Testissä Gymin uusin tulokas – Swiss Bar!

Metallisydän Gymin tankovalikoima laajeni jälleen kun aiempien tankojen seuraksi saapui jokin aika sitten tilaamani moniotelevytanko, Olympia Swiss Bar.

swiss

Ehdin uutta tankoa jo testaamaankin, mutta esitelläänpä ennen uuden tangon esittelyä Metallisydän Gymille tekemäni toinen pieni uudistus. Pilkoin nimittäin aiemmin tilaamaani tankotelinettä taas hiukan lisää ja muokkailin Gymin seinään pienen naulakon vastuskumeille, lisäpainovyölle yms. sälälle (Aiempi tankotelineen muokkaus seinään asennettavaksi löytyy TÄÄLTÄ). Sen lisäksi värkkäilin erikoistangoille omat telineensä viereiseen seinään, kyllä nyt pysyy tavarat järjestyksessä 🙂

Tyhjä seinä, joka kaipaa hiukan järeämpää Gymin teemaan sopivaa ”naulakkoa”

Ja uusi ”naulakko” seinään asennettuna.

Sitten vielä ihan itse tehdyt tankotelineet seinään, uudelle Swiss Barillekin oma paikkansa.

Nyt on kaikki taas vähäksi aikaa valmista rakentelun osalta ja on aika siirtyä uuden tangon testaamiseen ja esittelyyn.

Swiss Bar

Swiss Bar on moniotetanko, jolla pystyy treenaamaan monia kehon lihaksia normaalia levytankoa monipuolisemmin. Ote tangosta on ns. pystysuuntainen perinteisen vaakasuuntaisen sijaan, mikä antaa ihan erilaista tuntumaa treenattaviin lihaksiin.

Pystypunnerrus

Itse aloitin uuden moniotetangon testaamisen pystypunnerruksella.

Pystypunnerrus on yksi suosikkiliikkeistäni ja olen siihen kokeillut vaikka minkälaisia erilaisia liikevariaatioita. Suosikkejani ovat niskantakaa punnerrus Smith:ssä ja pohjeprässissä tehtävä olkapääpunnerrus. Odotukset Swiss Bar-olkapääpunnerrukseen olivat korkeat ja hyvinhän se tuntui perille menevän. Hieman joutui varomaan ettei tangolla kolauta leukaan tai nenään sen kulkiessa kasvojen edestä, mutta muuten oikein luonteva tehdä.

Hauiskääntö

Toisena testattavana liikkeenä oli hauiskääntö.

Tangolla tehtävä hauiskääntö tehdään perinteisesti vastaotteella. Swiss Bar mahdollistaa kuitenkin myös vasaraotteen käyttämisen. Tätä liikevariaatiota olen tehnyt usein käsipainoilla, mutta todella hyvältä se tuntui myös tangolla tehtynä.

Ojentajapunnerrus

Nyt päästään niihin liikkeisiin, joissa Swiss Bar on parhaimmillaan.

Kapealla otteella tehty penkkipunnerrus on todella tehokas ojentajaliike, mutta vielä tehokkaamman siitä tekee Swiss bar mahdollistaessaan vasaraotteen käyttämisen. Voin rehellisesti sanoa, että tästä tuli ojentajatreenini uusi suosikkiliike, niin tehokkaasti se meni perille.

Ranskalainen punnerrus

Ja sama linja jatkuu toisessakin ojentajaliikkeessä.

Myös ranskalainen punnerrus tuntui menevän todella tehokkaasti perille uudella moniotetangolla tehtynä. Tätä liikettä olen myös tehnyt aiemmin käsipainoilla käyttäen vasaraotetta, mutta tukeva levytanko tuo liikkeeseen ihan erilaista jämäkkyyttä ja mahdollistaa mielestäni paremmin sarjan loppuun asti rutistamisen (ilman vaaraa otsaan kolahtavasta käsipainosta).

Tangosta yleisesti

Gorilla Sportsista tilaamani Swiss Bar on jykevä ja tukeva, hyvin viimeistelty tanko. Se on suhteellisen kevyt (10 kg) mikä mahdollistaa tangon käyttämisen useammissa liikkeissä. Oteleveyksiä on valittavissa kolme erilaista, joista ainakin itselleni kaksi leveintä tuntuivat oikein sopivilta hieman liikkeestä riippuen.

Tuomio

Kyllä ainakin tämän testitreenin perusteella Swiss Bar on todella tervetullut lisä Metallisydän Gymin tankovalikoimaan. Erityisesti ojentajatreenissä se löytää takuuvarmasti paikkansa. Uskallan suositella!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 16
Tykkää jutusta