Sarin jalkatreeni sivustakatsojan silmin

Me oltiin viikonloppuna yhdessä salilla. Perheissä, joissa on pieniä lapsia tiedetään varmasti, kuinka harvinaista herkkua sellainen on. Kerron nyt vielä teille sinkuille ja lapsettomillekin, se on todella harvinaista. Vaikka me oltiin salilla yhdessä, me ei tällä kertaa kuitenkaan treenattu yhdessä. Sarilla oli nimittäin vuorossa pitkien sarjojen jalkatreeni, hui kauhistus kun tuli hiki jo katsellessakin!

Sarin jalkatreeni sivustakatsojan silmin

No kyllähän mä tietysti itsekin treenasin, mutta silti seurasin samalla koko ajan Sarin treeniä. Sarin motivaation asteen näki jo kesähelteillä, yhtään ainoaa treeniä ei jäänyt väliin. Nyt uuden treeniohjelman myötä into ja motivaatio näyttää kasvaneen entisestään. Ja täytyy sanoa että kun toinen treenaa intoa puhkuen, antaa se mukavaa buustia myös omaan tekemiseen.

Sarin treeniohjelmassa on erikseen voimatreeni ja pidempien sarjojen treeni niin yläkropalle kuin jaloillekin. Tällä kertaa vuorossa oli pitkien sarjojen jalkatreeni ja hiki kyllä näytti irtoavan. Eikä ihme, ohjelmassa oli raskaita liikkeitä, kuten vaakaprässiä, kyykkyä ja askelkyykkyä taakse ja tosiaan suhteellisen pitkillä sarjoilla. Päälle vielä eristävämpiä liikkeitä, kuten esimerkiksi reiden koukistajaa ja jo kysymyksiä herättänyt pakaravipunosto taljassa, joka treenin loppupuolella saa kuulemma hymyn vaihtumaan irvistykseen… (liikkeen esittely postauksen lopussa).

Vaikka aika kovia jalkatreenejä on joskus itsekin tullut tehtyä, ei kyllä hävetä yhtään myöntää, että olisin varmasti hyytynyt ennen loppua. Vaakaprässi – kyykky – askelkyykky -yhdistelmä on oikeasti ihan hiton raskas, varsinkin jos ei sarjoissa juurikaan jätetä toistoja varastoon. Siihen sitten ne eristävämmät liikkeet päälle niin ei ihme jos hymy alkaa jossain vaiheessa hyytyä. (Sain muuten kameralle muutaman ihan hyvän ilmeen, mutta en niihin kuviin julkaisulupaa… ihme touhua 😀 )

Mikä ihmeen pakaravipunosto taljassa?

Aikaisemmassa postauksessa Sari mainitsi tämän hetken ”suosikkiliikkeestään” pakaravipunostosta taljassa ja tuo liike herätti lukijoissa uteliaisuutta, pakaratreeni taitaa olla osa-alue johon kaivataan aina uusia liikkeitä ja kikkoja. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse pyörän keksimisestä uudelleen, vaan ihan tutusta liikkeestä, jossa talja liitetään kiinni nilkkaremmiin ja tehdään ”vipunostoja” sivulle. Tehokas liike, ainakin kun alla on jo useampi pakaraankin kohdistunut liike ja toistoja tehdään sarjoissa parikymmentä…

Tuo liike toimii Sarin mukaan loistavana viimeistelynä pitkien sarjojen jalkatreenille. Sarin treeniohjelma on WellGo Personal Trainingin valmentajien Ringa Ruisniemen ja Jani Sukevan käsialaa, enkä ala sitä tässä tämän tarkemmin avaamaan. Kyselkää lisää Ringalta ja Janilta jos kiinnostaa 😉

Treenihousut treenin mukaan

Kun treenataan kovaa ja hikoillaan paljon, on treenihousuilla aika iso merkitys. Sarilla on paljon Better Bodiesin treenitrikoita ja tällä kertaa jalassa oli uudet Better Bodiesin Bowery High Tights-trikoot, jotka on todella hyvin hengittävää ja joustavaa kangasta. Niin ne, kuin kaikki muutkin Better Bodiesin treenivaatteet on tällä hetkellä Fit4You verkkokaupassa -25% tarjouksessa, pidä kiirettä sillä tällainen tarjous ei kestä kauaa!

Saako lapselle antaa sokeria?

Maailma on täynnä haasteita ja lapsen kasvattaminen on niistä ylivoimaisesti se suurin. Haasteet alkaa jo ihan vauvaiässä, miten sitä vaippaa vaihdetaan, pitääkö pestä pyllyä, koska saa antaa kiinteätä ruokaa, pitäisikö kaikki soseet tehdä itse vai missä helvetissä siellä kaupan lastanruokahyllyssä on persikka-banaanisosetta? Valitettavasti haasteet ei vähene tippaakaan lapsen kasvaessa. Kohta taistellaan uhmaiässä siitä, mitenpäin paita tulee päälle ja saako siinä paidan pukemisessa auttaa, juostaan karkuun ympäri kämppää kun pitäisi lähteä ihan mihin vaan ja kieltäydytään menemästä pissalle ihan muuten vaan. Näitä ikävaiheita riittää ihan joka lähtöön ja kun kaikista muista ikävaiheista on selvitty, on vastassa vielä ikään kuin loppuhuipennuksena murrosikä…

sokeria

Saako lapselle antaa sokeria?

Törmäsin tässä jokin aika sitten netissä kirjoitukseen siitä, saako lapselle antaa sokeria. Kirjoituksen näkökanta oli hyvin selvä, sen mukaan lapselle ei saisi antaa sokeria. Sokeri on pahasta ja vanhempien tehtävä on lasta pitää tältä pahalta suojella. Kyse ei ollut ainoastaan karkista ja jätelöstä, vaan esimerkiksi sokeria sisältävistä jogurteista ja muista ihan tavallisista ruokatuotteista. Kirjoituksessa kerrottiin lapsen kyllä tulevan hyvin toimeen ilman sokeria ja oppivan herkuttelemaan esimerkiksi kukkakaalilla. Kun lapsi ei saa sokeria, ei sitä osaa myöskään kaivata.

No huh huh. Samalla logiikalla ihminen tulee toimeen ilman aika paljon muutakin. Mutta siis herkuttelemaan kukkakaalilla?

Mietitäänpä tilannetta, jossa vanhemmat ovat varjelleet lastaan maailman pahuudelta ja sokerilta ala-aste-ikään asti. Sitten tulee ne kaverisynttärit, joissa tarjolla on täytekakkua, jäätelöä ja karkkia. Kaivaako lapsi kassistaan eväsrasian ja alkaa herkutella kukkakaalilla? Vai vetääkö lapsi sokeriöverit kaikista tarjolla olevista herkuista?

Karkkipäivä kerran viikossa

Muistan joskus vauva-arjessa kokeneeni huonoa omaatuntoa etsiessäni sitä persikka-banaanisosetta kaupan hyllystä, ajatelleeni muiden katsovan pitkään ja ajattelevan, että ei tuokaan isä sitten viitsi itse tehdä soseita vauvalleen… Voin kertoa, että nykyisin en koe ollenkaan huonoa omaatuntoa kerran viikossa seistessäni kaupan irtokarkkihyllyllä Emilian valitessa itselleen karkkipäiväkarkkeja.

Se on kuulkaa sellainen juttu, että vaikka sokeri ei terveellistä olekaan, ei se myöskään ole yksi niistä maailman saatanoista, joilta lasta pitää kynsin hampain suojella. Eikö paljon hyödyllisempää lapsen kasvattamista olisi opettaa käyttämään sokeria kohtuudella?

P.S.

Meikäläisen törkeän hieno Better Bodies-paita löytyy TÄÄLTÄ

Kannattaa käydä kurkkaamassa muutkin treeni- ja vapaa-ajan vaatteet Fit4You verkkokaupasta. Esimerkiksi kaikki Better Bodies ja Gasp vaatteet -25% JUST NYT! Ei varmasti kestä tää tarjous kauaa, joten älä viivyttele!