Haastattelussa IFBB PRO Kille Kujala!

Vuosien varrella olen saanut kunnian haastatella blogiin useita bodymaailman kuumia nimiä, mutta nyt olen saanut haastateltavakseni sen verran kovan luokan kehonrakentajan että ette edes usko! Suomen kehonrakennuksen tämän hetken ehdoton ykkösnimi, Kille Kujala lupautui haastateltavakseni, eikä ihan milloin tahansa, vaan ensimmäisen ammattilaiskilpailunsa viimeistelyviikolla! Nyt on ensiluokkainen mahdollisuus kuulla mitä Killelle kuuluu ja millä mielellä mies on kapuamassa lavalle viikonloppuna New Yorkissa.

Haastattelussa IFBB PRO Kille Kujala!

Moikka Kille, mitä kuuluu?

Rehellinen vai kohtelias vastaus? Itseasiassa jopa ihan oikeesti on hyvä fiilis vaikka meenki viimestä viikkoa. Monesti tässä vaiheessa on ollu aika paljon vaikeempaa mutta parempi näin.

Ammattilaisuus

Kilpailet lauantaina ensimmäisessä ammattilaiskilpailussasi, joko housuissa on jännäkakkaa, eli kuinka paljon jännittää?

No ei kyllä jännitä, enemmänki tosi odottava ja innostunu fiilis. Oon tässä viime vuosina reissannu ja kisannukki melko paljon niin se jännitys tulee sitte vasta kisapaikalla, jos on tullakseen. Toki tän kans oon saanu tehä myös paljon työtä, eli mentaalipreppiä sitä varten ettei se sit vaikuttais suoritukseen kun se aika koittaa. Saa nähdä miten käy.

Saavutit viime vuoden kesäkuussa pitkäaikaisen tavoitteesi ja sait ammattilaiskortin. Millä tavalla elämä on muuttunut tässä vajaassa vuodessa?

Mähän oon pyrkiny rakentamaan mun elämää ammattimaiseksi jo muutaman vuoden ajan. Siinä mielessä ite ammattilaisuus ei juurikaan muuta mitään. Tää on yks asia mikä kaikkien muuten kannattaa tiedostaa: pro kortin myötä ei saa mitään, se työ pitää tehä ite ja mielellään rakentaa pohja jo ennen ammattilaisuutta.Mullaki on ollu sponsori sopimukset Luckydino.com :n , Noccon, Eggspressin ja muutaman muun yrityksen kans jo ennen tätä, mut tietenki sopimus Supermass Nutritionin kanssa viimeisteli sen että pystyin siirtymään täys päiväiseksi urheilijaksi. Se oli iso asia!

Olet kerännyt viimeisen vuoden aikana jopa ammattilaiskehonrakentajalle uskomattoman määrän lisää lihasmassaa. Miten se on ollut mahdollista?

Oikeestaan tossa edellisessä tuli yks suuri syy jo kerrottua: nyt mulla oli aikaa levätä. En tee päivässä mitään muuta kun treenaan. Se lepo on aina ollu mulla liian vähäistä.

Toki sit se että me ollaan nyt 3 vuotta rakennettu tätä pohjaa tälle mun valmentajan Mauro Sassin kanssa, tiukka ja tarkka rytmi elämässä ympäri vuoden mahollistaa sen että ajan myötä saa tehtyä isojaki harppauksia eteenpäin. Ja kyllä se tieto siitä että nyt pitää olla paljon parempi ku ennen toi hirveän lisäbuustin tekemiseen!

Kivisen Tero on ajanu mua eteenpäin joka päivä ja auttanu treeneissä, sekä pitäny myös järkeä mukana. Välillä intoa on liikaa ja sillon on hyvä että joku jarruttelee, säästyy monelta harmilta

Onko jotain, mitä kaipaat ajasta ennen ammattilaisuutta?

Ei oikeestaan, mä elän mun unelmaa tällä hetkellä ja nautin tästä tosi paljon.

Seitsemän päivää ennen New Yorkin ammattilaiskilpailua

Perhe

Olet kaksivuotiaan pojan isä. Miten isäksi tuleminen muutti sinua?

Mä sain elämään jotain mikä vihdoinki menee kehonrakennuksen edelle. Kohta tulee 3 vuotta siitä kun Eppu synty, se tapahtu 4 viikkoa ennen kisoja ja se aika oli tosi vaikeeta. Koko ajan tuntu että oon väärässä paikassa. Salilla mietin et pitäs olla kotona ja päin vastoin. Mut ajan kanssa oppii ja nyt elämä on onneks löytäny rytmin millä se pyörii mukavasti. Mulle kehonrakennus on koko elämä, lapsen myötä oon oppinu arvostaan muitaki asioita paremmin. Nytki ku kisat on tulossa mietin jo kesää ja sitä että sit keretään olemaan yhessä paljon. Kyllähän tää kisaaminen oman veronsa aina vaatii ku pitää olla poissa kotoa.

Sen takia mulla on selkeä suunnitelma myös tän kehonrakennus uran suhteen, haluan että voin ja jaksan olla enemmän mukana hänen elämässä eli uralle on asetettu loppumis päivämäärä.

Kun poikasi on aikuinen, miten toivoisit hänen täydentävän lauseen ”Minun isäni…”

Rakastaa ja tukee minua aina.

Treenaaminen

Kerro pääpiirteissään, mitä pitää sisällään tavanomainen päiväsi?

Näin ennen kisoja ensimmäinen asia joka aamu on virittää videokamera ja poseerata valmentajalle päivän kondis. Sit riippuen siitä teenkö cardiota vai en lähen joko WFC:lle porraskoneeseen tai syön aamupalan.

Tän jälkeen lepoa ja somen päivittämistä, se vie ison osan mun ajasta päivässä koska se on yks osa tätä elämää. Tässä samalla käyn valmennettavien maileja läpi ja soittelen oman valmentajan kanssa. Me puhutaan tosi paljon muustaki ku tästä projektista, yleensä puhelut on 80% muuta ku bodausta.

Toinen ruoka joka on lähes aina seitiä ja riisiä, jonka jälkeen alan valmistautuun päivän treeniin.

Normaalisti treenaan 13-14 aikaan mutta se myös vaihtelee sen mukaan miten Terolla ja mulla on päivän muut hommat. Pyritään aina sumplimaan aikataulut niin että päästäis yhessä salille.
Treenin jälkeen poseerausta jos jaksan ja sitte 3:s ruoka, kanaa ja riisiä.

Näin kisojen alla muutan aina ruokavalion niin että jätän punasen lihan pois. Ruokavalio koostuu siis: valkuaisista, seitistä, kanasta, riisistä ja kaurahiutaleista.

Loppupäivän makaan, suunnittelen tulevia juttuja ja syön.

Nautit treenaamisesta, mutta onko olemassa jokin liike jota inhoat?

Jos joku liike ei tunnu hyvältä koitan miettiä miks näin on. Yleensä syy löytyy siitä etten osaa tehä sitä oikeen ja sitte sitä pitää alkaa työstämään. Mutta kyllä maastaveto on yks pahimmista, se on niin raskas sekä fyysisesti että henkisesti.

Kaikkia kiinnostaa ennätykset, vaikka ne ei kehonrakennuksessa niin merkityksellisiä olekaan, kerro silti muutamia ennätystuloksiasi.

Hmm.. Penkki taitaa olla vaan 200 kiloa. Pelkään enkä tykkää tehä sitä koska siinä hajoaa usein olkapäät. Smith vikopenkillä tein joskus 190 kilolla sarjaa mutta siitä on jo jokunen vuosi.
Kyykyssä vapaalla paras taitaa olla useamman vuoden takaa 280 kiloa. Seki on huono olkapäille niin sitä tulee harvemmin tehtyä. Smith etukyykyssä 210 kiloa ja 9 toistoa on nykynen paras tulos.
Vedossa oon ottanu 300 kiloa, se nousi helposti ja siihen sais varmaan lisää jos sitä tekis enemmän.

Liikuttelet treeneissäsi todella isoja rautoja, onko matkan varrelle osunut pahempia loukkaantumisia?

Mikään ei hidasta kehitystä niin paljon ku loukkaantuminen. Sen takia oon tosi tarkka suoritustekniikoista enkä koskaan anna painojen viedä itteeni. Eli raskas kuorma ei itsessään oo niin iso riski. Mutta tietenki ku pyritään maksimaaliseen kasvuun niin silloin joutuu liikkumaan äärirajoilla ja joskus sattuu.

Silti pahin loukkaantuminen tuli pari vuotta sitte jääkiekossa, polvi meni ympäri ja se haittaa vieläki tekemistä.

Tän takia oon suosiolla jättäny kaiken muun pois niin kauan ku kilpailen. Ei muita urheilulajeja missä on riski, ei moottoripyöriä jne.. Mä joudun tekeen valintoja ja jättämään jotain kivoja juttuja nyt pois. Niille on aikaa sitte myöhemmin, pitää osata priorisoida asiat.

Ruoka

Syöt kurinalaisesti ympäri vuoden, kerro meille mikä on se suurin herkku, josta näet dieetillä unta.

Ehkä just ton vuoden ympäri tarkasti syömisen johdosta ei tuu juurikaan mitään mielitekoja? Mutta mullahan on sellanen ajatusmaailma että jos mun tekee mieli syödä jotain niin mä syön! Mulle ei sovi täyskieltäytyminen, jos haluan jäätelön niin syön sen ja thats it. Ku kondis on hyvä niin se sallii myös vapauksia.

Entä onko jotain ruokaa, jota et pysty syömään edes dieetin pahimmassa nälässä?

Mä oon aika kranttu ruoan suhteen. Mutta esim toi seiti on sellanen mitä tykkään syödä ympäri vuoden, moni ei sitä ymmärrä mut uskon että se johtuu siitä mielikuvasta. Sehän on just niin hyvää ku siitä tekee.

Punajuuri tuli ekana mieleen, sitä en kyllä syö.

Esikuvat / idolit

Millainen on kehonrakennuksen dreamteamisi, eli unelmiesi line-up, jonka keskellä haluaisit seistä?

Mulla ei oikeen oo ketään sellasta erityistä idolia, arvostan tosi paljon kaikkia jotka on päässy tonne pro liigaan koska se on itsessään jo iso juttu.

Mutta tietenki Kai Greene, Jay Cutler, Ronnie ja nykyiset top 5 Olympia ukot on sellaisia joiden kanssa olis mahtavaa päästä poseeraamaan! Kisaa siinä ei tulis koska ne vaan on niin paljon parempia.

Jos saisit treenata yhden treenin kenen tahansa kanssa, kenen kanssa treenaisit?

Joskus olisin halunnu mennä Kai Greenen kans treenaamaan, nyt ei tuu oikeen ketään mieleen. Joku joka vois opettaa mulle jotain, mut ennemminki mua kiinnostaa uudet paikat missä treenata. Siks ehkä Flex Lewis koska se on persoonana mukava ja se on just rakentanu uuden salin. Flexin voi lisätä muuten tohon dream line-uppiinki vaikka eri sarjassa ollaanki. Huikea ihminen!

Tavoitteet

Olet treenannut vasta reilut kymmenen vuotta ja saavuttanut jo kehonrakennuksen ammattilaiskortin, jota useimmat eivät saavuta koko elämänsä aikana. Mikä on salaisuutesi?

Mä oon antanu tälle kaiken. Vuodesta toiseen. Mulla on ollu siihen mahollisuus ja jos joku osa-alue elämässä ei oo tukenu tätä niin oon korjannu sen.

Mulla on myös aina ollu unelma. Ja oon uskonu siihen mitä teen, välillä se usko horjuu ja sillon on äärimmäisen tärkeetä että on ihmisiä jotka nostaa sitä uskoa eikä paina alas. Ton takia mun elämässä ei oo enää ketään joka aiheuttais negatiivisia ajatuksia ja sitä kautta haittais mun tekemistä. Se tekee mun kaveri piiristä melko suppean mutta taas, nää on valintoja.

Mihin asti tässä vielä mennään? Missä on Killerin tavoite?

Mulla on aina tavoite. Ekan konkreettisen asetin 2013, 5 vuoden sisään mun pitää olla ammattilainen tai lopetan.

Nytki mulla on alustava 2 vuoden suunnitelma ja tän ekan kisan jälkeen osaan arvioida sitä paljon paremmin.

Kyllä mun tavoitteet korkealla on, en nää mitään muuta vaihtoehtoa mahdolliseksi.

Haluatko lähettää jotain terveisiä blogin lukijoille?

Ensinnäki iso kiitos kaikille useista viesteistä ja tuesta mitä oon saanu, sekä henkisellä puolella että mun tuotteiden kautta! Tää homma on todella kallista ja ilman ihmisiä jotka tukis mua ostamalla mun koodin lisäravinteita sekä käyttämällä mun vaatteita tää ei olis mahollista. Pelkästään reissukulut New Yorkin ja Toronton kisaan on melkeen 5000€. Kiitos siis teille jotka ootte osaltanne mahollistanu nää matkat!!

Mä haluan kannustaa kaikkia elämään sellasta elämää missä sulla on hyvä olla, nauttimaan siitä ja vaikka se olis kisaelämää niin muistasitte silti että se on vaan yks osa eikä määritä sitä kuka kukanenki on.

Unelmoikaa ja tehkää asioita jotka ajaa teitä kohti sitä unelmaa!

Mä uskon että kaikki on mahollista jos vaan on tarpeeksi halua ja tahtoa.

Tsemppiä Kille loppurutistukseen ja lauantain kilpailuun!

Fitness Classic 21.-22.4.2018 KAIKKI TULOKSET

Disturb Fitness Classic on nyt kilpailtu ja fitnesskansan on aika palata arkeen, syömään riisiä, kanaa ja parsakaalia ja pumppaamaan rautaa salille. Tässä vielä kiinnostuneille kaikki viikonlopun kilpailujen tulokset sarjoittain.

Men’s physique juniorit

1. Aram Dag
2. Lauri Koskensalo
3. Alexander Moskvin
4. Tien Vo
5. Eetu Rajala
6. Saffet Kaymaz

Classic Bodybuilding juniorit

1. Pontus Reini
2. Eetu Grahn
3. Moein Shokreh
4. Tatu Vihtkari
5. Hannes Hellgren
6. Sami Sairio

Classic Bodybuilding masters

1. Voitto Suosaari
2. Matias Kari
3.Jarmo Pylvänen
4. Sami Hosio

Classic Bodybuilding

1. Tuukka Heikkinen
2. Pontus Reini
3. Alexander Espaillat
4. Eetu Grahn
5. Voitto Suosaari
6. Moein Shokreh

classic

Bodybuilding

1. Ronald Ramos
2. Rody Mushiete
3. Alexander Espaillat
4. Voitto Suosaari
5. Sami Hosio

Wellness fitness-164cm

1. Iida Peltonen
2. Karoliina Kangaskolkka
3. Jessica Silfvernagel
4. Saara Salo
5. Johanna Keikko
6. Julia Hannula

Wellness fitness +164cm

1. Emma Järvelä
2. Sara-Mia Liljedahl
3. Krista Seuna
4. Roosa Rasanen
5. Iida Ali-Rantala
6. Liisa Säkkinen

Body Fitness juniorit -163cm

1. Senni Nieminen
2. Salla Raittila
3. Jenny Nikki
4. Jasmin Mantila
5. Jenny Nyholm
6. Jessica Taanio

Body Fitness juniorit +163 cm

1. Janni Rauos
2. Bettina Broman
3. Verna Aitto-Oja
4. Viivi Rantala
5. Katja Kröger
6. Oona Eskoli

Body fitness Masters 35 -163 cm

1. Mari Vainikainen
2. Riina Kuuru
3. Teija Lahtinen
4. Heidi Ilomaki
5. Sanna Nupponen
6. Tanja Salonsaari

Body Fitness masters 35 +163cm

1. Kirsi Pelamo
2. Riina Kivikoski
3. Saara Nieminen
4. Kati Rinta-aho
5. Marjo Sappinen

Body Fitness masters 40

1. Minna Hotti
2. Sari Torvela
3. Noora Korpela
4. Linda Backlund
5. Kirsi Timonen
6. Mari Mäkinen

Body Fitness masters +45

1. Salli Valta
2. Paula Koskenheimo
3. Kati Olamo
4. Linda Sonntag
5. Katarina Hemling
6. Jaana Vuorinen

Body Fitness -158cm

1. Susanna Koivisto
2. Senni Nieminen
3. Noora Korpela
4. Jenny Nikki
5. Minna Hotti
6. Salli Valta

Body fitness -163cm

1. Elina Niemelä
2. Liis Org
3. Jenni Vittaniemi-Pietilä
4. Salla Raittila
5. Mari Vainikainen
6. Sari Torvela

Body fitness -168cm

1. Kirsi Pelamo
2. Riina Kivikoski
3. Janita Juujärvi
4. Saara Nieminen
5. Verna Aitto-oja
6. Bettina Broman

Body fitness +168cm

1. Henriikka Kemppinen
2. Maaret Nousiainen
3. Eini Koskinen
4. Jenni Rauos
5. Helena Huikkala
6. Katja Kröger

Women’s physique

1. Satu Javarus
2. Salli Valta
3. Jaana Lehto

Fitness

1. Eveliina Tistelgren
2. Jasmin Mantila
3. Janica Aherikko
4. Rita Saares
5. Sanni Lahtinen

Bikini fitness juniorit -164cm

1. Iida Peltonen
2. Sofie Grusander
3. Elvi-Victoria Alekseeva
4. Helmi Uotila
5. Noora Paukku
6. Pilvi Dunder

Bikini fitness juniorit -168cm

1. Sanna Paasimaa
2. Katariina Hokkanen
3. Katariina Kämäräinen
4. Janina Hillman
5. Hanna Uski
6. Suvi Laiho

Bikini fitness juniorit +168cm

1. Reetta Virtanen
2. Sofia Aiello
3. Anniina Mäntyjärvi
4. Silja Kallio
5. Anette Virkki
6. Oona Bebawy

Bikini fitness masters 35

1. Mervi Kuorilehto
2. Johanna Guessous
3. Anne Eronen
4. Mirja Heikkilä
5. Elina Tullinen
6. Liisa Säkkinen

Bikini fitness masters 40 ja 45

1. Sari Lilja
2. Tii Alasimi
3. Suvi Lahtinen
4. Virpi Pylkkönen
5. Marika Harjunpää
6. Anna-Maija Sarjula

Men’s physique masters

1. Janne-Pekka Marttila
2. Jussi Hartikainen
3. Aleksi Marttila

Men’s physique -174cm

1. Joonas Leppänen
2. Aram Dag
3. Kim Anttonen
4. Alexander Espaillat
5. Alexander Moskvin
6. Miikka Launiainen

Men’s physique -178cm

1. Joakim Malassu
2. Ali Alzuabidi
3. Stefan Habbal
4. Honi Hasib
5. Joel Meling
6. Maboh Amstrong

Men’s physique +178cm

1. Momar Bah
2. Rody Mushiete
3. Valtteri Skofelt
4. Jari Pussinen
5. Joona Tuominen
6. Erkki Ebeling

Bikini fitness -160cm

1. Asha Nabulime
2. Jemina Hietanen
3. Elvi-Victoria Alekseeva
4. Marjo Mattila
5. Anne Eronen
6. Helmi Uotila

Bikini fitness -163cm

1. Emmi Nenonen
2. Sofie Grusander
3. Liisa Eronen
4. Iida Peltonen
5. Renata Vanhatalo
6. Mervi Kuorilehto

Bikini fitness -168cm

1. Sanna Paasimaa
2. Johanna Guessous
3. Katariina Hokkanen
4. Krista Seuna
5. Erika Selander
6. Janina Hillman

Bikini fitness -172cm

1. Reetta Virtanen
2. Anette Virkki
3. Sofia Aiello
4. Annika Westerlund
5. Silja Kallio
6. Liisa Säkkinen

Bikini fitness +172cm

1. Tua Wikholm
2. Maija Kivimäki
3. Anniina Mäntyjärvi
4. Mirja Heikkilä
5. Joanna Heikkilä
6. Suvi Lahtinen

Kaikkien kilpailijoiden sijoitukset myös finaalikuusikon ulkopuolelta virallisine pistekortteineen löytyy Suomen Fitnessurheilu ry:n nettisivulta
Kuvia kisoista löytyy esimerkiksi NFE galleriasta