TBT: Mitä nää bikinitnessit ja crossfitit oikein on?

Tällä kertaa Metallisydämen throwback thursdayssa palataan blogin tähän mennessä suosituimpaan postaukseen, jossa avataan maallikoillekin mitä nämä tämän hetken huippusuositut trendilajit oikein on. Jos bikinifitness tai crossfit ei ole vielä tuttuja, nyt on korkea aika tutustua – ja helpoimmin se käy tämän postauksen kautta!

BIKINIFITNESS

Bikinifitness on se laji, jossa tähdätään SM-kisaan vuoden treenaamisen jälkeen. Ja sen vuoden aikana treenataan pelkkää peppua. Jos olet nuorehko nainen, joku on joskus kehunut sun peppua ja omistat joko Better Bodiesin tai Six Deucen housut, kannattaa suunnata tähtäin suoraan bikinifitnessin SM-kisaan. Tässä lajissa ei tarvitse hymyillä, kaikki katsoo kuitenkin vaan sun peppua. Ai niin, bikinifitness on myös se laji jota kaikki ”tosissaan treenaavat” dissaavat.

bikinifitness
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

BODYFITNESS

Bodyfitness on se laji, jossa treenataan vuodesta toiseen salilla ja kasvatetaan lihaksia, mutta ei liikaa ettei näytetä kehonrakentajilta. Sitten vedetään helvetin rankka kisadieetti ja kiivetään kisalavalle, missä käännytään oikeaan, käännytään oikeaan ja käännytään oikeaan. Ja koko ajan hymyillään, vaikka tekis mieli irvistää. Sitten mennään pois. Ainiin, nykyään on myös se T-kävely. Pitää myös kävellä edestakaisin lavalla. Niin ja hymyillä samalla vaikka nilkka nyrjähtäisi, se on sitä lavakarismaa.

bodyfitness
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

FITNESS

Fitness on ihan niin kuin aerobikkia, siinä tehdään sellasia hyppyjä ja punnerruksia. Mutta ei se ole aerobikkia, se on fitnessiä. Siinä pitää kanssa treenata salilla monta vuotta ja aerobikin lisäks kääntyillä lavalla oikeaan niin kuin bodyfitnessissä. Niin ja hymyillä.

KEHONRAKENNUS

Kehonrakennus on se laji missä naiset yrittää näyttää mahdollisimman paljon miehiltä ja miehet geenimanipuloiduilta sonneilta. Kehonrakennus on sitä että treenataan kuntosalilla ja syödään kanaa ja riisiä. Joka päivä. Helevetin monta vuotta. Sitten dietataan itsensä sairaalakuntoon, kaveri maalaa mustaksi ja mennään lavalle stringeissä. Siellä pullistellaan (ja hymyillään) pari minuuttia ja sitten aletaan taas treenata ja syödä kanaa ja riisiä. Sillon ei enää hymyillä. Niin ja kehonrakennuksessa käytetään hormooneita, niistä vaan ei saa puhua.

mr olympia
Kuva 2013 Mr. Olympia kisasta

CLASSIC BODYBUILDING

Klassikki on vähän niin kuin kehonrakennusta, siinäkin treenataan ja syödään kanaa ja riisiä, monta vuotta. Mutta siinä ei koskaan kasveta isoiksi, vaan pysytään aina laiheliineina. Siksi koska siinä ei käytetä niitä hormooneita mistä ei saa puhua. Ja silti syödään vaan kanaa ja riisiä.

classic bb
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

MENS PHYSIQUE

Tää on se shortsisarja, miesten bikinifitness. Se laji missä ei tarvi treenata jalkoja kun on ne shortsit. Tässä tehdään vaan penkkiä ja hauista. Niin ja tätäkin lajia kaikki ”tositreenaajat” dissaa.

mens physique
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

WOMENS PHYSIQUE

Tässä sarjassa pitää olla enemmän lihaksia kuin bodyfitnessissä, muttei niin paljon kuin kehonrakennuksessa. Tässä sarjassa pitää lihaserottuvuus olla parempi kuin bodyfitnessissä muttei niin hyvä kuin kehonrakennuksessa. Tässä sarjassa poseerataankin jotenkin oudosti. Tässä sarjassa kukaan ei oikeestaan tiedä millanen pitäs olla ja miten pitäs olla…

womens physique
Kuva Pakkotoistolta, Fitness Classic 2014 kisasta

Ja sitten on se CROSSFITTI josta kaikki puhuu

Crossfitti on nyt kanssa muotia. Se on vähän niinkuin kuntopiiri, mutta se ei ole kuntopiiri, vaan crossfittiä. Siinä tehdään yhteen menoon erilaisia jumppaliikkeitä, mutta se ei ole jumppapiiri, vaan crossfittiä. Crossfitissä tärkeintä on tehdä WOD johon saattaa kuulua esimerkiksi K2E, HSPU, MU sekä thrustereita ja split jerkkejä. Niin ja kaikki puhuu niistä RM:istä ja PR:istä mutta kukaan muu kuin toinen crossfittaaja ei tajua mistä helvetistä on kyse. Siksi pitääkin käydä kurssi ennen kuin saa tehdä kuntopiiriä, ei kun siis crossfittiä. Niin ja bodajat ei tykkää crossfittaajista kun ne ei vedä leukojakaan oikein.

crossfit

Ja kaikki jotka ei treenaa jotain noista lajeista on joko sohvaperunoita tai sitten jotain helvetin sählynpelaajia tai muita pitkätukkahampuuseja. Nih.

Metallisydämen fitness-aakkoset

A – Anatominen. Se asento, jossa kehonrakentajat ja fitness-pimut pönöttävät kilpalavalla enimmän osan aikaa. Asento, jossa pitää näyttää rennolta, mutta jännittää koko ajan jokaista lihasta – sekä hymyillä.

fitness-aakkoset
Kuva BODY-lehden galleriasta

B – Bikinifitness. Laji, jossa treenataan berkeleesti bebbua ja byllistellään lavalla.

C – Cilikoni. Aine jota pursotetaan milloin minnekin, useimmiten bikinifitness-kisaajan tisseihin.

D – Kuppikoko, jota pienemmällä on turha haaveilla mitalisijoituksesta bikinifitneksessä, ei mahdollista ilman cilikonia.

E – Erikoistekniikat. On pudotussarjoja, pakkotoistoja, rest-pauseja, giant-settejä ja vaikka mitä, joilla tehostetaan treeniä – usein liiankin paljon ja jopa ennen kuin varsinainen sarja on tehty oikeasti loppuun, failureen asti.

F – Failure. Tehokkaassa treenissä ei jätetä sarjoihin löysiä, vaan tehdään jokainen sarja failureen asti, siihen, ettei enää painoa saada nousemaan. Vasta kun pysty tähän, kannattaa pohtia erikoistekniikoiden käyttämistä.

G – Giant-set. Erikoistekniikka jossa tehdään useita treeniliikkeitä yhteen menoon ilman taukoa. Kovien jätkien touhua, ei nyhveröille.

fitness-aakkoset

H – Hiha. Treenipaidan osa, joka jokaisella (erityisesti mies-)treenaajalla on tavoitteena saada kiristämään.

I – Itsetunto. Paranee (erityisesti mies-)treenaajalla sitä mukaa mitä enemmän hiha alkaa kiristää.

J – Jalkapäivä. Raskain treenipäivä, josta toiset nauttivat ja jonka toiset skippaavat. Mutta ei sillä niin väliä, kunhan hiha kiristää.

fitness-aakkoset

K – Kehonrakennus. Laji, jossa lähes alastomat miehet ähisevät kilpalavalla esitellen öljyttyjä vartaloitaan toisille miehille, jotka hurraavat katsomossa – ei kuitenkaan homolla tavalla.

L – Lihakset. Fitness-lajeissa hankala juttu. Niitä pitää olla paljon, mutta ei liikaa, niiden pitää olla erottuvia, mutta ei liikaa. Niin paitsi kehonrakennuksessa, siinä ei voi olla liikaa lihaksia.

M – Metallisydän. Suomen ykkösrivin fitness-bloggari.

fitness-aakkoset

N – Naturaali. Treenaaja, joka ei ole koskaan käyttänyt doping-aineiksi luokiteltavia aineita.

O – Oksennus. Jos ei ole koskaan treenatessaan oksentanut, ei ole treenannut kovaa. Toisaalta myös kakka housuissa on kovaa treenaamisen merkki.

P – Parsakaali. Fitnessdieettihelvettiruoka numero 1. Haisee paskalle ja maistuu paskalle, mutta ilman sitä ei fitnessdieetti yksinkertaisesti voi onnistua.

Q – No ei tähän nyt voi mitään järkevää (tai edes järjetäntä) keksiä. Keksi ite!

R – Rieetti. Se osa vuodesta kun fitness-jengi näkee nälkää ja syö pelkkää haudutettua parsakaalia ja kanaa. No kuka tahansa laihtuu jos ainoa vaihtoehto on syödä parsakaalia.

fitness-aakkoset

S – Steroidit. Niitä käyttämällä lihasmassa kasvaa käsittämättömiin mittoihin, munuaiset räjähtelee, miehillä kivekset surkastuu ja naisille kasvaa parta. Kiellettyjä fitness-lajeissa, myös kehonrakennuksessa vaikka siinä niitä ei testata.

T – Tukka. Puuttuu useimmilta kehonrakentajilta.

U – Uhrautuminen eli säkrifaissi. Kaikki kaikessa fitneksessä. Ilman uhrautumista ei tule menestystä. ”Tää on mun elämäntapa, en mä joudu mistään luopumaan tän takia” Silti muistetaan korostaa miten ei voida syödä korvapuusteja, käydä baareissa, viettää joulua jne. koska fitness, koska säkrifaissi.

V – Voima. Sillä ei ole fitneksessä mitään merkitystä, mutta silti jokaiseen sometreenikuvaan pyritään feikkaamaan mahdollisimman isot painot.

W – Woima. Sillä on merkitystä. Se on sitä Wanhan koulukunnan touhua, jossa tuntumapumppailulle haistatetaan paskat ja jossa isot raudat tuo isot lihakset.

fitness-aakkoset

X – XXL. Jokaisen uskottavan bodarin hupparin minimikoko. Jos huppari on liian väljä, voi joko mussuttaa lisää kanaa ja riisiä, tai pukea useamman hupparin päällekkäin.

Y – Yksi vielä! Huuto joka kaikuu eritasoisten personal trainereiden huutamana kuntosaleilla ympäri Suomen.

Z – Zorro.

Ä – Äiti. Jokaisen treenaajan mielessä jossakin kovan kyykkysarjan ja pyörtymisen välimaastossa.

Ö – Öljy. Tärkeä viimeistelytuote, jota sivellään ihoon ennen kuin kiivetään kilpalavalle pullistelemaan vaivalla hankittuja lihaksia – tai pyllistelemään jos bikinifitneksestä on kyse.

fitness-aakkoset
Kuva BODY-lehden galleriasta