Sarin treeniohjelma – yläkehon voimatreeni

Sarin kisaprojektin tämän hetkistä ruokavaliota on käsitelty jo useampaan kertaan, treeniohjauksiakin on esitelty jo useampia. Tällä kertaa päätin esitellä hiukan Sarin treeniohjelmaa.

Ihan kaikkia salaisuuksia eivät Sarin valmentajat WellGo Personal Trainingin Jani Sukeva ja Ringa Ruisniemi antaneet lupaa paljastaa, mutta avataan kokonaisuutta vähän kerrallaan (nokkela tyyppi osaa myöhemmin yhdistellä palasista kokonaisuuden…) Sarin treeniohjelma on nelijakoinen. Tässä ensimmäisessä osassa kurkataan hiukan millainen on Sarin yläkehon voimatreeni.

Yläkehon voimatreeni

Ohjattujen treenien myötä opeteltiin ensin oikeat suoritustekniikat, jotta liikkeet varmasti kohdistuvat oikeille lihaksille. Siinä tekniikoita harjoitellessa oli painomääriä tiputettava totutuista, mutta kun ohjelma saatiin pyörimään, alkoi kehitystä tulla. Treeniohjelma ei ole mikään perinteinen 3 x 12 ohjelma jota toistetaan konemaisesti viikosta toiseen, vaan se pitää sisällään progression, kehitystä haetaan treeni treeniltä. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus on vahvasti treeniohjelmassa mukana ja se jos mikä pitää motivaatiota yllä.

Vaivihkainen kurkkaus treeniohjelmaan, mitä sitä pitikään tehdä?

Voimatreenistä kun on kyse, on mukana luonnollisena osana punnerrusliike rinnalle. Itseasiassa sillä yläkehon voimatreeni alkaa. Jani ja Ringa varmasti tipahtavat tuoleiltaan kun näkevät tämän kuvan, sillä vaikka voimatreenistä onkin kyse, mitään maksimirautoja ei ole tarkoitus käyttää. Olkaa valmentajat huoleti, kuva on lavastettu, mutta eikös vaan näytä hyvältä? 😉

Rintaliikkeen jälkeen vuorossa on selkäliike, jollaisena toimii vipuvarsisoutu. Tätä liikettä ei lähdetty lavastamaan, vaan kyseessä on aito tilannekuva keskeltä sarjaa.

Nämä kaksi treenin ensimmäistä liikettä tehdään yksittäin, mutta loppu treenistä koostuu kahdesta liikeparista, joista molemmat parit sisältävät sekä työntävän että vetävän liikkeen. Ensimmäisenä liikeparina toimii pystypunnerrus käsipainoilla ja ylätalja kapealla kahvalla.

On mielenkiintoista seurata Sarin treeniä, miten valmentajien ohjeet on omaksuttu ja otettu käyttöön. Itse olen sen verran itsepäinen, että saattaisin hyvinkin palata ikään kuin salaa tekemään jotain liikettä sillä omalla hyväksi havaitulla tavalla vaikka valmentaja olisi neuvonut erilaisen tekniikan. Ehkä juuri siksi Sari tässä treenaakin valmentajan ohjeilla kohti kisalavaa ja meikäläinen kuvaa ja aukoo päätään taustalla…

Treenin toinen ja samalla viimeinen liikepari on hauiskääntö käsipainoilla ja ranskalainen punnerrus tangolla. Tästä liikeparista ohessa videokuvaa, joskin hieman verran nopeutettuna.

Suunnittelin tässä jokin kerta näiden perinteisten kuvien blogiin napsimisen sijaan kuvata yhden Sarin ohjatun treenin ihan kokonaisuudessaan Instagramin liveen (ei nopeutettuna). Mitä olette mieltä, kiinnostaisiko seurata?

Ainiinmuuten

Sarilla kuvissa (ja tuossa ADHD-videossa) päällä oleva Better Bodiesin paita on maaliskuun ajan kampanjatarjouksessa Fit4You:ssa, käy sinäkin nappaamassa omasi!

 

Metallisydän

Yksi vastaus artikkeliin “Sarin treeniohjelma – yläkehon voimatreeni”

  1. Kuvaa mielummin storieen pätkiä, ei noita livejä jaksa / ehdi katsoa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 37
Tykkää jutusta