Mitä SINÄ juot treenin aikana?

Fitness ja keholajit elävät vahvaa noususuhdannetta ja se heijastuu myös lisäravinnemarkkinoille. Kuntosalilla kun katselee kanssatreenaajia, on ihan jokaisella sheikkeri mukana treenin aikana. Sen sheikkerin sisältö kuitenkin vaihtelee ihan pelkästä vedestä ultranopeasti imeytyvään proteiini-aminohappo-hiilihydraattimatriisiin…

treenin

Netissä kun selailee lisäravinnekauppojen sivuja, menee pää pyörälle kokeneemmaltakin salijampalta, saati sitten aloittelijalta. Purkkia ja pussukkaa on joka lähtöön, on ennen treeniä otettaviaa treenilaturia/buusteria, on treenin aikaista intrajuomaa ja on palautusjuomaa, kaikista kymmeniä eri vaihtoehtoja ja lisäksi vielä miljoonia muita lisäravinteita. Mistä sitä oikein tietää mitä siihen omaan sheikkeriin kannattaa laittaa?

No ei mistään. Hommaa kannattaa lähestyä ihan avoimin mielin ja lähteä liikkeelle perusteista. Siitä sitten kokeilemalla ja asiaan perehtymällä tarvittaessa laajentaa hieman valikoimaa. Mitään valmista vastausta en minäkään tarjoile, mutta kerronpa oman valintani ja oman suositukseni.

Mitä MINÄ juon treenin aikana?

Minulla on treenivuosia takana jo aika reilu määrä ja suurimman osan vuosista ainakin jonkinlaiset lisäravinteet ovat kuuluneet kuvioihin. Heraproteiinilla on varmistettu riittävää proteiininsaantia ja treenin ympärille rakennettu jos jonkinlaista lisäravinnekomboa tukemaan treenaamista. Vuosien varrella ensin purkkien määrä lisäravinnekaapissa kasvoi, mutta kääntyi jossakin vaiheess amyös laskuun kun jätin useampia turhaksi kokemiani purnukoita kokonaan pois käytöstä. Nykyisin käytössä ei enää olekaan kuin muutamia lisäravinteita.

Heraproteiinia sekoittelen edelleen aamupuuroon raejuuston lisäksi ja tulee sitä joskus sekoiteltua sheikkerissäkin. Treeniä ennen hörppään usein jotain treenilaturia antamaan energiaa ja potkua treeniin ja treenin alussa hörpin aminohappojuomaa.Se kaikkein tärkein lisäravinne on minulle ollut ihan treeniurani alusta alkaen palautusjuoma ja sen suhteen olen aina halunnut panostaa laatuun, niin myös edelleen.

Palautusjuomani on Dominus Nutritionin Refectio, jota alan hörppiä treenin puolivälin paikkeilla. Sen sisältämät nopeasti imeytyvät hiilihydraatit antavat mukavasti lisäenergiaa treenin loppupuolelle ja samalla palautuminen pääsee alkamaan heti treenin päätyttyä. Kotona voi sitten täydentää palautumista syömällä ihan oikeaa ruokaa.

Jos olisin aloittelija ja pohdiskelisin sitä tärkeintä lisäravinnetta, sitä mikä ihan ensimmäiseksi kannattaisi hankkia, olisi valintani laadukas palautusjuoma. Sama juttu myös näin kokeneempana, jos käyttäisin vain yhtä lisäravinnetta, osuisi jälleen valintani samaan, eli laadukkaaseen palautusjuomaan.

Uskallankin suositell Refectiota niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin salikävijälle.

REFECTIO™ -palautusjuomavalmisteessa yhdistyvät tutkitusti tehokkaat aktiiviaineet ja herkullinen maku ilman keinotekoisia makuaineita. Tuotteen ultranopeasti imeytyvä proteiini-aminohappo-hiilihydraattimatriisi kiihdyttää ennennäkemättömän voimakkaasti kuormituksen jälkeistä palautumista. REFECTIO sisältää lisäksi magnesiumia, sinkkiä, kaliumia, kromia sekä C- ja D-vitamiineja. Tuote ei sisällä lainkaan keinotekoisia makeutusaineita, aromeita tai väriaineita. Refectio on laktoositon ja gluteeniton ja liukenee helposti nesteeseen.

Oma lisäykseni Dominus Nutritionin sivuilta löytyvään esittelytekstiin: Refectio on myös törkeän hyvän makuinen. Sitä treenatessa oikein odottaa että saa alkaa hörppiä palkkaria 🙂

Mitä teidän sheikkereistä löytyy? Joko olette kokeilleet Refectiota?