TOP 5 treeniliikkeet – Reidet

Aloitin jokin aika sitten sitten uuden postaussarjan, jossa käyn läpi kehon lihasryhmät ja omat suosikkiliikkeeni niille. Vaikka suosikkiliikkeet ovat aina makuaisoita, eikä kaikki samat liikkeet toimi kaikilla yhtä hyvin, uskon silti monen voivan saada näistä pientä lisäideaa omaan treeniinsä, ehkä muistuttaa mieleen joitakin käytöstä jääneitä liikkeitä tai mahdollisesti jopa löytää jotain ihan uutta ulottuvuutta omaan treenaamiseen. Tällä kertaa otetaan käsittelyyn reidet.

TOP 5 treeniliikkeet – Reidet

reidet

Minun mielestäni ihan jokaisessa treenissä on omat hienot juttunsa, repivä pumppi rintalihaksissa tai hauiksissa on mahtava tunne ja jotain kieron hienoa on myös siinä kun käsi ei nouse loppuun tehdyn olkapäätreenin jälkeen. Jotenkin kuitenkin kaikkein parhaat kiksit saan useimmiten reisien treenaamisesta, raskaista liikkeistä ja niiden loppuun asti viemisestä…

Liike nro 1. – Takakyykky

Takakyykky on yksi ehdottomia suosikkiliikkeitäni sen armottomuuden vuoksi. Hauistreenissä voit hieman heilauttaa jos tanko ei meinaa nousta ja leuanvedossa auttaa sätkiminen. Jos takakyykyssä ei reisissä paukut riitä, ne ei riitä. Siinä ei heilumiset ja sätkimiset auta.

Takakyykky on hiton raskas liike ja oikein tehtynä todella tehokas reisien ja osittain myös pakaran kasvattaja.

Liike nro 2. – Maastaveto

Siitä voidaan olla montaa mieltä, voiko maastavedon laskea reisitreeniin kuuluvaksi liikkeeksi. Koska tämä on minun blogini ja nämä ovat minun lempiliikkeitäni, yksinvaltian hirmuvallalla teen maastavedosta tällä kertaa reisiliikkeen.

Maastavetoon pätee sama armottomuus kuin takakyykkyyn. Jos tanko ei lattiasta nouse, se ei nouse, ei vaikka kuinka riuhtoisi. Selkänsä siinä riuhtomisessa saattaa tosin tuhota. Puhtaalla tekniikalla tehtynä pidän maastavetoa ehdottoman tehokkaana takaosaston kehittäjänä ja yhtenä suosikkiliikkeistäni.

Liike nro 3. – Etukyykky

Etukyykky on vähän niinkuin takakyykky, mutta hankalampi ja epämukavampi – ja samalla hiton tehokas etureisien kasvattaja. Hyvä etukyykkytekniikka on hankala oppia, mutta kun sen oppii, saa tästä liikkeestä taatusti todella tehokkaan avun reisitreeniin.

Liike nro 4. – SJMV

Jos maastaveto ei vaan mitenkään sinun ajatusmaailmassasi taivu reisiliikkeeksi, apuun syöksyy SJMV eli julle eli suorin jaloin maastaveto, joka on takareisiliike puhtaimmillaan. Liike toimii hiton hyvin itsenään, mutta on oiva apu myös tavallisen maastavedon kohdistamiseen takareisille. Muutama tiukka sarja SJMV:oa pohjalle ja sitten kiinni maastavetotankoon niin johan on hitto jos ei takaosastossa tunnu!

Liikkeet 5a ja 5b – Jalkaprässi ja Hack-kyykky

Kun nuo vapailla painoilla tehdyt reisiliikkeet on saatu hoidettua alta pois, on laitteisiin siirtymisen vuoro. Jälleen käytän diktaattorin hirmuvaltaa ja yhdistän viidennen liikkeen paikalle kaksi yhtä tehokasta ja vittumaista liikettä, jalkaprässin ja hack-kyykyn.

Jos etukyykyssä asento alkaa raskaammissa sarjoissa pettää, niin ei käy hack-kyykyssä ja jos ei takakyykyssä saa rutistettua reisistä kaikkia mehuja irti, se onnistuu takuuvarmasti jalkaprässissä. Nämä ovat liikkeet, joissa voi viedä itsensä turvallisesti rajalle ja sen yli, näissä liikkeissä voi laittaa likoon ihan kaiken – ja sekös juurion reisien treenaamisessa parasta.

 

Siinä ne suosikkiliikkeet tällä kertaa. Vielä jäi harmittavasti reiden ojennukset ja koukistukset TOP 5:n ulkopuolelle… Edelliset osat TOP 5 -sarjasta löytyvät täältä:

Hauis

Rinta

Selkä

Ojentaja

Vatsa

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “TOP 5 treeniliikkeet – Reidet”

  1. Tee part 2 reisistä
    Mielestäni on outoa, että jaoit kädet hauiksiin ja ojentajiin, mutta reidet luet yhdeksi.

  2. Hmm hmm hmm… Tänään meni testiin Metallisydämen rajumpi jalkatreeni. Olin niiin innoissani treenistä, että kyyneleitä ei tullut mutta hiki hoiti nesteenpoiston tehokkaammin kuin kyynelkanavat :D. Hack-kyykkysarjojen välillä sitten hoipuin juomapullolle, jonka olin unohtanut salin toiseen päähän.. Ja sieltä takaisin jatkamaan…

    Treenin päätyttyä oli kuitenkin pakko tehdä vielä hyppy- ja kehonpainosarjat, joihin olen jalkatreenin päätteksi tottunut. Vaadin ne myös itseltäni, koska tein askelkyykkyä vain 5×20. Kyllä jalat oli tönköt. Itse en polttelusta kärsi, mutta jalat muuttuu palikoiksi :DD. Vietinkin treenin päätyttyä 15 ylimääräistä minuuttia salilla palkkarini kanssa, koska yksinkertaisesti en voinut lähteä sieltä maanalta kävelemään rappuja ylös ja kotiin.
    Kotimatkalla sitten eräs vanhempi herrasmies kävelikin ohitseni ja sanoi ”Saan varmaan siirtyä ohituskaistalle kun tuota vauhtia etenet”. Teki mieli osoittaa sinua syyttävällä sormella ja selitellä XD
    Pointtini on, kiitos loistavasta treenistä :D!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 20
Tykkää jutusta