Totaalisen turhat kuntosaliliikkeet, älä tuhlaa aikaasi näihin!

Kuntosalitreenaaminen on paitsi tehokas kuntoilumuoto, myös tällä hetkellä erittäin trendikästä. Jokaisen itseään kunnioittavan ihmisen tulee postata sosiaaliseen mediaan ainakin yksi salitreeniin liittyvä kuva viikossa, mielellään asiaan kuuluvalla hashtagilla varustettuna. Selailin eilen näitä ihmisten #fit4life ja #trainhardorgohome päivityksiä Instagramissa ja totesin ihmisten lähinnä tuhlaavan aikaansa salilla, sillä monet kuntosaliliikkeet ovat aivan turhia ja ne voi ihan hyvin jättää tekemättä.

kuntosaliliikkeet

Ehkä yleisin turhakeliike on kyykky

Kyykkäämisen kuvitellaan jotenkin ihmeellisesti olevan kovinkin tärkeä liike, vaikka se todellisuudessa on täysin turha, ja vielä hyvin raskas ja epämukavakin. Todellisuudessa kyykky on kuitenkin aivan turha liike. Miehillä sama koskee itseasiassa koko jalkatreeniä, kyllä ne jalat saa ihan tarpeeksi treeniä kävellessä ja pyöräillessä ja ainahan voi pitää housut jalassa. Samalla aikaa säästyy enemmän hauis- ja penkkitreeniin.

Naisilla asia ei ole ihan niin yksiselitteinen, jalkatreeniä ei voi jättää kokonaan pois koska peppu. Mutta kyykyn voi aivan huoletta korvata askelkyykyllä. Itseasiassa useimmat naiset voivat korvata ihan kaikki salitreeniliikkeensä pelkällä askelkyykyllä. Mitä niillä muilla lihasryhmillä edes tekee kunhan on pyöreä peppu. Ja ainahan voi laittaa silikonit tisseihin ja täytteet huuliin niin paketti on valmis!

Seuraavaksi voi unohtaa vatsalihasten treenaamisen

Vatsalihasten treenaaminen on sen verran tuskaista touhua kaikkine rutistuksineen, istumaannousuineen ja lankutuksineen puhumattakaan jalkojen nostoista. Hyvin epämukavaa ja samalla turhaa, ei ne vatsalihakset koskaan tule kuitenkaan sieltä makkaroiden alta näkymään. Älä siis tuhlaa aikaasi niihinkään.

Sitten on se ojentaja

Joo tiedän, suurin osa lukijoista jäi tässä kohtaa pohtimaan että mikäs se sellainen on. No se on se lihas siellä hauiksen toisella puolella, ihan turha. Mietippä nyt itsekin, kuinka monta kertaa sulle on tultu sanomaan että näytä ojentaja? No ei kertaakaan, sen sijaan ”näytä pala” on jokaiselle hihattomassa paidassa treenaavalle punttipatelle tuttu lausahdus. Ihan turha siis treenata koko ojentajaa, ei se ketään kiinnosta kuitenkaan.

Selkälihakset, onko turhempia?

Mietitäänpä nyt oikein kunnolla selkälihasten merkitystä. Onko ihmiskehossa turhempia lihaksia? Eihän kukaan sua takaapäin edes katsele, ja ne jotka katselee on vaan kateellisia sun hyvinkehittyneille pakaroille. Selkälihakset? Ei niitä kukaan edes huomaa, jätä siis huoletta koko selkätreeni tekemättä.

Olkapäät ja rintalihakset?

Olkapäät on vähän niinkuin rintalihakset, mutta turhemmat. Penkkitulos on se joka merkitsee jotain, ketään ei kiinnosta paljonko teet vipareita tai mikä on sun pystysoutu-tulos. Kyllä näistä kahdesta kannattaa aina valita se rintalihas ja rintatreenissä aina ehdottomasti penkki. Se on se joka merkitsee.

Mihin siis kannattaa panostaa?

No naisten kohdalla se tuli selväksi jo alussa, askelkyykky on kaikki mitä nainen kuntosalilla tarvitsee, tietysti trendikkään pukeutumisen ja tyylikkäiden kuulokkeiden lisäksi.

Miehelle kaikki on aina hankalampaa, niin kuntosalillakin. Siinä missä naisille riittää yksi liike, mies joutuu taas tekemään ainakin kaksi. Mies ei nimittäin voi sivuuttaa penkkipunnerrusta eikä hauisliikkeitä. Niitä voikin sitten hinkata joka päivä vaikka kahdesti. Kannattaa muistaa ostaa kotiinkin pienet käsipainot, on todella tehokasta hinkata hauiskääntöjä myös iltaisin sohvalla sipsiä mussuttaessa.

Mistä uutta buustia treeniin?

Nyt aletaan olla siinä vaiheessa vuotta, että sinnikkäimmätkin uudenvuoden lupailijat on jo luopuneet pelistä ja kesäkunnon tavoittelijat todenneet pelin menetetyksi. Nyt ollaan siinä vaiheessa kun kiinnostus salitreeniin auttamattomasti hyytyy, tekee mieli siirtyä kesäterassille ja vaihtaa käsipainot kylmään virvokkeeseen. Mikä siis avuksi? Mistä saada uutta buustia treeniin?

buustia

Treeniohjelma vaihtoon!

Ihan ensimmäinen juttu on se, että jos olet painanut menemään samalla treeniohjelmalla sieltä vuoden alusta asti, on aika laittaa se vaihtoon. Uusi treeniohjelma uusine treenijakoineen ja liikkeineen antaa aina uutta puhtia ja intoa treenaamiseen. Kannattaa siis päivittää treeniohjelma ja lähteä painamaan uusilla liikkeillä ja uudella innolla.

Uutta buustia lenkkipoluilta?

Jos treeniohjelma on kuosissa eikä kaipaa päivitystä, tuovat lämpenevät ilmat ihan uusia mahdollisuuksia ulkoiluun treenin osana. Hulluhan se on joka loskassa lenkkeilee, mutta lämmin auringonpaiste ja lintujen laulu luo aivan uudenlaiset puitteet paitsi terassilla istuskeluun, myös ulkona lenkkeilyyn. Ihan hyvä idea onkin korvata vaikka joku viikon salitreeneistä ulkoilulla eloon heräävässä luonnossa, siinä saattaa ihan huomaamattaan herätä itsekin uudelleen eloon synkän talen jäljiltä ja into salitreeniinkin saattaa samalla nousta uusiin ulottuvuuksiin.

Onko ruokapuoli kunnossa?

Hyvä on kiinnittää huomiota myös ruokavalioon. Jos kesäkuntoa on tavoiteltu jo useampi kuukausi kituuttamalla tiukalla dieetillä, ei ole ihmekään jos salitreeni ei maistu. Kokeile ottaa vaikka viikon mittainen vapaampi jakso, jolloin syöt reilummin. Se ei tarkoita mäkkäriä ja sipsipusseja, vaan tavallista terveellistä ruokaa hieman reilummin. Johan tankkautuu energiavarastot ja treenitehot kasvaa silmissä.

Tärkein on kuitenkin motivaatio

Tärkein juttu on kuitenkin sen motivaation kaivaminen jostain, sillä fakta on se, että ilman motivaatiota kaikki muut kikat on vaan tekohengitystä. Jos homma ei oikesti kiinnosta, ei siinä paljon uudet treeniohjelmat ja ruokavaliot tai muut kikat auta. Mieti siis mistä nautit, mitä haluat ja kuinka paljon sitä haluat – ja lähde sen jälkeen valitsemaasi suuntaan, oli se sitten aurinkoiset lenkkipolut, kuntosalin hämärät nurkat tai ne kesäterassit!