Sarin 600 toiston tiukkaakin tiukempi pakaratreeni

Eilen treenattiin astetta tiukemmin. Tämä kahden artikkelin mittaisen postaussarjan ensimmäinen osa käsittelee Sarin treeniä, jokseenkin sekopäistä kuudensadan (600) toiston pakaratreeniä. Mennään meikäläisen olemattomaan 500 toiston reisitreeniin sitten huomenna.

Kuusisataa toistoa kuulostaa paljolta, mutta oikeasti se on aika saatanan paljon. Varsinkin kun nuo toistot jaetaan ainoastaan kolmeen eri liikkeeseen. Jokainen näistä liikkeistä oli yksi jalka kerrallaan tehtäviä liikkeitä ja toteutustapa jokaisessa oli sama, kun toinen jalka tekee työtä, toinen lepää ja sitten vaihdetaan. Yhteensä toistoja tuli siis 100 / jalka / liike. Ei paha, vai oliko sittenkin…

Ensimmäinen liike oli yhdenjalanpakaranostolattiallamaatentoisenjalansojottaessapystyssä

Tässä liikkeessä asetutaan selinmakuulle lattialle, mielellään jumppamaton päälle, jotta liikkeen suoritusmukavuus pystytään maksimoimaan ja keskittymään vain ja ainoastaan olennaiseen, eli pakaralla puristamiseen.

Suorittava jalka asetetaan korokkeelle polvi koukussa ja ”lepäävä” jalka nostetaan pystysuoraan kohti kattoa. Pakaralla puristaen nostetaan lantio ylös ja pysäytetään hetkeksi yläasennossa puristaen pakaralla. Sitten lasketaan rauhallisesti alas ja toistetaan. Toistoja tehdään niin monta kuin siististi pystytään, jonka jälkeen vaihdetaan jalkaa. Tätä jatketaan kunnes 100 toistoa on saatu tehtyä molemmilla jaloilla.

Toinen liike on pakarapotku taljassa

Molmepiin nilkkoihin kiinnitetään nilkkaremmi, johon taljan köysi saadaan helposti kiinnitettyä. Otetaan hieman etukumara asento, tukijalka hieman koukussa. Suositeltavaa on myös ottaa kiinni jostakin tuesta jotta asento on tukeva. Sitten lähdetään viemään työskentelevää jalkaa taakse ikään kuin potkuteltaisiin potkukelkalla, mutta reilusti ylemmäs. Ylhäällä taas pysäytetään liike hetkeksi ja puristetaan pakaralla. Suoritustapa on sama kuin ensimmäisessä liikkeessä, liikettä tehdään vuorojaloin kunnes molemmilla jaloilla on saatu tehtyä 100 toistoa. Painomäärä kannattaa valita siten, että ensimmäisellä kerralla toistoja tulee noin 20-25, toistomäärä vähenee väkisin sarjojen edetessä.

taljassa

Kolmas ja viimeinen liike, sivupotku taljassa

Nilkkaremmit pidetään kiinni nilkoissa, huohotetaan hetki, hörpitään palkkaria ja jatketaan. Periaate pysyy samana, nyt vaan käännytään kyljittäin taljaan ja viedään jalkaa sivulle sen sijaan että potkaistaisiin taakse. Taas pysäytetään liike yläasennossa hetkeksi ja tehdään niin monta toistoa kuin pystytään. Sitten vaihdetaan jalkaa ja jatketaan, kunnes se sama 100 toistoa on koossa molemmilla jaloilla.

Homma on kasassa ja pakaroissa pitäisi tuntua mukava pakotus, ehkä jopa polte. Uskallatteko kokeilla?

Sarin treenikuteet löytyy muuten Fit4You-verkkokaupasta. Paita löytyy TÄÄLTÄ heinäkuun ajan kampanjatarjouksessa hintaan 26,90 € ja housut TÄÄLTÄ hintaan 49,90 €

Fitness on vakava asia

Olen tässä pohtinut, että minkä ihmeen takia ihmiset kuvittelee että fitneksessä olisi jotain hauskaa. Ei siinä ole, fitness on vakava asia.

Hymy

Joo, kyllä siellä kilpalavalla hymyillään, siellä kuuluu hymyillä. Mutta se on kyllä ainoa paikka mihin se hymy kuuluu. Ja uskallan väittää että joillakin se lavahymykin on hieman väkinäinen ja luiskahtaa joskus helposti jopa irvistyksen puolelle…

Bullin lavahymy on legendaarinen
Treeni

Treeni on vakavaakin vakavampaa hommaa. Siinä ei paljon hymyillä kun viimeisillä voimilla väännetään toistoja tajunnan rajamailla. Ja juuri sitä se fitness puhtaimmillaan on, vakavaa vääntämistä hampaat irvessä toisto kerrallaan kohti tavoitetta. Jos siinä lähdetään hymyilemään kesken treenin, se vie kovassa treenissä tarvittavan tappofiiliksen ja kaiken uskottavuuden koko touhusta.

vakava

Ruoka

Fitness-ruoka ei ole naurun asia. Fitnessissä ruoka on polttoainetta eikä mitään muuta. Maku on täysin toissijainen juttu ja tärkeintä on ruuan ravintoarvot. Ei siinä paljon hymyilytä kun lautasella on kuivaa riisiä ja kanaa sekä kasa parsakaalia… Vai oletteko nähneet jonkun fitness-harrastajan joka on hymyillyt syödessään? Ette varmasti.

Aerobiset ja muu hömppä

Fitnessiin kuuluu paljon muutakin kuin pepputreeniä ja parsakaalia, vaikka sitä ei ehkä heti uskoisi. Fitnessiin kuuluu oleellisena osana aerobinen harjoittelu, mielellään mäkijuoksu tai portaiden tasajalkaa ylös hyppiminen. Se on kuulkaa vakava paikka kun keuhkoja polttaa, silmissä sumenee ja vielä pitäisi saada toisenkin lenkkarin nauhat sidottua!

Fitness on vakava asia

Muistakaa siis kaikki, ihan aloittelijasta kokeneeseen fitness-kilpailijaan suhtautua harrastukseenne ja elämäntapaanne sen vaatimalla vakavuudella. Hauskuus, ilo ja nauru kuuluu lapsille, fitness on vakava asia!