Mitkä on sun suosikkiliikkeet kuntosalilla?

Joo kaikki tietää että nuorilla miehillä ne suosikkiliikkeet on penkki ja hauis ja että trikootytöillä suosikkiliikkeitä on kaikki liikkeet joita kuuluisat fitness-bloggarit esittelee pepputreenipostauksissaan. Nyt ei kuitenkaan puhuta niistä.

Mun mielestä yksi salitreenin hienouksista on se, että ne lempiliikkeet vaihtelee. Joskus kun kyykky kulkee kuin unelma, on se ehdottomasti se hienoin liike myös tehdä. Joskus taas kun saa eristävän ojentajaliikkeen kohdistumaan juuri oikealla tavalla oikeaan paikkaan, nousee se yhdeksi suosikeista.

Ikuiset suosikit

Mulla on tiettyjä suosikkiliikkeitä, jotka on pysyneet suosikkeina jo vuosikaudet. Näitä ikuisia suosikkeja yhdistää se, että ne on raskaita ja vittumaisia tehdä, mutta silti niin mahtavia. Niissä pääsee laittamaan itsensä ihan toden teolla koetukselle ja antamaan kaikkensa. Nämä ikuiset suosikit ovat maastaveto ja kyykky.

En ole vahva, päin vastoin. Kummassakaan ei liiku mitenkään mainitsemisen arvoiset painomäärät, mutta liikkeinä maastaveto ja kyykky ovat hyvin brutaalit ja armoa antamattomat. Siinä ei paljon heijaamiset tai huijaamiset auta, jos tanko ei nouse niin se ei nouse. Mutta kun se sitten nousee, kokee todella onnistuneensa.

Tämän hetken suosikit

Noiden ikuisten suosikkien ohella on aina niitä, liikkeitä joista juuri sillä hetkellä on muodostunut suosikkiliikkeitä, syystä tai toisesta. Itselleni tällaisia suosikkiliikkeitä on tällä hetkellä esimerkiksi Smith:ssä tehtävä niskantakaa punnerrus.

Itse asiassa niskantakaa punnerruskin on tainnut kuulua suosikkiliikkeisiin jo muutaman vuoden ajan, ihan siitä asti kun sitä opettelin kunnolla tekemään. Jotenkin se vaan kohdistuu minulla olkapään punnerrusliikkeistä parhaiten oikeaan osoitteeseen, erityisesti ilman selkänojaa tehtynä.

Pitkäaikainen suosikki oli jossakin vaiheessa Scott-penkissä tehtävä hauisliike. Se muodostui itseasiassa suosikiksi loukkaantumisen kautta.

Vuosia sitten loukkasin ensin ranteeni ja sitten tulehdutin kyynärvarteni, joka vaikeutti hauistreeniä todella pitkän aikaa. Jouduin pitkään kokeilemaan ja hakemaan erilaisia juuri minulle sopivia liikkeitä ja suoritustapoja, joilla sain treenattua hauista ilman forkkujen kipeytymistä ja sitä kautta ajauduin tekemään paljon liikkeitä tuetussa Scott-penkissä. Sain sillä kaikkein parhaan tuntuman hauikseen ja siitä muodostuikin pitkäksi aikaa yksi suosikkiliikkeistäni salilla.

Viime aikoina kun reiden vaurio on aika tehokkaasti estänyt kyykyt, prässit ja muut vastaavat liikkeet, on reiden ojennus noussut vahvasti suosikkiliikkeiden joukkoon.

Reiden ojennuksessa saa jotenkin niin uskomattoman tuskaisen, mutta samalla niin nautinnollisen poltteen reisilihaksiin, että sellaista on hyvin hankala saavuttaa muilla liikkeillä. Reiden ojennuksessa on myös helppo tehdä pudotussarjoja ihan omatoimisesti ja niillä entisestään kasvattaa tuota ah niin ihanaa poltetta entisestään.

Onhan noita suosikkiliikkeitä vaikak mitä muitakin. Vipareista tykkään todella paljon, samoin vinopenkkipunnerruksesta. Ranskalainen punnerrus kuului jossain vaiheessa suuriin suosikkeihin ja myöhemmässä vaiheessa dippi. Vatsalihasliikkeistä olen myös aina tykännyt…

Mites teillä? Nappaako dippi? Kulkeeko kyykky? Mitkä on teidän suosikkiliikkeitänne?

Totaalisen turhat kuntosaliliikkeet, älä tuhlaa aikaasi näihin!

Kuntosalitreenaaminen on paitsi tehokas kuntoilumuoto, myös tällä hetkellä erittäin trendikästä. Jokaisen itseään kunnioittavan ihmisen tulee postata sosiaaliseen mediaan ainakin yksi salitreeniin liittyvä kuva viikossa, mielellään asiaan kuuluvalla hashtagilla varustettuna. Selailin eilen näitä ihmisten #fit4life ja #trainhardorgohome päivityksiä Instagramissa ja totesin ihmisten lähinnä tuhlaavan aikaansa salilla, sillä monet kuntosaliliikkeet ovat aivan turhia ja ne voi ihan hyvin jättää tekemättä.

kuntosaliliikkeet

Ehkä yleisin turhakeliike on kyykky

Kyykkäämisen kuvitellaan jotenkin ihmeellisesti olevan kovinkin tärkeä liike, vaikka se todellisuudessa on täysin turha, ja vielä hyvin raskas ja epämukavakin. Todellisuudessa kyykky on kuitenkin aivan turha liike. Miehillä sama koskee itseasiassa koko jalkatreeniä, kyllä ne jalat saa ihan tarpeeksi treeniä kävellessä ja pyöräillessä ja ainahan voi pitää housut jalassa. Samalla aikaa säästyy enemmän hauis- ja penkkitreeniin.

Naisilla asia ei ole ihan niin yksiselitteinen, jalkatreeniä ei voi jättää kokonaan pois koska peppu. Mutta kyykyn voi aivan huoletta korvata askelkyykyllä. Itseasiassa useimmat naiset voivat korvata ihan kaikki salitreeniliikkeensä pelkällä askelkyykyllä. Mitä niillä muilla lihasryhmillä edes tekee kunhan on pyöreä peppu. Ja ainahan voi laittaa silikonit tisseihin ja täytteet huuliin niin paketti on valmis!

Seuraavaksi voi unohtaa vatsalihasten treenaamisen

Vatsalihasten treenaaminen on sen verran tuskaista touhua kaikkine rutistuksineen, istumaannousuineen ja lankutuksineen puhumattakaan jalkojen nostoista. Hyvin epämukavaa ja samalla turhaa, ei ne vatsalihakset koskaan tule kuitenkaan sieltä makkaroiden alta näkymään. Älä siis tuhlaa aikaasi niihinkään.

Sitten on se ojentaja

Joo tiedän, suurin osa lukijoista jäi tässä kohtaa pohtimaan että mikäs se sellainen on. No se on se lihas siellä hauiksen toisella puolella, ihan turha. Mietippä nyt itsekin, kuinka monta kertaa sulle on tultu sanomaan että näytä ojentaja? No ei kertaakaan, sen sijaan ”näytä pala” on jokaiselle hihattomassa paidassa treenaavalle punttipatelle tuttu lausahdus. Ihan turha siis treenata koko ojentajaa, ei se ketään kiinnosta kuitenkaan.

Selkälihakset, onko turhempia?

Mietitäänpä nyt oikein kunnolla selkälihasten merkitystä. Onko ihmiskehossa turhempia lihaksia? Eihän kukaan sua takaapäin edes katsele, ja ne jotka katselee on vaan kateellisia sun hyvinkehittyneille pakaroille. Selkälihakset? Ei niitä kukaan edes huomaa, jätä siis huoletta koko selkätreeni tekemättä.

Olkapäät ja rintalihakset?

Olkapäät on vähän niinkuin rintalihakset, mutta turhemmat. Penkkitulos on se joka merkitsee jotain, ketään ei kiinnosta paljonko teet vipareita tai mikä on sun pystysoutu-tulos. Kyllä näistä kahdesta kannattaa aina valita se rintalihas ja rintatreenissä aina ehdottomasti penkki. Se on se joka merkitsee.

Mihin siis kannattaa panostaa?

No naisten kohdalla se tuli selväksi jo alussa, askelkyykky on kaikki mitä nainen kuntosalilla tarvitsee, tietysti trendikkään pukeutumisen ja tyylikkäiden kuulokkeiden lisäksi.

Miehelle kaikki on aina hankalampaa, niin kuntosalillakin. Siinä missä naisille riittää yksi liike, mies joutuu taas tekemään ainakin kaksi. Mies ei nimittäin voi sivuuttaa penkkipunnerrusta eikä hauisliikkeitä. Niitä voikin sitten hinkata joka päivä vaikka kahdesti. Kannattaa muistaa ostaa kotiinkin pienet käsipainot, on todella tehokasta hinkata hauiskääntöjä myös iltaisin sohvalla sipsiä mussuttaessa.