Haastattelussa IFBB PRO Kille Kujala!

Vuosien varrella olen saanut kunnian haastatella blogiin useita bodymaailman kuumia nimiä, mutta nyt olen saanut haastateltavakseni sen verran kovan luokan kehonrakentajan että ette edes usko! Suomen kehonrakennuksen tämän hetken ehdoton ykkösnimi, Kille Kujala lupautui haastateltavakseni, eikä ihan milloin tahansa, vaan ensimmäisen ammattilaiskilpailunsa viimeistelyviikolla! Nyt on ensiluokkainen mahdollisuus kuulla mitä Killelle kuuluu ja millä mielellä mies on kapuamassa lavalle viikonloppuna New Yorkissa.

Haastattelussa IFBB PRO Kille Kujala!

Moikka Kille, mitä kuuluu?

Rehellinen vai kohtelias vastaus? Itseasiassa jopa ihan oikeesti on hyvä fiilis vaikka meenki viimestä viikkoa. Monesti tässä vaiheessa on ollu aika paljon vaikeempaa mutta parempi näin.

Ammattilaisuus

Kilpailet lauantaina ensimmäisessä ammattilaiskilpailussasi, joko housuissa on jännäkakkaa, eli kuinka paljon jännittää?

No ei kyllä jännitä, enemmänki tosi odottava ja innostunu fiilis. Oon tässä viime vuosina reissannu ja kisannukki melko paljon niin se jännitys tulee sitte vasta kisapaikalla, jos on tullakseen. Toki tän kans oon saanu tehä myös paljon työtä, eli mentaalipreppiä sitä varten ettei se sit vaikuttais suoritukseen kun se aika koittaa. Saa nähdä miten käy.

Saavutit viime vuoden kesäkuussa pitkäaikaisen tavoitteesi ja sait ammattilaiskortin. Millä tavalla elämä on muuttunut tässä vajaassa vuodessa?

Mähän oon pyrkiny rakentamaan mun elämää ammattimaiseksi jo muutaman vuoden ajan. Siinä mielessä ite ammattilaisuus ei juurikaan muuta mitään. Tää on yks asia mikä kaikkien muuten kannattaa tiedostaa: pro kortin myötä ei saa mitään, se työ pitää tehä ite ja mielellään rakentaa pohja jo ennen ammattilaisuutta.Mullaki on ollu sponsori sopimukset Luckydino.com :n , Noccon, Eggspressin ja muutaman muun yrityksen kans jo ennen tätä, mut tietenki sopimus Supermass Nutritionin kanssa viimeisteli sen että pystyin siirtymään täys päiväiseksi urheilijaksi. Se oli iso asia!

Olet kerännyt viimeisen vuoden aikana jopa ammattilaiskehonrakentajalle uskomattoman määrän lisää lihasmassaa. Miten se on ollut mahdollista?

Oikeestaan tossa edellisessä tuli yks suuri syy jo kerrottua: nyt mulla oli aikaa levätä. En tee päivässä mitään muuta kun treenaan. Se lepo on aina ollu mulla liian vähäistä.

Toki sit se että me ollaan nyt 3 vuotta rakennettu tätä pohjaa tälle mun valmentajan Mauro Sassin kanssa, tiukka ja tarkka rytmi elämässä ympäri vuoden mahollistaa sen että ajan myötä saa tehtyä isojaki harppauksia eteenpäin. Ja kyllä se tieto siitä että nyt pitää olla paljon parempi ku ennen toi hirveän lisäbuustin tekemiseen!

Kivisen Tero on ajanu mua eteenpäin joka päivä ja auttanu treeneissä, sekä pitäny myös järkeä mukana. Välillä intoa on liikaa ja sillon on hyvä että joku jarruttelee, säästyy monelta harmilta

Onko jotain, mitä kaipaat ajasta ennen ammattilaisuutta?

Ei oikeestaan, mä elän mun unelmaa tällä hetkellä ja nautin tästä tosi paljon.

Seitsemän päivää ennen New Yorkin ammattilaiskilpailua

Perhe

Olet kaksivuotiaan pojan isä. Miten isäksi tuleminen muutti sinua?

Mä sain elämään jotain mikä vihdoinki menee kehonrakennuksen edelle. Kohta tulee 3 vuotta siitä kun Eppu synty, se tapahtu 4 viikkoa ennen kisoja ja se aika oli tosi vaikeeta. Koko ajan tuntu että oon väärässä paikassa. Salilla mietin et pitäs olla kotona ja päin vastoin. Mut ajan kanssa oppii ja nyt elämä on onneks löytäny rytmin millä se pyörii mukavasti. Mulle kehonrakennus on koko elämä, lapsen myötä oon oppinu arvostaan muitaki asioita paremmin. Nytki ku kisat on tulossa mietin jo kesää ja sitä että sit keretään olemaan yhessä paljon. Kyllähän tää kisaaminen oman veronsa aina vaatii ku pitää olla poissa kotoa.

Sen takia mulla on selkeä suunnitelma myös tän kehonrakennus uran suhteen, haluan että voin ja jaksan olla enemmän mukana hänen elämässä eli uralle on asetettu loppumis päivämäärä.

Kun poikasi on aikuinen, miten toivoisit hänen täydentävän lauseen ”Minun isäni…”

Rakastaa ja tukee minua aina.

Treenaaminen

Kerro pääpiirteissään, mitä pitää sisällään tavanomainen päiväsi?

Näin ennen kisoja ensimmäinen asia joka aamu on virittää videokamera ja poseerata valmentajalle päivän kondis. Sit riippuen siitä teenkö cardiota vai en lähen joko WFC:lle porraskoneeseen tai syön aamupalan.

Tän jälkeen lepoa ja somen päivittämistä, se vie ison osan mun ajasta päivässä koska se on yks osa tätä elämää. Tässä samalla käyn valmennettavien maileja läpi ja soittelen oman valmentajan kanssa. Me puhutaan tosi paljon muustaki ku tästä projektista, yleensä puhelut on 80% muuta ku bodausta.

Toinen ruoka joka on lähes aina seitiä ja riisiä, jonka jälkeen alan valmistautuun päivän treeniin.

Normaalisti treenaan 13-14 aikaan mutta se myös vaihtelee sen mukaan miten Terolla ja mulla on päivän muut hommat. Pyritään aina sumplimaan aikataulut niin että päästäis yhessä salille.
Treenin jälkeen poseerausta jos jaksan ja sitte 3:s ruoka, kanaa ja riisiä.

Näin kisojen alla muutan aina ruokavalion niin että jätän punasen lihan pois. Ruokavalio koostuu siis: valkuaisista, seitistä, kanasta, riisistä ja kaurahiutaleista.

Loppupäivän makaan, suunnittelen tulevia juttuja ja syön.

Nautit treenaamisesta, mutta onko olemassa jokin liike jota inhoat?

Jos joku liike ei tunnu hyvältä koitan miettiä miks näin on. Yleensä syy löytyy siitä etten osaa tehä sitä oikeen ja sitte sitä pitää alkaa työstämään. Mutta kyllä maastaveto on yks pahimmista, se on niin raskas sekä fyysisesti että henkisesti.

Kaikkia kiinnostaa ennätykset, vaikka ne ei kehonrakennuksessa niin merkityksellisiä olekaan, kerro silti muutamia ennätystuloksiasi.

Hmm.. Penkki taitaa olla vaan 200 kiloa. Pelkään enkä tykkää tehä sitä koska siinä hajoaa usein olkapäät. Smith vikopenkillä tein joskus 190 kilolla sarjaa mutta siitä on jo jokunen vuosi.
Kyykyssä vapaalla paras taitaa olla useamman vuoden takaa 280 kiloa. Seki on huono olkapäille niin sitä tulee harvemmin tehtyä. Smith etukyykyssä 210 kiloa ja 9 toistoa on nykynen paras tulos.
Vedossa oon ottanu 300 kiloa, se nousi helposti ja siihen sais varmaan lisää jos sitä tekis enemmän.

Liikuttelet treeneissäsi todella isoja rautoja, onko matkan varrelle osunut pahempia loukkaantumisia?

Mikään ei hidasta kehitystä niin paljon ku loukkaantuminen. Sen takia oon tosi tarkka suoritustekniikoista enkä koskaan anna painojen viedä itteeni. Eli raskas kuorma ei itsessään oo niin iso riski. Mutta tietenki ku pyritään maksimaaliseen kasvuun niin silloin joutuu liikkumaan äärirajoilla ja joskus sattuu.

Silti pahin loukkaantuminen tuli pari vuotta sitte jääkiekossa, polvi meni ympäri ja se haittaa vieläki tekemistä.

Tän takia oon suosiolla jättäny kaiken muun pois niin kauan ku kilpailen. Ei muita urheilulajeja missä on riski, ei moottoripyöriä jne.. Mä joudun tekeen valintoja ja jättämään jotain kivoja juttuja nyt pois. Niille on aikaa sitte myöhemmin, pitää osata priorisoida asiat.

Ruoka

Syöt kurinalaisesti ympäri vuoden, kerro meille mikä on se suurin herkku, josta näet dieetillä unta.

Ehkä just ton vuoden ympäri tarkasti syömisen johdosta ei tuu juurikaan mitään mielitekoja? Mutta mullahan on sellanen ajatusmaailma että jos mun tekee mieli syödä jotain niin mä syön! Mulle ei sovi täyskieltäytyminen, jos haluan jäätelön niin syön sen ja thats it. Ku kondis on hyvä niin se sallii myös vapauksia.

Entä onko jotain ruokaa, jota et pysty syömään edes dieetin pahimmassa nälässä?

Mä oon aika kranttu ruoan suhteen. Mutta esim toi seiti on sellanen mitä tykkään syödä ympäri vuoden, moni ei sitä ymmärrä mut uskon että se johtuu siitä mielikuvasta. Sehän on just niin hyvää ku siitä tekee.

Punajuuri tuli ekana mieleen, sitä en kyllä syö.

Esikuvat / idolit

Millainen on kehonrakennuksen dreamteamisi, eli unelmiesi line-up, jonka keskellä haluaisit seistä?

Mulla ei oikeen oo ketään sellasta erityistä idolia, arvostan tosi paljon kaikkia jotka on päässy tonne pro liigaan koska se on itsessään jo iso juttu.

Mutta tietenki Kai Greene, Jay Cutler, Ronnie ja nykyiset top 5 Olympia ukot on sellaisia joiden kanssa olis mahtavaa päästä poseeraamaan! Kisaa siinä ei tulis koska ne vaan on niin paljon parempia.

Jos saisit treenata yhden treenin kenen tahansa kanssa, kenen kanssa treenaisit?

Joskus olisin halunnu mennä Kai Greenen kans treenaamaan, nyt ei tuu oikeen ketään mieleen. Joku joka vois opettaa mulle jotain, mut ennemminki mua kiinnostaa uudet paikat missä treenata. Siks ehkä Flex Lewis koska se on persoonana mukava ja se on just rakentanu uuden salin. Flexin voi lisätä muuten tohon dream line-uppiinki vaikka eri sarjassa ollaanki. Huikea ihminen!

Tavoitteet

Olet treenannut vasta reilut kymmenen vuotta ja saavuttanut jo kehonrakennuksen ammattilaiskortin, jota useimmat eivät saavuta koko elämänsä aikana. Mikä on salaisuutesi?

Mä oon antanu tälle kaiken. Vuodesta toiseen. Mulla on ollu siihen mahollisuus ja jos joku osa-alue elämässä ei oo tukenu tätä niin oon korjannu sen.

Mulla on myös aina ollu unelma. Ja oon uskonu siihen mitä teen, välillä se usko horjuu ja sillon on äärimmäisen tärkeetä että on ihmisiä jotka nostaa sitä uskoa eikä paina alas. Ton takia mun elämässä ei oo enää ketään joka aiheuttais negatiivisia ajatuksia ja sitä kautta haittais mun tekemistä. Se tekee mun kaveri piiristä melko suppean mutta taas, nää on valintoja.

Mihin asti tässä vielä mennään? Missä on Killerin tavoite?

Mulla on aina tavoite. Ekan konkreettisen asetin 2013, 5 vuoden sisään mun pitää olla ammattilainen tai lopetan.

Nytki mulla on alustava 2 vuoden suunnitelma ja tän ekan kisan jälkeen osaan arvioida sitä paljon paremmin.

Kyllä mun tavoitteet korkealla on, en nää mitään muuta vaihtoehtoa mahdolliseksi.

Haluatko lähettää jotain terveisiä blogin lukijoille?

Ensinnäki iso kiitos kaikille useista viesteistä ja tuesta mitä oon saanu, sekä henkisellä puolella että mun tuotteiden kautta! Tää homma on todella kallista ja ilman ihmisiä jotka tukis mua ostamalla mun koodin lisäravinteita sekä käyttämällä mun vaatteita tää ei olis mahollista. Pelkästään reissukulut New Yorkin ja Toronton kisaan on melkeen 5000€. Kiitos siis teille jotka ootte osaltanne mahollistanu nää matkat!!

Mä haluan kannustaa kaikkia elämään sellasta elämää missä sulla on hyvä olla, nauttimaan siitä ja vaikka se olis kisaelämää niin muistasitte silti että se on vaan yks osa eikä määritä sitä kuka kukanenki on.

Unelmoikaa ja tehkää asioita jotka ajaa teitä kohti sitä unelmaa!

Mä uskon että kaikki on mahollista jos vaan on tarpeeksi halua ja tahtoa.

Tsemppiä Kille loppurutistukseen ja lauantain kilpailuun!

Haastattelussa ”Mr. Crossfit” Mikko Aronpää

Metallisydän on muutamaan kertaan kirjoituksissaan vinoillut Crossfitin harrastajille, heidän kippileuoilleen ja jopa luokitellut Crossfitin uudelleen keksityksi trendikkääksi kuntopiiriksi. Nyt on aika antaa puheenvuoro lajin mestarille, ”Mr. Crossfitille”, Mikko Aronpäälle. Haastoin Mikon kertomaan mitä tuo Crossfit ihan oikeasti on ja kuinka kovia jätkiä ne crossfittaajat todellisuudessa onkaan.

Mikko Aronpää

Terve Mikko, kerro kolmella sanalla kuka sinä olet.

Crossfit-urheilija/valmentaja

Olet yksi Suomen tunnetuimmista Crossfit-kilpailijoista, kansainvälistäkin menestystä on tullut roppakaupalla. Mistä lähti aikoinaan kiinnostus lajia kohtaan?

Monipuolisuus ja fysiikan tasapuolinen kehittäminen kiinnosti Crossfitissä. Ennen kuin aloitin Crossfitin treenasin muita urheilulajeja (yleisurheilu, jääkiekko, jalkapallo, murtomaahiihto) joten olen aina tykännyt monipuolisesta ja kovasta treenistä. Olen myös todella kilpailuhenkinen, joten Crossfit oli sopiva lajivalinta itselle.

Mikko Aronpää (2)

Crossfit on suhteellisen tuore laji. Mitä kaikkea muuta urheilua sinun taustaltasi löytyy ennen Crossfitia? Ei kai kuntopiiriä?

Yleisurheilua, jääkiekkoa, jalkapalloa, murtomaahiihtoa ihan pikkupojasta saakka. Viimeiset vajaa 6 vuotta olen treenannut pelkästään Crossfittiä. Noissa kaikissa lajeissa ollaan tehty off-seasonilla sekä voimatreeniä että lihaskuntotreeniä (kuntopiirityyppistä), joten tuo antoi hyvät lähtökohdat Crossfittiin. Varsinkin yleisurheilussa tehtiin paljon raskaita nostoja, joten punttien kanssa puuhastelu oli tuttua jo ennen kuin aloitin Crossfitin vuonna 2009.

Olet niittänyt menestystä paitsi kotimaan Crossfit-kisoissa, myös ulkomailla. Kuinka monta sinua kovakuntoisempaa kaveria löytyy maailmasta tällä hetkellä?

Tällä hetkellä on vaikea sanoa, sillä viimeksi olen kisannut maailman parhaita vastaan kesällä 2013 CrossFit Gameseissa. Silloin sijoitus oli 30. Crossfitissä löytyy muutamia kymmeniä kovempia kavereita tällä hetkellä maailmassa.

Mikko Aronpää (9)

Crossfitin liikkeet ja erityisesti niiden nimet ovat lajia harrastamattomalle täysin käsittämättömiä. Monissa paikoissa pitääkin käydä kurssi ennen kuin pääsee treenaamaan Crossfit-salille. Miksi tällainen salamyhkäisyys?

Aloituskurssilla opetetaan uusille harrastajille perusteet lajin harrastamiseen, että he pystyvät turvallisesti treenaamaan ohjatuilla tunneilla. Esimerkiksi painonnostotekniikat (tempaus/rinnalleveto) on sen verran teknisiä liikkeitä, että uusia harrastajia ei voi ottaa tunnille kylmiltään opettamatta perusteita tekniikasta. Aloituskurssilla ei opita maailman parhaaksi painonnostajaksi tai crossfittaajaksi tai voimistelijaksi, mutta ainakin perusteet liikkeistä ja terminologia tulevat tutuiksi ja tämä antaa hyvän pohjan oppia tekniikoita varsinaisilla tunneilla. Aloituskurssilla käydään myös läpi, miten Crossfit-tunnit käytännössä rakentuvat, jotta ihmiset tietävät miten tunnilla tulee toimia.

Hankalista lyhenteistä huolimatta laji on houkutellut pariinsa uskomattoman määrän harrastajia, mikä Crossfitissa on niin hienoa?

Ehdottomasti yhteisöllisyys ja monipuolisuus sekä itsensä jatkuva haastaminen. Treenit ovat vaihtelevia ja motivaatio on helppo säilyttää ja omaa kehitystä pystyy seuraamaan todella helposti. En ole missään muussa lajissa törmännyt siihen miten kaveria kannustetaan ja tsempataan kesken kisan tai treenin samalla lailla kuin crossfitissä.

Mikko Aronpää (1)

Olen kerran ollut ohjatulla Crossfit-tunnilla ja täytyy sanoa että ei se niin kovin hienoa ollut, tunnin puolessa välissä luulin kuolevani ja tunnin loppupuolella toivoin kuolevani jotta kidutus loppuisi. Minkälaisia ohjeita antaisit aloittelevalle Crossfittaajalle tai Crossfitista haaveilevalle?

Kannattaa aloittaa maltilla ja keskittyä tekniikoihin heti alusta alkaen. Tuolla voidaan välttää loukkaantumisia jatkossa. Kannattaa myös omaksua ajatusmalli, että Crossfit on muutakin kuin pelkät metcon-treenit kelloa vastaan ja maitohapoissa kieriskely. Voimaharjoittelu, taito/tekniikkaharjoittelu sekä liikkuvuustreeni kuuluvat aivan yhtä oleellisena osana Crossfittiin. Treeneistä ei kannata ottaa stressiä ja hauskuus täytyy pitää mukana. Muuten alkuinnostuksen jälkeen treeneistä tulee pakkopullaa, jos hommasta ei nauti. Kehityminen, muutokset kropassa ja parempi jaksaminen arkielämässä yleensä pitää motivaation hyvin yllä.

Mikko Aronpää (4)

Olet intohimoinen urheilija. Jos Crossfitia ei olisi koskaan keksittykään, minkä lajin huipulla Mikko Aronpää olisi?

Uskon että jääkiekossa olisin voinut päästä pitkälle, jos olisin jatkanut sitä aikoinaan.

Kuinka paljon sinä treenaat ja mitä kaikkea muuta treeneihisi kuuluu boxihyppyjen ja leuanvetojen lisäksi?

Tällä hetkellä treenaan noin 3 tuntia päivässä, 5-6 päivänä viikossa. Teen joko 2 lyhyttä treeniä tai yhden parin-kolmen tunnin setin riippuen aikatauluista. Treeniohjelmaan kuuluu maksimivoimaharjoittelua, intervalleja, voimisteluliikkeitä, liikkuvuustreeniä (putkirullaus, venyttely yms.) sekä syketreenejä eli metconeita.

Sinun ennätystuloksistasi liikkuu paljon huhuja. Olen kuullut sinun juosseen cooperin alle 12 minuuttiin ja vetäneen maasta kivitalon verran. Raota hieman mystisyyden harsoa ja kerro joitakin todellisia ennätystuloksiasi.

Cooperissa 3300m, Maastaveto 230kg, Rinnalleveto 161kg, Tempaus 125kg, Takakyykky 206kg, etukyykky 180kg, penkkipunnerrus 150kg, kippileuka 52 toistoa.

Mikko Aronpää 2

Entä mitä Mikko Aronpää syö, onko huippucrossfittaajan ruokavalio aina askeettisen tiukka vai syötkö joskus vapaammin?

Pyrin syömään monipuolisesti, mutta en noudata esim. Paleo tai zone ruokavaliota. Riittävästi, proteiinia ja hiilihydraattia varsinkin treenin ympärillä. Viime kuukaudet kokeilussa on ollut makrojen laskeminen (IIFYM, if it fits your macros) ja tuo on ollut ihan mielenkiintoinen kokeilu. Herkkujakin voi siis syödä kohtuudella eikä ruokavalio ole kovin askeettinen.

Kerro jokin asia Mikko Aronpäästä jota suuri yleisö ei vielä tiedä.

Lapsena kävin 9 vuotta pianotunneilla ja osaan soittaa pianoa edelleenkin.

Jos haaksirikkoutuisit autiolle saarelle, ottaisitko mukaasi viidakkoveitsen, kahvakuulan vai Johanna Tukiaisen? Perustele valintasi.

Viidakkoveitsen, koska sillä voisin rakentaa lautan ja purjehtia takaisin mantereelle.

Mikko Aronpää (6)

Olen ivaillut crossfittaajien kustannuksella, nyt saat sivaltaa takaisin. Millainen on stereotyyppinen bodari Crossfittaajan mielestä?

Onko tähän pakko vastata? No sanotaan, että GASPin takki ja tupperware-astiat sekä vyölaukku (ainakin entisaikojen bodareilla).

Viimeinen kysymys. Kumpi on kovempi jätkä, Mikko Aronpää vai Chuck Norris?

Pakko olla sen verran miehessä itseluottamusta, että sanon Mikko Aronpää.

Mikko Aronpää (3)

Kiitos haastattelusta Mikko! Millaisia terveisiä haluat lähettää Metallisydämen blogin lukijoille?

Kovia treenejä kaikille ja hyvää alkavaa kevättä sinne Suomeen. Olipa laji mikä hyvänsä, niin kannattaa treenata kovaa, järkevästi ja tavoitteellisesti ja nauttia samalla tekemisestä.

.

(Kuvat Mikon omalta Facebook-sivulta)