Mun suosikkilisäravinteet 2017

Minua pyydettiin tässä jokin aika sitten kertomaan suosikkilisäravinteeni ja vielä perustelemaan valintani. Jokusen kerran olen tainnut aiheesta ennenkin kirjoittaa, mutta tässä olisi mun TOP 5 lisäravinteet just nyt ja perustelut valinnoille.

Mun suosikkilisäravinteet

Käytän lisäravinteita pääasiassa treenin ympärillä, treenilaturia ennen treeniä, intrajuomaa treenin aikana ja palkkaria treenin jälkeen. Niiden lisäksi täydennän ruokavaliosta saatavaa proteiinin määrää lähes päivittäin heraproteiinilla ja luonnollisesti tuosta joukosta löytyvät myös suosikkilisäravinteeni.

Numero 1: Anabolic Overdrive palautusjuoma

Anabolic Overdrive on ollut mun suosikkini ihan siitä asti kun sitä ensimmäisen kerran vuosia sitten testasin. AO:ssa on kohdallaan niin maku kuin sisältökin (oikeasti se maku on ihan törkeen hyvä!) Olen useasti kehoittanut ihmisiä kokeilemaan, jos ei huomaa eroa entiseen palkkariin, voi ihan rauhassa vaihtaa takaisin. Aika harva on enää palannut entiseen…

Numero 2: Inzane treenilaturi

Toimiva treenilaturi saa ylittämään itsensä treenatessa, tuo sitä kaivattua lisäpotkua ja antaa energiaa. Vuosien varrella on tullut testattua treenilaturi jos toinenkin ja Inzane on se joka on jäänyt pysyvästi käyttöön. Mitä sitä sen kummemmin hehkuttamaan, yksi sana riittää: Toimii!

Numero 3: Intrazone

Muutamia vuosia sitten markkinoille alkoi putkahdella erilaisia intrajuomia, jotka on tarkoitettu treenin aikana hörpittäviksi. Sellainen on myös Intrazone. Intrazone auttaa jaksamaan raskaassakin treenissä, tuo sitä kaivattua lisäenergiaa treenin loppuvaiheessa ja auttaa palautumisen liikkeelle jo ennen palkkaria. Niin ja maistuu hiton hyvälle.

Numero 4: Super Whey Isolate

Heraproteiineja on markkinoilla ihan hullut määrät. On tavallista konsentraattia, laadukkaampaa isolaattia ja vaikka mitä muuta. Makuvaihtoehtoja on enemmän kuin kukaan osaa edes laskea. Oma suosikkini Super Whey Isolaten suklaa, joka ikään kuin sulaa suuhun. Haittaa ei tietenkään ole siitäkään, että harvassa taitaa ne laadukkaammat heraproteiinit olla…

Numero 5: Protein Pudding

Jatkuvasti saa lukea kaikenlaisista proteiinipitoisista ”herkuista”, banaanipannareista tai muista, jotka muka maistuvat hyvälle, mutta todellisuudessa ovat melkoista kuraa. M-Nutritionin alkuperäinen Protein Pudding, erityisesti kanelipullan makuisena, on poikkeus. Se on ihan aikuisten oikeasti ihan uskomattoman hyvää.

.

Siinä oli mun suosikkilisäravinteet. Mitkä on sun suosikit?

Maun merkitys lisäravinteissa

Nykypäivänä lisäravinteet kuuluu salitreeniin kuin kyykky jalkatreeniin, kyllähän se ilmankin onnistuu, mutta ei varmasti ole yhtä tuloksekasta ja tehokasta.

Lisäravinteissa on suuria eroja, kuten on jo aiemmin todettu. Laadulla on suuri merkitys ja siihen kannattaa panostaa, mutta miten on maun laita? Kuinka suuri merkitys on lisäravinteiden maulla? Tällä kertaa sukelletaan makujen maailmaan meikäläisen näkökulmasta ja lopuksi voit kertoa oman näkemyksesi kommenttiboksiin jos haluat 🙂

merkitys

Palkkari

Itse aloitin oman lisäravinne-matkani maustetulla valmispalkkarilla, mutta matkalle on mahtunut myös maustamatonta heraa, jota juotiin nenästä kiinni pitäen ja yökkäilyä pidätellen sekä maustamatonta soijaproteiinia, jota ei saanut kurkusta alas ei sitten millään. Siinä sitä soija-p*askaa nieleskellessäni päätin, että en enää koskaan osta mitään lisäravinteita vain halvan hinnan perusteella, enkä ole päätöstäni katunut. Jonkin aikaa siinä mentiin suklaan ja mansikan makuisilla jauhoilla kunnes rohkaistuin vuonna 2011 maistamaan Mannisen mustaherukan makuista palkkaria…Huh että se oli herkkua!

Tuo oli ensimmäinen kosketus Anabolic Overdriveen eikä vieläkään ole parempaa tullut vastaan, ei laadultaan eikä maultaan. Monta vuotta herkuttelin appelsiinin ja mustaherukan makuisilla palkkareilla treenin jälkeen, nykyisin suurin suosikkini on M-Nutritionin raikas Vadelma-Kiivi.

Proteiinit

Kuten tuossa edellä mainitsin, on vuosien varrelal tullut kaikenlaista kuraa kaadettua kurkusta alas maustamattomasta soijaproteiinista lähtien. Nykyisin proteiinijauhoja löytyy jo niin monissa eri mauissa että perässä on hankala pysyä. Hauskin on mielestäni erään herajauhon makuvaihtoehto Pineapple, jonka eräs tuttuni käänsi pinaatiksi, siinä sitä olisi ollut eksoottinen maku! 😀

Proteiinijauhojen suhteen olen palkkaria perinteisempi ja suosikkinani on pysynyt vuosien ajan ihan perus suklaa. Tosin suklaissakin on huimia eroja ja herkullisin (ja samalla huippulaadukas) on Supermass Nutritionin Super Whey Isolate Chokolate Milkshake makuisena, huh huh mitä herkkua!

Aminohapot

Aminohappovalmisteissa on suuria eroja paitsi sisällöissä, myös mauissa. Aminoissa arvostan maussa raikkautta, sillä enimmäkseen käytän niitä treenin aikana ja silloin ei mikään tunkkainen litku uppoa. Monia olen maistanut, mutta käyttöön on jäänyt Supermassin Intrazonesta Watermelon ja Ice Tea Peach sekä suurimpana suosikkina EAA+ Green Apple, jota tulee aina silloin tällöin sekoiteltua pitkin päivääkin vesipulloon hörpittäväksi. Nam!

Muut jauhot

Muissa lisäravinteissa maku ei sitten enää olekaan niin avaintekijänä, niitä kun ei ainakaan itse tule maisteltua sen isommin. Toki on mukavaa että esimerkiksi eniten käyttämäni treenilaturin Inzanen salmiakki-maku on oikeasti aika hyvää, mutta laturi tulee kuitenkin hörpättyä aika nopeasti, joten siinä maku ei ole niin suuressa roolissa.

Yksi herkullinen lisäravinne on kuitenkin vielä mainittava, nimittäin M-Nutritionin Protein Puddingin kanelipulla. Sitä ei vaan voi kuvailla, se on itse koettava!

Millainen merkitys lisäravinteiden maulla on teille muille?

Onko maulla merkitystä? Oletko valmis maksamaan hyvän makuisesta jauhosta hiukan enemmän vai valitsetko aina sen edullisimman vaihtoehdon? Mikä on mielestäsi se suurin herkku lisäravinteiden osalta? Kerro vapaasti mielipiteesi, kommenttiboksi on käytössäsi!