Fitness, perhe ja parisuhdetreenaaminen

Meidän perheessä eletään tietynlaista fitness-laiffia. Meillä treenataan suhteellisen paljon ja syödään usein riisiä ja kanaa. Joskus keittiössä haisee jopa parsakaali. Sari mittaa ja punnitsee tällä hetkellä ruokansa kun taas minulle kyse on tällä hetkellä enemmänkin harrastuksesta. Mutta miten fitness vaikuttaa parisuhteeseen ja miten perhe-elämä fitnekseen?

Treenaaminen on osa arkea

Treenaaminen on osa meidän jokapäiväistä elämää ja kuuluu meidän perhen arkeen. Aina on jomman kumman treenikassi eteisessä, sheikkereitä keittiön lavuaarissa ja treenivaatteita jossakin kuivumassa. Jotta molemmat ehtivät hoitaa omat viikon treeninsä, joutuu arkea jonkin verran aikatauluttamaan. Joskus treeniaikojen järjestäminen saattaa aiheuttaa hieman stressiäkin ja monesti arkisin treenit onkin sovitettu porrastetusti, ensin toinen ja sitten toinen. Se toki syö jonkin verran perheen yhteistä aikaa ja siksipä aina välillä treenikassit jääkin siihen eteiseen ja tehdään jotain ihan muuta. Esimerkiksi eilen oli molempien tarkoitus käydä porrastetusti treenaamassa työpäivien jälkeen, mutta lopulta päätettiin molemmat jättää päivän treenit tekemättä ja touhuttiin Emilian kanssa koko ilta, peuhailtiin, leikittiin ja käytiin pyörälenkillä. Ja hitto että meillä oli hauskaa, mikään treeni ei olisi korvannut sitä.

Aiemmin me ollaan treenattu yhdessä hyvinkin paljon, tai ainakin samaan aikaan. Nyt viimeiset vuodet treenit on jouduttu enimmäkseen sovittamaan siten, että toinen on Emilian kanssa kotona toisen ollessa treenaamassa ja yhdessä treenaaminen on muuttunut aika harvinaiseksi herkuksi. Sitä onkin nykyisin tottunut enemmän yksilötreenaajaksi aiemman sosiaalisemman treenaamisen sijaan. Edelleen me päästään kuitenkin aina silloin tällöin yhdessä salille mummujen hoitaessa mielellään Emiliaa.

Yhdessä treenaaminen tuntuukin välillä ihan oudolta kun on pääsääntöisesti tottunut treenaamaan itsekseen, omaan tahtiin ja oman ohjelman mukaan. Aina joskus yhtä aikaa salilla ollessa löydetäänkin itsemme omista nurkistamme tekemästä omaa treeniämme sen sijaan että treenattaisiin yhdessä. Jos aiemmin vietettiin salilla aikaa yhdessä, varmistettiin ja tsempattiin, saatettiin jopa tehdä yhdessä samaa treeniä, niin nykyisin kun ollaan yhdessä salilla, siellä ollaan enemmänkin ajansäästöllisistä syistä, että aikaa jää yhdessä olemiseen siellä salin ulkopuolella. Tottakai me silti aina varmistetaan toistemme sarjaa (tai otetaan kuvia), mutta enemmänkin pyydettäessä kuin spontaanisti. No ei se nyt ihan noin kärjistetysti mene, mutta sinnepäin. On se yhdessä treenaaminen molemmille edelleen tosi tärkeää.

Kahta eri ruokaa

Meillä tehdään arjessa lähes aina kahta eri ruokaa. Normaalia kotiruokaa, kuten keittoja, laatikoita, kastikkeita yms. ja sitten sitä fitness-ruokaa. Eri ruuista ei meillä ole koskaan tehty minkäänlaista numeroa, miksi olisikaan, onhan fitness-ruokavalio erityisruokavalio siinä missä muutkin, joku on laktoosivaivainen, toinen vegaani ja kolmas fitness, ihan luonnollisia asioita kaikki.

Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että voin aina valita mitä syön, ottaa ikään kuin parhaat päältä. Pyrin itsekin syömään hyvin puhtaasti, useimmiten sitä fitness-ruokaa, mutta syön kyllä ihan yhtä usein sitä tavallista kotiruokaakin – ainakin jos se on makaronilaatikkoa.

Arkisin ruoka-ajat ei aina osu yksiin, mutta viikonloppuisin pyritään aina syömään yhdessä. Silloin usein valitaankin sellainen ruoka, joka sopii helposti Sarin makroihin ja on herkkua myös muille.

Fitness-laiffi on meille luonnollinen osa elämää. Sitä eletään muun elämän ehdoilla eikä toisinpäin.

Kehonrakentajan ruokavalio pitää ajatukset kirkkaina

Jokainen urheilija tietää ruokavalion merkityksen, oli laji sitten mikä tahansa. Maratoonarin ruokavalio on hyvin tarkka niin harjoituskaudella kuin kilpailuun valmistautuessa, kilpailutilanteessa kehon suorituskyky viedään äärimmilleen ja koko kilpailu saattaa kaatua edellisen päivän ruokailuihin. Kehonrakentaja punnitsee kilpailuun valmistautuessaan jokaisen suupalansa, jotta kilpailutilanteessa keho on parhaassa mahdollisessa tikissä, lopputulos voi olla kiinni hyvin pienestä virheestä.

Aiemmin ruokavalion merkitys liitettiin pääasiassa fyysisesti vaativiin urheilulajeihin, mutta nykypäivänä tiedetään ruokavaliolla olevan merkitystä myös älykkyyttä vaativiin suorituksiin. Esimerkkejä löytyy ammattilaisista shakinpelaajista ja jopa pokeripöydistä, joissa ajatus ei saa harhailla kurnivan vatsan tai laskevan verensokerin vuoksi. Yhä useammat pokeriammattilaiset noudattavatkin lähes yhtä tarkkaa ruokavaliota kuin huippu-urheilijat. Esimerkiksi pokeriammattilainen Moreria de Melo noudattaa tarkkaa ketoosidieettiä, joka on hyvin suosittua myös fitness-maailmassa.

Ruokavalion merkitys urheilussa

Ruokavalion merkitys tiedetään yleisesti fyysisissä urheilulajeissa. Jokainen huippu-urheilija noudattaa tarkkaa ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailukaudellakin. Oikeanlainen ruokavalio takaa, että keho saa riittävästi ravintoa urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Erityisen tärkeä ruokavalio on kilpailuun valmistauduttaessa.

Me suomalaiset muistamme varmasti Valentin Konosen, joka työnsi sormet kurkkuunsa oksentaakseen kesken Helsingin EM-kilpailujen 50 kilometrin kävelyn vuonna 1994. Tuo oksentaminen johtui nimenomaan epäonnistuneesta nestetankkauksesta ennen kilpailua. Kestävyyslajeissa korostuukin oikeanlainen ravinnon ja nesteen tankkaaminen ennen kilpailua.

Kehonrakennuksessa taas suurimmat fyysiset suoritukset tehdään kuntosalilla harjoituskaudella. Silloin ruokavalio on tärkeä, jotta lihakset saavat kaiken tarpeellisen ravinnon kasvaakseen ja keho palautuakseen tehokkaasti jokaisesta treenistä. Kilpailuun valmistautuessa ruokavalio on vieläkin tärkeämmässä roolissa. Jokainen gramma lasketaan ja punnitaan jotta keho saadaan mahdollisimman rasvattomaksi ja kireäksi. Ja vaikka dieetti olisi onnistunut täydellisesti, saattaa pieni epäonnistuminen viimeistelyissä johtaa koko kilpailusuorituksen epäonnistumiseen. Kehonrakentajalla se tosin yleensä tarkoittaa huonoa erotuvuutta tms. eikä suinkaan oksentamista kesken kilpailun.

Ruokavalion merkitys älyä vaativissa lajeissa

Jos fyysisissä lajeissa osataankin arvostaa oikeanlaista ruokavaliota niin harjoituskaudella kuin kilpailusuorituksissakin, älyä vaativissa lajeissa sillä ei jostain syystä yleisesti koeta olevan niin suurta merkitystä. Kuitenkin myös keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä vaativissa lajeissa kuten juuri esimerkiksi shakissa ja pokerissa, on ruokavaliolla suuri merkitys.

Esimerkiksi ammatikseen pokeria pelaava Carlo Citrone on hyvin tarkka ruokavaliostaan. Carlon isä oli kehonrakentaja John Citrone ja Carlo itsekin harrasti kehonrakennusta ennen pokeriuraansa. Vaikka Carlo joutui moottoripyöräonnettomuuden vuoksi luopumaan kehonrakennuksesta, tarkasta ruokavaliosta hän ei luopunut, vaikka siirtyi kehonrakennuksen parista pokerin pariin.

Pokerissa ei lihaksia tarvita, sillä fyysisesti pelaaminen ei ole kovin vaativa suoritus. Silti ruokavaliolla on suuri vaikutus myös pokeripeleissä menestymiseen. Carlo onkin pitänyt kiinni tarkasta ruokavaliosta erityisesti pokeriturnausten aikana, sillä se pitää verensokerin tasaisena, ajatukset kirkkaina ja hermot kurissa myös pokeripöydässä.

Ruokavalion merkitys ihan tavallisessa arjessa

Erilaisten fyysisyyttä tai älyä vaativien urheilulajien ohella terveellisen ruokavalion merkityksen huomaa ihan omassa tavallisessa arjessakin. Ainakin itse olen paljon virkeämpi ja hyväntuulisempi kun syön terveellisesti ja tasaisin väliajoin. Silloin myös energiatasot pysyvät tasaisina eikä verensokerin nousuista ja laskuista johtuvia ärrimurrikohtauksia ole ainakaan ihan yhtä paljon kuin huonosti syödessä.

Selkeästi huomaa esimerkiksi työpäivän jälkeen salille mennessä, onko päivän aikana syönyt terveellisesti vai vähän mitä sattuu… Terveellisellä ja säännöllisellä ruokailulla jaksaa treenata oikein hyvin kun taas heikosti syötyä tekee mieli vain suunnata kotiin ja lösähtää sohvalle.

Ruokavalion merkitys bloggaamisessa?

Olen huomannut ruokavalion merkityksen jopa tässä bloggaamisessa, joka ajoittuu minulla myöhäiseen iltaan/yöhön, kun muu perhe on jo nukkumassa. Kun on päivän mittaan syönyt hyvin ja tasaisesti, kulkee bloggaaminenkin paljon mukavammin, kun taas heikosti menneiden ruokailujen jälkeen tekee mitä tahansa herkkuja mieli ihan hulluna. Fitness-bloggarin terveellisestä ruokavaliosta voit lukea lisää TÄÄLTÄ.