TOP 5 treeniliikkeet – Selkä

Aloitin pari viikkoa sitten uuden postaussarjan, jossa käyn läpi kehon lihasryhmät ja omat suosikkiliikkeeni niille. Vaikka suosikkiliikkeet ovat aina makuaisoita, eikä kaikki samat liikkeet toimi kaikilla yhtä hyvin, uskon silti monen voivan saada näistä pientä lisäideaa omaan treeniinsä, ehkä muistuttaa mieleen joitakin käytöstä jääneitä liikkeitä tai mahdollisesti jopa löytää jotain ihan uutta ulottuvuutta omaan treenaamiseen. Tällä kertaa otetaan käsittelyyn selkä.

TOP 5 treeniliikkeet – Selkä

selkä

Selkätreeni on useimmille niitä vaikeimpia saada kohdistumaan oikeaan paikkaan, eli selkälihaksille. Kyllä sitä melkein jokainen saa esimerkiksi riuhdottua itsensä jotenkin ylös leuanvetotangossa, monet jopa useampaan kertaankin. Harva kuitenkaan saa leuanvetoa kohdistumaan puhtaasti selkälihaksille…

Liike nro 1. – leuanveto

Siitäkin huolimatta, että leuanveto on niitä hankalimpia liikkeitä kohdistaa oikeaan paikkaan, se on yksi selkätreenin suosikkiliikkeistäni. Kun leuanvedossa oppii eliminoimaan pois hauiksen ja forkun rasituksen, on se takuuvarma selkälihasten kasvattaja.

Liike nro 2. – Kulmasoutu tangolla

Kulmasoutu on todella tehokas liike selälle, kunhan siinä malttaa pitää asennon riittävän matalana. Mitä pystympi asento on, sitä enemmän liike kohdostuu hartiaseudun lihaksistolle. Jos tarkoitus on kehittää selkää, toimii matalampi asento paljon paremmin. Toki se on niin tehtynä myös huomattavasti raskaampi.

Liike nro 3. – Vipuvarsilaite

Erilaisia vipuvarsilaitteita selän treenaamiseen on kuntosaleilla vaikka kuinka paljon ja kaikki ne ovat jotenkin erilaisia kuin toiset. Itse olen löytänyt WellGo Training Centerin Hammer-laitteesta yhden selkätreenin suosikeistani, erityisesti yhdellä kädellä tehtynä. Venytys ja supistus selkälihaksissa on erinomainen kun liikkeen tekee hitaasti ja rauhallisesti.

Liike nro 4. ja 5. – Ylätalja ja alatalja

Neljäntenä ja viidentenä selkätreenin suosikkiliikkeenäni ovat ylä- ja alatalja. Molemmissa etuna on helppous liikkeen kohdistamisessa. Kun taljassa kunnolla keskittyy ja tekee liikkeen rauhallisesti, työskentelee selkä varmasti ja liike kohdistuu oikeaan paikkaan. Jos alkaa heilua ja heijata, menee liike ihan muualle kuin pitäisi.

Siinä otanta meikäläisen tämänkertaisista suosikkiliikkeistä

Mitkä on sinun suosikkiliikkeesi selkätreeniin? Saatko liikkeet kohdistettua sinne minne pitääkin? Entä mikä lihasryhmä otetaan seuraavaksi käsittelyyn?

 

P.S. Edelliset osat löytyvät täältä:

Hauis

Rinta

Metallisydän

3 vastausta artikkeliin “TOP 5 treeniliikkeet – Selkä”

  1. Leuanveto vastaotteella ja lisäpainoilla ja sit myös leveä myötäote omalla painolla rauhassa tehtynä. Perusvarmaa brutaaliutta 😛
    Pitää vielä mainita t-kulmasoutu kun siinä saa ehkä jopa parhaimman tuntuman selälle.
    Seuraavaks vois olla pohkeet vuorossa?

    • Pull over käsipainolla tehtynä penkillä maaten. Se on liike minkä oon alusta asti saanut tuntumaan selässä. Alotin 8kg:n painolla ja nykyään saa tehä 22,5kg:n painolla, eli kehitystä on tullut ja aina vaan tuntuu oikeassa paikassa 👌😄 Leuanveto myötäotteella kuminauhalla avustettuna on myös yks lemppari. Viimesenä, mutta ei vähäisimpänä on tietty vanha kunnon mave 💪

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 5
Tykkää jutusta