Millaset on Sarin makrot?

Eilinen postaus Sarin syömisistä herätti paljon kysymyksiä ruuan ja makroravinteiden (proteiini, hiilihydraatti ja rasva) määristä. Avataanpa siis ruokavalion sisältöä hiukan lisää ja kerrotaan paljonko ne mystiset makrot oikein on…

Koko hommahan lähti tammikuussa siitä, että Sari piti viikon ajan ruokapäiväkirjaa, johon kirjasi ylös kaiken mitä suuhunsa laittoi. Tuon ruokapäiväkirjan ja pitkän syömistä ja ruokailutottumuksia käsittelevän palaverin pohjalta valmentajat suunnittelivat Sarille ruokavalion, jonka mukaan Sari lähti syömään. Vaa’alla Sari on käynyt kerran viikossa ja ruokavaliota on tarkistettu säännöllisesti vaa’an lukeman ja tuntemusten mukaisesti, tähän asti kaloreita on nostettu joka kerta, mutta vieläkään paino ei ole lähtenyt selkeään nousuun, vaan lähinnä pysynyt muuttumattomana.

Mitä Sari syö?

Ruokavalion sisältöä on avattu jo aiemmin, projektin alkaessa, mutta eipä se kertaus varmasti haitaksi ole tässäkään asiassa. Sarin aamupala pysyi aika pitkälti samana kuin ennen projektin alkua. Se sisältää puuroa, kaurakakkoa, kalkkunaleikettä, kananmunan, hiukan heraproteiinia ja kalaöljyä.

Päivään kuuluu kaksi lämmintä ateriaa, joista toisen Sari voi halutessaan korvata smoothiella. Lämmin ruoka sisältää hiilihydraatin lähteenä riisiä, pastaa, perunaa tai bataattia, proteiininlähteenä lihaa, kanaa tai kalaa ja lisäksi reilun määrän kasviksia.

Vaihtoehtoinen smoothie puolestaan sisältää rahkaa, heraproteiinia, kaurahiutaleita, banaania, chian siemeniä ja auringonkukan siemeniä sekä hiukan marjoja.

Iltapala ei myöskään muuttunut projektin alkaessa paljoakaan, siihen kuuluu juustomunakas, kaurakakkoa ja banaani.

Sari on kokenut ruokavalion noudattamisen todella helpoksi. Siihen vaikuttaa paitsi vahva motivaatio, myös se, että Ringa ja Jani suunnittelivat ruokavalion täysin yksilöllisesti juuri Sarin lähtökohdista. Siinä ei ole mitään sellaista, mistä Sari ei tykkäisi, päin vastoin, mukana on esimerkiksi Sarin suurinta herkkua kaurakakkoa, josta Sari pelkäsi joutuvansa luopumaan. Mikäs siinä on ruokavaliota noudattaessa kun saa syödä mieliruokiaan 😀

Millaiset ne makrot sitten on?

Yhteensä tällä hetkellä WellGo Personal Training valmentajien Ringa Ruisniemen ja Jani Sukevan suunnittelema ruokavalio sisältää keskimäärin 140 grammaa proteiinia, 275 grammaa hiilihydraattia ja 70 grammaa rasvaa. Treenipäivinä mukana on treenin aikana nautittava treenijuoma, joka sisältää aminohappoja, hiilihydraattia ja suolaa.

P.S. Kaikki aiemmat Sarin kisaprojektia koskevat postaukset löydät TÄÄLTÄ

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 32
Tykkää jutusta