TOP 5 treeniliikkeet – Hauis

Tänään starttaa uusi postaussarja, jossa käyn läpi kehon lihasryhmät ja omat suosikkiliikkeeni niille. Nämähän on luonnollisesti makuasioita ja se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta silti uskon että näistä saattaa moni saada pientä lisäideaa omaan treeniinsä, ehkä muistuttaa mieleen joitakin käytöstä jääneitä liikkeitä tai mahdollisesti jopa löytää jotain ihan uutta ulottuvuutta omaan treenaamiseen. Ensimmäisenä lihasryhmänä otetaan käsittelyyn hauis.

TOP 5 treeniliikkeet – Hauis

hauis

Hauistreeni on ollut minulle vuosien varrella hyvinkin hankalaa ja olen joutunut käyttämään todella paljon ajatusta sopivien liikkeiden löytämiseen. Kuten tulette näistä suosikkiliikkeistäni huomaamaan, luotan kaikkein eniten tuettuihin liikkeisiin, joissa liikkeen kohdistus on kaikkein helpoin saada osumaan juuri hauikseen.

Liike nro 1 – Tuettu hauiskääntö käsipainoilla

Tämä on suosikkiliikkeeni hauistreenissä. Käsipainoilla tehtävänä liikkeenä siinä on mahdollista rutistaa se viimeinenkin voimanripe irti kummastakin hauiksesta ilman toisen käden apua. Tangolla tehtävissä liikkeissä on aina mahdollista tehdä toisella kädellä hiukan enemmän työtä, mutta tämä liike ei anna yhtään armoa. Kun olkavarret on tuettu selkänojaa vasten, pystytään ehkäisemään kaikenlainen heijaaminen ja liike-energian hyödyntäminen. Brutaali, mutta todella tehokas liike.

Liike nro 2. – Tuettu yhden käden hauisliike taljassa

Tuetulla liikkeellä jatketaan ja aikalailla samoilla perusteilla kuin edellisessäkin. Yhdellä kädellä tehtäessä ei toisesta saa apua, vaan jokainen toisto n puserrettava puhtaasti juuri käsittelyssä olevalla hauiksella. Liikkeen voi tehdä aivan hyvin myös käsipainolla, mutta taljassa tehtynä vastus pysyy tasaisena koko ajan, myös ylävaiheessa ja mahdollistaa todella hyvän supistuksen hauikseen.

Liike nro 3. – Tuettu hauiskääntö tangolla

Tuettujen liikkeiden parussa pysytään edelleen, tällä kertaa otetaan käyttöön mutkatanko ja siitä kapeahko ote. Erinomainen erityisesti hieman pidemmissä pumppaavissa sarjoissa, joissa ei käytetä liikkeen ihan koko liikelaajuutta, vaan jätetään niin ylä- kuin alapäästäkin noin 20% vajaaksi ja tehdään liikettä vain sen keskialueella. Pumppi ja polte hauiksissa hakee vertaistaan.

Liike nro 4. – Hauiskääntö levytangolla

Legendaarisista legendaarisin hauisliike – ja todella tehokas oikein tehtynä. Yleisestä käytännöstä poiketen ei kasatakaan tankoon kaikkia salin levypainoja ja heilautella tankoa liikkeelle keinolal millä hyvänsä. Ei, tässä liikkeessä keskitytään siihen tuntumaan ja pidetään hauikset koko ajan jännitettyinä. Erinomainen liike esimerkiksi hidastettujen toistojen tekemiseen.

Liike nro 5. – Hauis käsipainoilla seisten

Tässä ei ole niinkään kyse liikkeestä, vaan ihan mahtavasta tavasta viimeistellä hauistreeni. Kun on ensin tehty noita tuettuja ja kohdistettuja liikkeitä, jatkettu vajailla liikeradoilla tai hidastetuilla toistoilla pumppaillen, saadaan se repivä pumppi hauiksiin varmistettua tekemällä loppuun pari kunnon pudotussarjaa. Näissä saa jo hiukan heijata, kunhan nyt ei ihan pelkäksi heilumiseksi koko homma mene. Jokainen toisto irti ja suoraan seuraavat painot käsiin… tekee namia!

Siinä meikäläisen suosikit hauisliikkeistä

Mitkä on sun suosikkiliikkeitä? Entä mikä lihasryhmä otetaan seuraavaksi käsittelyyn?

 

Metallisydän

Yksi vastaus artikkeliin “TOP 5 treeniliikkeet – Hauis”

  1. mä oon tykänny tehä leukoja vastaotteella,jolloin saan kohdistettua sen suoraan hauksille enkä niinkään selälle. ai että tuntuu riipivän hyvältä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 11
Tykkää jutusta