Tiukka jalkatreeni kotisalilla

Meidän omalla kotisalilla Metallisydän Gymillä on vaikka mitä. Siellä on ylätalja, alatalja, kyykkyräkki, Smith-laite, runsaasti levypainoja, erilaisia tankoja, kattavasti käsipainoja sekä kaikenlaista muuta sälää mitä kunnon kuntosalilla pitää olla, mutta jos sieltä jotain puuttuu, se on jalkalaitteet. Ei ole jalkaprässiä eikä Hackia ojennus- ja koukistuslaitteista puhumattakaan. Silti tein siellä tällä viikolla tiukan ja tehokkaan jalkatreenin.

kotisalilla

Kotisalissa on tiettyjä kiistattomia etuja yleisiin kuntosaleihin verrattuna. Ensinnäkin kotisalille voi mennä ihan mihin aikaan tahansa, eikä siellä ole koskaan ruuhkaa. Toiseksi kotisalilla saa kuunnella juuri sitä musiikkia mitä haluaa ja juuri niin kovalla kuin haluaa. Kolmanneksi kotisalilla saa ihan rauhassa tehdä hauiskääntöjä kyykkyräkissä jos haluaa. Tällä kertaa kuitenkin treenasin siinä jalkoja…

Ensimmäinen liike – Takakyykky

Takakyykyssä on sellainen hyvä puoli, että siihen ei tarvita laitteita. Kyykkyä voi tehdä missä tahansa missä on tanko ja levypainoja. Toinen takakyykyn hyvä puoli on sen tehokkuus jalkatreeniliikkeenä. Oikeastaan ei paljon muuta tarvitsisi kuin tehdä muutama tiukka kyykkysarja. Päätin kuitenkin tällä kertaa tehdä muutakin…

Toinen liike – Smith-kyykky

Smith-laitetta hyväksikäyttäen voi kyykyn muuntaa hyvin vahvasti etureisipainotteiseksi. Smith-kyykky jalkaterät eteen vietyinä ja selkä suorana pidettynä kohdistuukin erittäin hyvin etureisille ja vastaa melko hyvin jopa etureisiliikkeiden kuningasta, hack-kyykkyä.

Kolmas liike – SJMV

Jos kyykyn hyvä puoli on että sen voi tehdä missä tahansa mistä löytyy tanko ja painoja, voi vastaavasti suorin jaloin maastavetoa tehdä missä tahansa mistä löytyy jonkinlaista käsissä pidettävää painoa, itse suosin käsipainoja. SJMV on todella tehokas takareisiliike ja sillä sainkin tällä kertaa viimeisteltyä tiukan jalkatreenini kotisalilla.

Lopuksi luonnollisesti palkkari

Kotisalin heikkoja puolia on sen vessattomuus. Siksi treenatessa ei voi ihan hirveitä määriä litkiä nesteitä ja usein kotisalilla treenatessa säästelenkin palkkarin nauttimisen treenin loppuun sen sijaan että hörppisin sitä pitkin treeniä.

Onkin yksi kotisalilla tehtävän treenin huippuhetkiä istahtaa penkille, hörppiä herkullista Refectiota ja ihailla omaa kotisalia. Hitsi että olen siitä ylpeä. Ja vielä on tulossa mahtavia uudistuksia ja täydennyksiä tässä ihan lähiaikoina 🙂

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta