertaakaan vaa’alla koko projektin aikana. Sen kuitenkin tiedän, että vatsa ei pömpötä yhtään siihen malliin kuin ennen projektia ja housut alkavat kohta pyöriä jalassa…

Niin ja siihen alun kysymykseen vastaus: Jarin annos oli se vasemman puoleinen, 200 g kanaa ja kaksi riisikakkua

Kehonrakentajan ruokavalio pitää ajatukset kirkkaina

Jokainen urheilija tietää ruokavalion merkityksen, oli laji sitten mikä tahansa. Maratoonarin ruokavalio on hyvin tarkka niin harjoituskaudella kuin kilpailuun valmistautuessa, kilpailutilanteessa kehon suorituskyky viedään äärimmilleen ja koko kilpailu saattaa kaatua edellisen päivän ruokailuihin. Kehonrakentaja punnitsee kilpailuun valmistautuessaan jokaisen suupalansa, jotta kilpailutilanteessa keho on parhaassa mahdollisessa tikissä, lopputulos voi olla kiinni hyvin pienestä virheestä.

Aiemmin ruokavalion merkitys liitettiin pääasiassa fyysisesti vaativiin urheilulajeihin, mutta nykypäivänä tiedetään ruokavaliolla olevan merkitystä myös älykkyyttä vaativiin suorituksiin. Esimerkkejä löytyy ammattilaisista shakinpelaajista ja jopa pokeripöydistä, joissa ajatus ei saa harhailla kurnivan vatsan tai laskevan verensokerin vuoksi. Yhä useammat pokeriammattilaiset noudattavatkin lähes yhtä tarkkaa ruokavaliota kuin huippu-urheilijat. Esimerkiksi pokeriammattilainen Moreria de Melo noudattaa tarkkaa ketoosidieettiä, joka on hyvin suosittua myös fitness-maailmassa.

Ruokavalion merkitys urheilussa

Ruokavalion merkitys tiedetään yleisesti fyysisissä urheilulajeissa. Jokainen huippu-urheilija noudattaa tarkkaa ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailukaudellakin. Oikeanlainen ruokavalio takaa, että keho saa riittävästi ravintoa urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Erityisen tärkeä ruokavalio on kilpailuun valmistauduttaessa.

Me suomalaiset muistamme varmasti Valentin Konosen, joka työnsi sormet kurkkuunsa oksentaakseen kesken Helsingin EM-kilpailujen 50 kilometrin kävelyn vuonna 1994. Tuo oksentaminen johtui nimenomaan epäonnistuneesta nestetankkauksesta ennen kilpailua. Kestävyyslajeissa korostuukin oikeanlainen ravinnon ja nesteen tankkaaminen ennen kilpailua.

Kehonrakennuksessa taas suurimmat fyysiset suoritukset tehdään kuntosalilla harjoituskaudella. Silloin ruokavalio on tärkeä, jotta lihakset saavat kaiken tarpeellisen ravinnon kasvaakseen ja keho palautuakseen tehokkaasti jokaisesta treenistä. Kilpailuun valmistautuessa ruokavalio on vieläkin tärkeämmässä roolissa. Jokainen gramma lasketaan ja punnitaan jotta keho saadaan mahdollisimman rasvattomaksi ja kireäksi. Ja vaikka dieetti olisi onnistunut täydellisesti, saattaa pieni epäonnistuminen viimeistelyissä johtaa koko kilpailusuorituksen epäonnistumiseen. Kehonrakentajalla se tosin yleensä tarkoittaa huonoa erotuvuutta tms. eikä suinkaan oksentamista kesken kilpailun.

Ruokavalion merkitys älyä vaativissa lajeissa

Jos fyysisissä lajeissa osataankin arvostaa oikeanlaista ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailusuorituksissakin, älyä vaativissa lajeissa sillä ei jostain syystä yleisesti koeta olevan niin suurta merkitystä. Kuitenkin myös keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä vaativissa lajeissa kuten juuri esimerkiksi shakissa ja pokerissa, on ruokavaliolla suuri merkitys.

Esimerkiksi ammatikseen pokeria pelaava Carlo Citrone on hyvin tarkka ruokavaliostaan. Carlon isä oli kehonrakentaja John Citrone ja Carlo itsekin harrasti kehonrakennusta ennen pokeriuraansa. Vaikka Carlo joutui moottoripyöräonnettomuuden vuoksi luopumaan kehonrakennuksesta, tarkasta ruokavaliosta hän ei luopunut, vaikka siirtyi kehonrakennuksen parista pokerin pariin.

Pokerissa ei lihaksia tarvita, sillä fyysisesti pelaaminen ei ole kovin vaativa suoritus. Silti ruokavaliolla on suuri vaikutus myös pokeripeleissä menestymiseen. Carlo onkin pitänyt kiinni tarkasta ruokavaliosta erityisesti pokeriturnausten aikana, sillä se pitää verensokerin tasaisena, ajatukset kirkkaina ja hermot kurissa myös pokeripöydässä.

Ruokavalion merkitys ihan tavallisessa arjessa

Erilaisten fyysisyyttä tai älyä vaativien urheilulajien ohella terveellisen ruokavalion merkityksen huomaa ihan omassa tavallisessa arjessakin. Ainakin itse olen paljon virkeämpi ja hyväntuulisempi kun syön terveellisesti ja tasaisin väliajoin. Silloin myös energiatasot pysyvät tasaisina eikä verensokerin nousuista ja laskuista johtuvia ärrimurrikohtauksia ole ainakaan ihan yhtä paljon kuin huonosti syödessä.

Selkeästi huomaa esimerkiksi työpäivän jälkeen salille mennessä, onko päivän aikana syönyt terveellisesti vai vähän mitä sattuu… Terveellisellä ja säännöllisellä ruokailulla jaksaa treenata oikein hyvin kun taas heikosti syötyä tekee mieli vain suunnata kotiin ja lösähtää sohvalle.

Ruokavalion merkitys bloggaamisessa?

Olen huomannut ruokavalion merkityksen jopa tässä bloggaamisessa, joka ajoittuu minulla myöhäiseen iltaan/yöhön, kun muu perhe on jo nukkumassa. Kun on päivän mittaan syönyt hyvin ja tasaisesti, kulkee bloggaaminenkin paljon mukavammin, kun taas heikosti menneiden ruokailujen jälkeen tekee mitä tahansa herkkuja mieli ihan hulluna. Fitness-bloggarin terveellisestä ruokavaliosta voit lukea lisää TÄÄLTÄ.