Metallisydämen lihashuolto-opas: Putkirullaus

Kauan odotettu Metallisydämen venyttelyopas avasi pelin, kehonhuolto on nyt in! Tällä kertaa mennään syvemmälle omatoimisen kehonhuollon syövereihin ja tutustutaan putkirullauksen tuskalliseen, mutta mielenkiintoiseen maailmaan…

putkirullaus (9)

Putkirullaus

Putkirullaus on viimevuosina tullut niinsanotusti kaapista, siitä on tullut hyväksyttävä ja tehokas tapa huoltaa oman kehon lihaksistoa. Harvalla on varaa käydä viikoittain hierojalla, mutta useimmalla on varaa edulliseen, mutta todella tehokkaaseen putkirullaan.

foam roller

Putkirullauksen ideana on likutella itseään suhteellisen kovan putkirullan päällä, rullaillen hieroa omia lihaksia ja kireitä lihaskalvoja auki omatoimisesti, oman kehon painoa ja putkirullaa hyväksi käyttäen. Putkirullaus paitsi avaa kireitä lihaskalvoja, parantaa verenkiertoa ja lisää aineenvaihduntaa.

Putkirullia, foam rollereita, on useita erilaisia. Pehmeimmät vaahtomuoviset kannattaa jättää suoraan sinne kauppojen hyllyille, samoin kannattaa jättää sahaamatta putkirullaustarkoitukseen pätkää muoviputkesta, kivikova rulla ei myöskään ole hyvä vaihtoehto.

Itselläni on käytössä kaksi erilaista putkirullaa. Toinen on perinteisempi putkirulla, jonka sisuksena on kova putki, joka on päällystetty pehmeällä vaahtomuovipinnoitteella. Se on mukava käyttää ja pitää muotonsa kovassakin käytössä.

putkirullaus (8) putkirullaus (5)

Toinen putkirullani on hieman rajumpi versio, siinä on pyöreitä nystyröitä, joilla saa aivan erilaisen tuntuman rullattavaan lihakseen. Aloittelijalle suosittelen ensimmäisen kaltaista perinteisempää putkirullaa kun taas enemmän rullailleet saavat varmasti paremman hyödyn (ja paremmat kiksit) tuosta nystyräpintaisesta 😉

putkirullaus (1) putkirullaus (2)

Itse käytän putkirullausta pääasiassa jalkojen lihasten huoltamiseen, mutta putkirullalla voi käsitellä lähes kaikki kehon lihakset. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon ja itse voi kehitellä lisää, kunhan muistaa ettei rullaile nivelten yli. Mielessä kannattaa pitää myös, että mitä enemmän lihaskalvot ovat jumissa, sitä enemmän rullaus sattuu. Jatka siis sinnikkäästi rullailua vaikka se alkuun olisikin epämiellyttävää, kyllä se irvistys ajan myötä hymyksi muuttuu 🙂

putkirullaus (4) putkirullaus (6)

Aiempi venyttelyopas löytyy TÄÄLTÄ, pidetäänhän keho kunnossa!