Suunnitelmat dieetin jälkeen?

Tällä kertaa ei itse dieetistä ole oikein mitään uutta kerrottavaa. Homma sujuu tuttuun tapaan, Sari syö säntillisesti dieettiruokavalion mukaan ja Jarikin on tällä viikolla syönyt vain yhden Omar-munkin… (siitä toisesta ei kerrota kenellekään) Avataankin siis tällä kertaa hiukan enemmän millaisia on meidän suunnitelmat tämän dieetin jälkeen.

suunnitelmat

Jari

Tässä on nyt viimeiset pari vuotta mennyt treenit hiukan sinnepäin, kehitystä ei ole isommin tullut, ainakaan omalla suhteellisen kriittisellä silmällä katsottuna. Syynä ei niinkään ole treenaamattomuus, vaan oikeastaan kaikki muu oheistoiminta. Tuo salitreenissä saavutettava kehitys ei suoraan sanoen ole ollut tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla, vaan sen ohi on kiilannut aika tehokkaasti perhetouhut ja erityisesti pikkuinen prinsessamme.

Emilian vauva-aika toi tietysti omat haasteensa tavoitteelliseen treenaamiseen. Salille ei ehtinyt ihan niin usein kuin olisi halunnut ja mihin oli tottunut, uni jäi vähiin ja ruokailujen välitkin venyivät välillä turhan pitkiksi, eikä se ruokavaliokaan ihan sitä fitnessiä ollut… Eikä noista jaksanut oikein stressatakaan, lähinnä nautin isinä olemisesta täysillä.

Nyt Emilia on jo isompi ja treenaamiseen on taas mahdollista panostaa enemmän. Myös muu oheistoiminta, kuten ruokailut on paljon helpompi hoitaa järkevästi. Kehitystäkin olisi siis taas mahdollista lähteä hakemaan ja se on myös suunnitelmissa.

Oman vivahteensa touhuun on tuonut myös jalkaongelmat. Kesällä teloin polveni ja sen kuntoutuksessa meni useampi kuukausi. Kun polvi alkoi kestää ja pääsi taas jalkatreenien makuun (rikoin niin maastaveto- kuin kyykkyennätykseni), teloin reisilihakseni askelkyykyssä. Sitä on nyt kuntoutettu taas pidemmän aikaa ja jalkatreenit on olleet taas pitkään ihan nollissa. Jo valmiiksi olemattomat jalat on siis jääneet viimeisen vuoden aikana todella pienelle treenille.

Nyt onkin tarkoitus päästä ensin jonkinlaiseen kesäkuntoon, jotta saadaan selville lähtötilanne. Sitten nautiskellaan (toivottavasti lämpimästä) kesästä ja syksyllä lähdetään kunnolla kasvattamaan lihasmassaa, erityisesti tuonne jalkaosastolle. Samalla on tarkoitus rikkoa uudelleen ennätyksiä niin kyykyssä kuin mavessa, mutta pyrkiä olemaan rikkomatta paikkojaan.

Mitään sikabulkkia ei lähdetä hakemaan, vaan tarkoitus on hillitä itsensä Omar-munkkien suhteen syksylläkin. Hitaasti ja rauhallisesti puurtaen eteenpäin kohti uusia ulottuvuuksia!

 

Sari

Mä syön ainakin hampurilaisia joka päivä.

No en ehkä ihan oikeesti. Suunnitelmat on aikalailla saman suuntaiset kuin Jarilla, se on selkeesti päättänyt matkia mua. Mulla on taustalla vahva palo kilpailemiseen ja joskus hamassa tulevaisuudessa aionkin vielä kiivetä sinne Bodyfitness-lavalle, muutama vuosi sitten olin jo hetken aikaa kisadieetilläkin kunnes se projekti kaatui valmennuksen ongelmiin. Sen jälkeen haave haudattiin joksikin aikaa ja muut asiat menivät sen edelle. Palo ei kuitenkaan ole sammunut, vaan se kytee taustalla edelleen.

Tuon keskeytyneen kisadieetin jälkeen on viimeisiin vuosiin sisältynyt niin raskausaika, vauva-arkea ja raskauskilojen pudottelua, mutta myös kovaa treeniä, jonka tuloksia nyt hiukan kurkitaan dieettaamalla. Vaikka kehitystäkin on tullut, totuus on, että lihasmassaa tarvitaan vielä reilusti lisää. Kun tämä dieetti, kutsutaan sitä nyt vaikka välidieetiksi tai miksi tahansa, on räpistelty alta pois, on aika lähteä kasvattamaan sitä lihasmassaa.

Kuten Jari on tainnut pari kertaa mulle huomauttaa, mulla on aika kova tahto ja se tahto otetaan syksyllä käyttöön. Sillon nostetaan riisin määriä ruokalautasella ja aletaan tahkota siellä salilla ihan tosissaan. Jari saa suunnitella treeniohjelmat ja treenit ja mun osakseni jää niiden toteuttaminen. Voin jo etukäteen luvata, että toteutuspuolesta homma ei jää kiinni!

Mitään varsinaisia kisasuunnitelmia mulla ei siis vieläkään ole, niiden aika on sitten myöhemmin. Syksyllä lähdetään kuitenkin tekemään pohjatyötä niitä varten. Mutta sitä ennen vedetään tämä dieetti nyt loppuun ja nautiskellaan kesä niitä hampurilaisia mutustellen 😉

TBT: Mitä nää bikinitnessit ja crossfitit oikein on?

Tällä kertaa Metallisydämen throwback thursdayssa palataan blogin tähän mennessä suosituimpaan postaukseen, jossa avataan maallikoillekin mitä nämä tämän hetken huippusuositut trendilajit oikein on. Jos bikinifitness tai crossfit ei ole vielä tuttuja, nyt on korkea aika tutustua – ja helpoimmin se käy tämän postauksen kautta!

BIKINIFITNESS

Bikinifitness on se laji, jossa tähdätään SM-kisaan vuoden treenaamisen jälkeen. Ja sen vuoden aikana treenataan pelkkää peppua. Jos olet nuorehko nainen, joku on joskus kehunut sun peppua ja omistat joko Better Bodiesin tai Six Deucen housut, kannattaa suunnata tähtäin suoraan bikinifitnessin SM-kisaan. Tässä lajissa ei tarvitse hymyillä, kaikki katsoo kuitenkin vaan sun peppua. Ai niin, bikinifitness on myös se laji jota kaikki ”tosissaan treenaavat” dissaavat.

bikinifitness
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

BODYFITNESS

Bodyfitness on se laji, jossa treenataan vuodesta toiseen salilla ja kasvatetaan lihaksia, mutta ei liikaa ettei näytetä kehonrakentajilta. Sitten vedetään helvetin rankka kisadieetti ja kiivetään kisalavalle, missä käännytään oikeaan, käännytään oikeaan ja käännytään oikeaan. Ja koko ajan hymyillään, vaikka tekis mieli irvistää. Sitten mennään pois. Ainiin, nykyään on myös se T-kävely. Pitää myös kävellä edestakaisin lavalla. Niin ja hymyillä samalla vaikka nilkka nyrjähtäisi, se on sitä lavakarismaa.

bodyfitness
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

FITNESS

Fitness on ihan niin kuin aerobikkia, siinä tehdään sellasia hyppyjä ja punnerruksia. Mutta ei se ole aerobikkia, se on fitnessiä. Siinä pitää kanssa treenata salilla monta vuotta ja aerobikin lisäks kääntyillä lavalla oikeaan niin kuin bodyfitnessissä. Niin ja hymyillä.

KEHONRAKENNUS

Kehonrakennus on se laji missä naiset yrittää näyttää mahdollisimman paljon miehiltä ja miehet geenimanipuloiduilta sonneilta. Kehonrakennus on sitä että treenataan kuntosalilla ja syödään kanaa ja riisiä. Joka päivä. Helevetin monta vuotta. Sitten dietataan itsensä sairaalakuntoon, kaveri maalaa mustaksi ja mennään lavalle stringeissä. Siellä pullistellaan (ja hymyillään) pari minuuttia ja sitten aletaan taas treenata ja syödä kanaa ja riisiä. Sillon ei enää hymyillä. Niin ja kehonrakennuksessa käytetään hormooneita, niistä vaan ei saa puhua.

mr olympia
Kuva 2013 Mr. Olympia kisasta

CLASSIC BODYBUILDING

Klassikki on vähän niin kuin kehonrakennusta, siinäkin treenataan ja syödään kanaa ja riisiä, monta vuotta. Mutta siinä ei koskaan kasveta isoiksi, vaan pysytään aina laiheliineina. Siksi koska siinä ei käytetä niitä hormooneita mistä ei saa puhua. Ja silti syödään vaan kanaa ja riisiä.

classic bb
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

MENS PHYSIQUE

Tää on se shortsisarja, miesten bikinifitness. Se laji missä ei tarvi treenata jalkoja kun on ne shortsit. Tässä tehdään vaan penkkiä ja hauista. Niin ja tätäkin lajia kaikki ”tositreenaajat” dissaa.

mens physique
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

WOMENS PHYSIQUE

Tässä sarjassa pitää olla enemmän lihaksia kuin bodyfitnessissä, muttei niin paljon kuin kehonrakennuksessa. Tässä sarjassa pitää lihaserottuvuus olla parempi kuin bodyfitnessissä muttei niin hyvä kuin kehonrakennuksessa. Tässä sarjassa poseerataankin jotenkin oudosti. Tässä sarjassa kukaan ei oikeestaan tiedä millanen pitäs olla ja miten pitäs olla…

womens physique
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

Ja sitten on se CROSSFITTI josta kaikki puhuu

Crossfitti on nyt kanssa muotia. Se on vähän niinkuin kuntopiiri, mutta se ei ole kuntopiiri, vaan crossfittiä. Siinä tehdään yhteen menoon erilaisia jumppaliikkeitä, mutta se ei ole jumppapiiri, vaan crossfittiä. Crossfitissä tärkeintä on tehdä WOD johon saattaa kuulua esimerkiksi K2E, HSPU, MU sekä thrustereita ja split jerkkejä. Niin ja kaikki puhuu niistä RM:istä ja PR:istä mutta kukaan muu kuin toinen crossfittaaja ei tajua mistä helvetistä on kyse. Siksi pitääkin käydä kurssi ennen kuin saa tehdä kuntopiiriä, ei kun siis crossfittiä. Niin ja bodajat ei tykkää crossfittaajista kun ne ei vedä leukojakaan oikein.

crossfit

Ja kaikki jotka ei treenaa jotain noista lajeista on joko sohvaperunoita tai sitten jotain helvetin sählynpelaajia tai muita pitkätukkahampuuseja. Nih.