TOP 5 treeniliikkeet – Reidet

Aloitin jokin aika sitten sitten uuden postaussarjan, jossa käyn läpi kehon lihasryhmät ja omat suosikkiliikkeeni niille. Vaikka suosikkiliikkeet ovat aina makuaisoita, eikä kaikki samat liikkeet toimi kaikilla yhtä hyvin, uskon silti monen voivan saada näistä pientä lisäideaa omaan treeniinsä, ehkä muistuttaa mieleen joitakin käytöstä jääneitä liikkeitä tai mahdollisesti jopa löytää jotain ihan uutta ulottuvuutta omaan treenaamiseen. Tällä kertaa otetaan käsittelyyn reidet.

TOP 5 treeniliikkeet – Reidet

reidet

Minun mielestäni ihan jokaisessa treenissä on omat hienot juttunsa, repivä pumppi rintalihaksissa tai hauiksissa on mahtava tunne ja jotain kieron hienoa on myös siinä kun käsi ei nouse loppuun tehdyn olkapäätreenin jälkeen. Jotenkin kuitenkin kaikkein parhaat kiksit saan useimmiten reisien treenaamisesta, raskaista liikkeistä ja niiden loppuun asti viemisestä…

Liike nro 1. – Takakyykky

Takakyykky on yksi ehdottomia suosikkiliikkeitäni sen armottomuuden vuoksi. Hauistreenissä voit hieman heilauttaa jos tanko ei meinaa nousta ja leuanvedossa auttaa sätkiminen. Jos takakyykyssä ei reisissä paukut riitä, ne ei riitä. Siinä ei heilumiset ja sätkimiset auta.

Takakyykky on hiton raskas liike ja oikein tehtynä todella tehokas reisien ja osittain myös pakaran kasvattaja.

Liike nro 2. – Maastaveto

Siitä voidaan olla montaa mieltä, voiko maastavedon laskea reisitreeniin kuuluvaksi liikkeeksi. Koska tämä on minun blogini ja nämä ovat minun lempiliikkeitäni, yksinvaltian hirmuvallalla teen maastavedosta tällä kertaa reisiliikkeen.

Maastavetoon pätee sama armottomuus kuin takakyykkyyn. Jos tanko ei lattiasta nouse, se ei nouse, ei vaikka kuinka riuhtoisi. Selkänsä siinä riuhtomisessa saattaa tosin tuhota. Puhtaalla tekniikalla tehtynä pidän maastavetoa ehdottoman tehokkaana takaosaston kehittäjänä ja yhtenä suosikkiliikkeistäni.

Liike nro 3. – Etukyykky

Etukyykky on vähän niinkuin takakyykky, mutta hankalampi ja epämukavampi – ja samalla hiton tehokas etureisien kasvattaja. Hyvä etukyykkytekniikka on hankala oppia, mutta kun sen oppii, saa tästä liikkeestä taatusti todella tehokkaan avun reisitreeniin.

Liike nro 4. – SJMV

Jos maastaveto ei vaan mitenkään sinun ajatusmaailmassasi taivu reisiliikkeeksi, apuun syöksyy SJMV eli julle eli suorin jaloin maastaveto, joka on takareisiliike puhtaimmillaan. Liike toimii hiton hyvin itsenään, mutta on oiva apu myös tavallisen maastavedon kohdistamiseen takareisille. Muutama tiukka sarja SJMV:oa pohjalle ja sitten kiinni maastavetotankoon niin johan on hitto jos ei takaosastossa tunnu!

Liikkeet 5a ja 5b – Jalkaprässi ja Hack-kyykky

Kun nuo vapailla painoilla tehdyt reisiliikkeet on saatu hoidettua alta pois, on laitteisiin siirtymisen vuoro. Jälleen käytän diktaattorin hirmuvaltaa ja yhdistän viidennen liikkeen paikalle kaksi yhtä tehokasta ja vittumaista liikettä, jalkaprässin ja hack-kyykyn.

Jos etukyykyssä asento alkaa raskaammissa sarjoissa pettää, niin ei käy hack-kyykyssä ja jos ei takakyykyssä saa rutistettua reisistä kaikkia mehuja irti, se onnistuu takuuvarmasti jalkaprässissä. Nämä ovat liikkeet, joissa voi viedä itsensä turvallisesti rajalle ja sen yli, näissä liikkeissä voi laittaa likoon ihan kaiken – ja sekös juurion reisien treenaamisessa parasta.

 

Siinä ne suosikkiliikkeet tällä kertaa. Vielä jäi harmittavasti reiden ojennukset ja koukistukset TOP 5:n ulkopuolelle… Edelliset osat TOP 5 -sarjasta löytyvät täältä:

Hauis

Rinta

Selkä

Ojentaja

Vatsa

Vähän perusteellisempaa jalkatreeniä ja vappujuomia

On vapun päivä. Astelen salille tekemään sitä, mitä kaikki fitness-bloggarit tekevät vappuaaton jälkeisenä aamuna, muun kansan potiessa kotona päänsärkyä ja halaillessa vessanpönttöjä. Edessä on kunnon perusteellinen jalkatreeni. Edellinen jalkatreeni meni sairastelun jälkeisenä ”kevyeksi” laitteissa nitkutteluksi (siitä voit lukea TÄÄLTÄ), tällä kertaa ei nitkutella tai edes käytetä laitteita, vaan tällä kertaa treenataan kunnolla, pelkillä raskailla perusliikkeillä.

Sali on autio, ei ketään muuta treenaamassa. Astelen nurkan ympäri kun se iskee, siellä joku valtava korsto tekee hauiskääntöjä kyykkyhäkissä. Ärsytys nousee ja tekee mieli mennä ottamaan tyyppiä niskasta kiinni ja taluttaa ulos, mutta hillitsen itseni ja päätän tehdä kyykkyni ilman varmistusrautoja. On niiden sitten ainakin noustava, saatana.

Ja niin se alkaa, vanhojen kunnon raskaiden perusliikkeiden jalkatreenini. Ensimmäisenä luonnollisesti takakyykky.

Takakyykky

Sarjoja tehdessäni mulkoilen aina sopivin väliajoin korstoa hauiskääntöineen. En tiedä meneekö viestini perille, mutta ainakin kuvittelen kaverin olevan häpeissään riuhtovien ja epäpuhtaiden, mutta valtavilla painoilla tehtyjen hauiskääntöjen välillä. Täytyy sanoa että tuolla ryskimisellä oikea mies siellä häkissä taisi sittenkin olla..

Minun treenini jatkuu takakyykyn jälkeen maastavedoilla.

maastaveto

Tiukkoja, mutta puhtaita vetoja, raskaita loppuun asti vietyjä sarjoja. Hiki lentää ja verisuonet pullistuvat otsassa. Maastavetoa parhaimmillaan.  Kaverilla kyykkyhäkissä on selkänikamat varmasti kovemmalla rasituksella hauiskääntöjensä kanssa kuin minulla koskaan maastavedoissani. Kiukkuni alkaa vaihtua vahingoniloon.

Kun maastavedot on vedetty, on etukyykyn vuoro.

etukyykky

Reisissä tuntuu jo melkoisen hyvä polte kokonaisvaltaisten takakyykyn ja maastavetojen jälkeen, nyt on tarkoitus kohdistaa liike etureisille. Ja sinne se menee, hikikään ei lakkaa valumasta. Tällaista jalkatreenin kuuluu olla eikä laitteissa nitkuttelua!

Vielä on jäljellä askelkyykky.

askelkyykky

Hauis-sankari on poistunut salilta ja kyykkyhäkki olisi vapaa. Olkoon vaan, eipä minulla sille enää käyttöä ole. Nappaan käsipainot käsiin ja lähden askeltamaan pitkillä askelilla salia päästä päähän. Täytyy myöntää, että askeltaminen oli melkoisen huojuvaa, enkä tainnut päästä kuin salin puoleenväliin kun oli pudotettava painot lattiaan. Hetken huohoteltuani alkoi matka takaisin. Ja taas takaisin. Perse kiittää.

Sellainen oli Metallisydämen vappujalkatreeni melkein autiolla salilla. Mutta entäs ne vappujuomat?

No ne oli teemaan sopivasti tällaset:

vappujuomat