Täällä se kehitys tapahtuu

Moni treeniuraansa aloitteleva kuvittelee, että mitä enemmän treenaa, sitä isommaksi kasvaa. Hieman pidempään salitreeniä harrastaneille on tuttu juttu, että salitreeni on vain yksi kolmas osa lihaskasvusta, toinen yhtä tärkeä osa on ruoka ja kolmas lepo.

Tunnettu tosiasia siis on, että lihas kasvaa levossa. Siksipä ei ole ihan sama missä ja miten lepää. Tällä kertaa esittelen teille paikan, joka on oman lihaskasvuni kannalta lähes yhtä tärkeässä roolissa kuin kuntosali, tässä on oma lihaksenkasvatuspaikkani, meidän olohuoneemme.

2 4 20160323_115800

Muutettuamme uuteen kotiin vuoden vaihteessa, olemme laittaneet kotia aikalailla uuteen muotoon. Uudet lihaksenkasvun kannalta optimaaliset sohvat tilattiin heti alkutekijöiksi kotimaiselta Pohjanmaan kalusteen tehtaalta, missä ne tehtiin käsityönä toiveidemme mukaisesti. Seinille ripustettiin mielihyvähormonin eritystä edistävillä tauluilla, lattia vaihdettiin rauhoittavan harmaan sävyiseksi ja nyt viimeisimpänä tilattiin Ellokselta palautumista huomattavasti nopeuttavat Gantin torkkupeitot.

20160323_120040

Kovasta jalkatreenistä palautumiseen voin erityisesti suositella makoilua sohvalla torkkupeiton alla takkatulen loimua katsellen. Jos siinä ei lihas palaudu, niin ei sitten missään!

20160313_194311

 

Mainoksena mainittakoon, että uutena asiakkaana Ellokselta saa -40% tilauksen kalleimmasta tuotteesta koodilla 339601

ellos
Tarjous koskee vain uusia asiakkaita. Edut koskevat uutta tilausta Elloksen valikoimasta. 40%:n alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja. Pienin toimitettava tilaus on 25 euroa. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Tarjous on voimassa 3.7.2016 asti ja sen voi käyttää vain kerran. Ei voi yhdistää muihin alennuksiin ja tilaajaetuihin, ale- ja kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Guest Designer -tuotteisiin eikä Ei alennusta -tuotteisiin.

Neljä avainta kehitykseen – osa 4: Kehonhuolto ja palautuminen

Saavuttaakseen kehitystä salilla, oli kyse sitten painon pudottamisesta, lihasmassan lisäämisestä tai penkkimaksimin kasvattamisesta, on tehtävä tiettyjä asioita oikein. Neljä avainta kehitykseen -sarjassa käyn läpi neljä tärkeintä asiaa kehityksen kannalta. Kolme aiempaa osaa ovat käsitelleet tuloksekasta treeniä, oikeanlaista ravintoa ja laadukkaita lisäravinteita. Tässä sarjan neljännessä osassa aiheena on kehonhuolto ja palautuminen.

9 etureisi

Vaikka treeni olisi tuloksekasta, ruokavalio kunnossa ja käytössä laadukkaat lisäravinteet, saattaa kehitys pysähtyä jos kehonhuolto ja palautuminen laiminlyödään. Kenenkään keho ei kestä kovaa treeniä päivästä ja viikosta toiseen ilman riittävää lepoa. Levossa paitsi lihas kasvaa, myös hermosto ja koko muukin keho palautuu. Asiantuntevien valmentajien ja personal trainereiden kehoitukset pitää välillä kevyempiä jaksoja eivät ole tuulesta temmattuja, vaan niille on olemassa omat syynsä.

20150410_132359

Jos kehon ei anneta missään vaiheessa palautua kunnolla ja jos sitä ei huolleta, se menee epäkuntoon kuin mikä tahansa muukin kone. Kannattaa siis totella kun valmentaja käskee levätä, eikä sitä lihashuoltoa kannata unohtaa vaikka se inhottavalta tuntuukin eikä sille tunnu koskaan löytyvän aikaa. Omatoimisen venyttelyn ja putkirullauksen lisäksi kannattaa aika-ajoin käydä hierojalla hierotuttamassa lihakset kunnolla auki.

putkirullaus (4)

Kun keholle antaa riittävästi lepoa ja sitä huoltaa säännöllisesti, se myös pysyy paremmassa kunnossa ja treeni on varmasti tuloksellisempaa.