100 asiaa, joita ei kannata tehdä kuntosalilla

Olen vuosien varrella kirjoittanut lukemattomia vinkkejä treenaamiseen kuntosalilla. Olen jakanut treeniohjelmia ja liikkeiden suoritusohjeita, olen ohjeistanut pepputreenin kiehtovaan maailmaan ja kertonut tehokkaimmat liikkeet hauiksen kasvattamiseen. Nyt on viimein aika kertoa mitä kaikkea kuntosalilla ei kannata tehdä.

kuntosalilla

Kuntosalilla ei kannata…
  1. Tehdä hauiskääntöjä kyykkypaikalla
  2. Pelata pleikkaria
  3. Syödä hampurilaista
  4. Sotkea paikkoja mankulla
  5. Treenata ilman paitaa
  6. Huutaa ”Lait veit beibi!”
  7. Ottaa belfieitä
  8. Kysellä isoilta äijiltä syökö he steroideja
  9. Väittää Arnoldin olleen väärässä – missään
  10. Puhua politiikasta
  11. Väittää olevansa vain isoluinen
  12. Treenata ilman housuja
  13. Tehdä kippileukoja (paitsi crossfit-salilla)
  14. Väittää että mun isi nostaa enemmän kuin sun isi
  15. Jättää painoja tankoon
  16. Roikkua kattolampussa ja äännellä kuin apina
  17. Tuijottaa toisten perseitä
  18. Väittää että kalori on kalori
  19. Lopettaa sarjaa vaikka tulisi vähän kakkaa housuun
  20. Kuvitella olevansa salin isoin
  21. Käyttää korkokenkiä
  22. Myöntää että vihaa kyykkäämistä
  23. Heitellä painoja (paitsi crossfit-salilla)
  24. Laulaa ääneen Antti Tuiskua
  25. Julistaa että kanan syöminen on murha
  26. Treenata ilman sukkia
  27. Kertoa miten nostaisi kyllä 200 penkistä mutta olkapää on kipeä
  28. Syödä kebabbia
  29. Kuvitella olevansa salin vahvin
  30. Pukeutua tutuun
  31. Kertoa että sählyn pelaamisessa saa ihan tarpeeksi treeniä jaloille
  32. Treenata vuodesta toiseen samalla treeniohjelmalla
  33. Tanssia tangoa
  34. Viuhahtaa
  35. Juoda viinaa
  36. Kertoa miten pärjäisi kyllä kisoissa, mutta…
  37. Leveillä 100 kilon penkkituloksella (paitsi naiset)
  38. Kaivaa nenää rakennekynsillä
  39. Oksentaa kesken kyykkysarjan
  40. Dissata Nyyssölää
  41. Väittää ettei bikini-fitneksessä voi pärjätä ilman silikoneja
  42. Pieraista kuulokkeet korvilla
  43. Treenata penkkiä maanantaisin
  44. Huutaa kehonrakentajien olevan homoja
  45. Levittää riisikakun päälle Nutellaa
  46. Haukkua Rammsteinia
  47. Varata viisi eri laitetta giantsettiin salin ruuhka-aikana
  48. Seistä metrin päässä sanomatta sanaakaan
  49. Väittää lisäravinteita turhiksi
  50. Tanssahdella laitteelta toiselle
  51. Puolustaa tuntumatreenaamista
  52. Väittää steroidien tekevän tyhmäksi
  53. Kehua crossfittia (paitsi crossfit-salilla)
  54. Kertoa menevänsä huomenna bodypumppiin
  55. Lopettaa sarja yhdeksään toistoon
  56. Tuijottaa omaa persettä salin peilistä
  57. Tuijottaa toisten perseitä salin peilistä
  58. Haukkua sushia
  59. Julistaa aerobisen kunnon tärkeyttä salitreenissä ja kurvata salin pihaan autolla
  60. Sanoa että Commando on ihan paska leffa
  61. Piilotella laitteiden takana ja peläytellä treenikavereita kesken sarjojen
  62. Tunnustaa ettei ole katsonut kaikkia Gymlogeja, W-logeja ja Team M&M bodcasteja
  63. Väittää riisikeitintä turhakkeeksi
  64. Tehdä vajaita kyykkyjä
  65. Neuvoa salin isointa ukkoa
  66. Merkata treenivihkoon 8RPE vaikka sarja oli oikeasti 9RPE
  67. Väittää ettei kehonrakennus ole urheilua
  68. Hyräillä kuulokkeet päässä vahingossa ääneen Arttu Wiskaria
  69. Väittää että aspartaami on myrkkyä
  70. Treenata ilman personal trainerin tekemää treeniohjelmaa
  71. Tunnustaa lukevansa Metallisydämen blogia
  72. Väittää BCAA:ta paremmaksi kuin EAA
  73. Vähätellä trapetsiuksen merkitystä
  74. Nukahtaa jalkaprässiin
  75. Väittää että valmentaja ei voi toimia oman valmennettavansa sarjassa tuomarina
  76. Erehtyä ”vahingossa” väärään pukuhuoneeseen
  77. Häiritä kuulokkeet korvilla ja huppu päässä treenaavaa salikörmyä
  78. Väittää olevansa massakaudella, vaikka on oikeasti vaan läski vailla itsekuria
  79. Pudottaa maastavetotankoa varpaille
  80. Syödä pizzaa
  81. Tehdä burbeita ja boksihyppyjä (paitsi crossfit-salilla)
  82. Unohtaa palkkari kotiin
  83. Jättää hiustenpidennys painopakan väliin
  84. Tunnustaa ettei tiedä kuinka monta kertaa Ronnie Coleman voitti Mr Olympian
  85. Jättää parsakaalit syömättä koska ne maistuu pahalta
  86. Skipata jalkapäivä
  87. Hirttää itsensä vahingossa TRX-nauhoihin
  88. Julistaa että ”Jumi on voimaa!” ja naraa höröttää päälle
  89. Tunnustaa ettei tiedä mitä eroa on Women’s Physiquella ja Body Fitneksellä
  90. Läiskäistä vastuskuminauhalla treenikaveria perseelle
  91. Valittaa että treenivyö on kutistunut
  92. Käyttää samassa sarjassa kolmea eri erikoistekniikkaa
  93. Käyttää hashtagia #salilekasalilvika tai #eikipuueihyötyy
  94. Ostaa netistä valmisruokavalio ja ihmetellä kun sen kalorimäärät ja ruoka-aineet ei oikein sovi itselle
  95. Kulkea melonit kainaloissa
  96. Väittää, ettei sama henkilö voi pärjätä samana viikonloppuna sekä kehonrakennuksessa, CBB:ssä että Men’s Physiquessa
  97. Pelata hippaa
  98. Kosketella tuntemattoman treenaajan massiivisia reisilihaksia ilman lupaa
  99. Tunnustaa, että treenijuomapullossa on pelkkää vettä
  100. Väittää, että kuntosalin ulkopuolella olisi elämää

Siinä on mun lista, tuliko sulle vielä mieleen jotain? Kommentoi ihmeessä ja täydennä listaa!

Kehonrakentajan ruokavalio pitää ajatukset kirkkaina

Jokainen urheilija tietää ruokavalion merkityksen, oli laji sitten mikä tahansa. Maratoonarin ruokavalio on hyvin tarkka niin harjoituskaudella kuin kilpailuun valmistautuessa, kilpailutilanteessa kehon suorituskyky viedään äärimmilleen ja koko kilpailu saattaa kaatua edellisen päivän ruokailuihin. Kehonrakentaja punnitsee kilpailuun valmistautuessaan jokaisen suupalansa, jotta kilpailutilanteessa keho on parhaassa mahdollisessa tikissä, lopputulos voi olla kiinni hyvin pienestä virheestä.

Aiemmin ruokavalion merkitys liitettiin pääasiassa fyysisesti vaativiin urheilulajeihin, mutta nykypäivänä tiedetään ruokavaliolla olevan merkitystä myös älykkyyttä vaativiin suorituksiin. Esimerkkejä löytyy ammattilaisista shakinpelaajista ja jopa pokeripöydistä, joissa ajatus ei saa harhailla kurnivan vatsan tai laskevan verensokerin vuoksi. Yhä useammat pokeriammattilaiset noudattavatkin lähes yhtä tarkkaa ruokavaliota kuin huippu-urheilijat. Esimerkiksi pokeriammattilainen Moreria de Melo noudattaa tarkkaa ketoosidieettiä, joka on hyvin suosittua myös fitness-maailmassa.

Ruokavalion merkitys urheilussa

Ruokavalion merkitys tiedetään yleisesti fyysisissä urheilulajeissa. Jokainen huippu-urheilija noudattaa tarkkaa ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailukaudellakin. Oikeanlainen ruokavalio takaa, että keho saa riittävästi ravintoa urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Erityisen tärkeä ruokavalio on kilpailuun valmistauduttaessa.

Me suomalaiset muistamme varmasti Valentin Konosen, joka työnsi sormet kurkkuunsa oksentaakseen kesken Helsingin EM-kilpailujen 50 kilometrin kävelyn vuonna 1994. Tuo oksentaminen johtui nimenomaan epäonnistuneesta nestetankkauksesta ennen kilpailua. Kestävyyslajeissa korostuukin oikeanlainen ravinnon ja nesteen tankkaaminen ennen kilpailua.

Kehonrakennuksessa taas suurimmat fyysiset suoritukset tehdään kuntosalilla harjoituskaudella. Silloin ruokavalio on tärkeä, jotta lihakset saavat kaiken tarpeellisen ravinnon kasvaakseen ja keho palautuakseen tehokkaasti jokaisesta treenistä. Kilpailuun valmistautuessa ruokavalio on vieläkin tärkeämmässä roolissa. Jokainen gramma lasketaan ja punnitaan jotta keho saadaan mahdollisimman rasvattomaksi ja kireäksi. Ja vaikka dieetti olisi onnistunut täydellisesti, saattaa pieni epäonnistuminen viimeistelyissä johtaa koko kilpailusuorituksen epäonnistumiseen. Kehonrakentajalla se tosin yleensä tarkoittaa huonoa erotuvuutta tms. eikä suinkaan oksentamista kesken kilpailun.

Ruokavalion merkitys älyä vaativissa lajeissa

Jos fyysisissä lajeissa osataankin arvostaa oikeanlaista ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailusuorituksissakin, älyä vaativissa lajeissa sillä ei jostain syystä yleisesti koeta olevan niin suurta merkitystä. Kuitenkin myös keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä vaativissa lajeissa kuten juuri esimerkiksi shakissa ja pokerissa, on ruokavaliolla suuri merkitys.

Esimerkiksi ammatikseen pokeria pelaava Carlo Citrone on hyvin tarkka ruokavaliostaan. Carlon isä oli kehonrakentaja John Citrone ja Carlo itsekin harrasti kehonrakennusta ennen pokeriuraansa. Vaikka Carlo joutui moottoripyöräonnettomuuden vuoksi luopumaan kehonrakennuksesta, tarkasta ruokavaliosta hän ei luopunut, vaikka siirtyi kehonrakennuksen parista pokerin pariin.

Pokerissa ei lihaksia tarvita, sillä fyysisesti pelaaminen ei ole kovin vaativa suoritus. Silti ruokavaliolla on suuri vaikutus myös pokeripeleissä menestymiseen. Carlo onkin pitänyt kiinni tarkasta ruokavaliosta erityisesti pokeriturnausten aikana, sillä se pitää verensokerin tasaisena, ajatukset kirkkaina ja hermot kurissa myös pokeripöydässä.

Ruokavalion merkitys ihan tavallisessa arjessa

Erilaisten fyysisyyttä tai älyä vaativien urheilulajien ohella terveellisen ruokavalion merkityksen huomaa ihan omassa tavallisessa arjessakin. Ainakin itse olen paljon virkeämpi ja hyväntuulisempi kun syön terveellisesti ja tasaisin väliajoin. Silloin myös energiatasot pysyvät tasaisina eikä verensokerin nousuista ja laskuista johtuvia ärrimurrikohtauksia ole ainakaan ihan yhtä paljon kuin huonosti syödessä.

Selkeästi huomaa esimerkiksi työpäivän jälkeen salille mennessä, onko päivän aikana syönyt terveellisesti vai vähän mitä sattuu… Terveellisellä ja säännöllisellä ruokailulla jaksaa treenata oikein hyvin kun taas heikosti syötyä tekee mieli vain suunnata kotiin ja lösähtää sohvalle.

Ruokavalion merkitys bloggaamisessa?

Olen huomannut ruokavalion merkityksen jopa tässä bloggaamisessa, joka ajoittuu minulla myöhäiseen iltaan/yöhön, kun muu perhe on jo nukkumassa. Kun on päivän mittaan syönyt hyvin ja tasaisesti, kulkee bloggaaminenkin paljon mukavammin, kun taas heikosti menneiden ruokailujen jälkeen tekee mitä tahansa herkkuja mieli ihan hulluna. Fitness-bloggarin terveellisestä ruokavaliosta voit lukea lisää TÄÄLTÄ.