Munakas – arjen helppo herkku

Arki on useimmiten enemmän tai vähemmän kiireistä, eikä aina ole aikaa valmistaa gourmet-ruokia kuten makaronilaatikkoa tai kinkkukiusausta, lohikeistosta nyt puhumattakaan. Silloin on hyvä muistaa että olemassa on myös arjen helppo ja muunneltavissa oleva herkku, munakas!

Munakas – arjen helppo herkku

Munakas on nopea valmistaa ja siitä on todella helppo muunnella erilaisia variaatioita. Tällä kertaa valmistamme Metallisydämen speciaalin, eli kinkku-juusto-tomaatti-paprika-munakkaan.

Ainekset:

4 isoa munaa
n. 50 g kinkkua suikaleina
n. 50 g juustoa suikaleina
n. 50 g kirsikkatomaatteja siivutettuina
n. 50 g paprikaa pilkottuna
hiukan suolaa

munakas

Valmistus:

Vaikka alussa kutsuinkin munakasta arjen helpoksi herkuksi, ei munakkaan valmistus suinkaan ole lastenleikkiä. Jo ainesten pilkkomisessa saa olla varovainen, ettei mukaan eksy palasia sormista tai muuta munakkaaseen kuulumatonta. Munakkaan valmistuksen haastavin osuus on kuitenkin vuorossa vasta ainesten pilkkomisen jälkeen, nimittäin munien rikkominen pannulle. Edes pikkusormen palanen munakkaassa ei ole yhtä ärsyttävää kuin munankuorien rouskuminen hampaissa. Kannattaa siis olla tarkkana munia käsitellessään, ettei mitään ylimääräsitä roiskahda pannulle…

Kun munat on varovaisesti rikottu, voidaan muut ainekset ripotella vuorotellen tasaisesti pannulle.

Sitten haudutetaan ensin hieman isommalla lämmöllä, pienentäen lämpöä vähän kerrallaan munakkaan valmistuessa. Kun kananmuna on sopivasti hyytynyt ja juustosuikaleet sulaneet, sammutetaan levy ja kipataan munakas kaksinkerroin.

Vieläkin maltetaan mielemme hetken verran ja annetaan munakkaan tekeytyä lautasella muutaman minuutin ajan ennen kuin herkutellaan munakkaalla, tuolla arjen helpolla herkulla.

 

P.S. Fitfashionin bloggaajista on koottu eliittijoukko, joka kirjoittaa vuorotellen omia ajatuksiaan yhteiseen Parempaa oloa -blogiin. Sain kunnian päästä mukaan tähän eliittijoukkoon ja tänään onkin vuorossa minun postaukseni makeanhimon voittamisesta. Se löytyy TÄÄLTÄ, käy ihmeessä lukemassa!

Influenssat, flunssat ja miten niiltä suojautua

Uusi influenssakausi on alkanut. Kohta makaa yksi jos toinenkin tuon paskamaisen taudin kourissa sängyn pohjalla. Meillä tuo tauti koettiin pari vuotta sitten, enkä ikinä enää halua kokea vastaavaa. Kliseisesti voi sanoa, että ensimmäisenä päivänä pelkäsin kuolevani ja pari seuraavaa pelkäsin, etten kuolisikaan… Viime vuonna otettiinkin influenssarokotukset kiltisti koko perhe, samoin tänä vuonna.

flunssat

Influenssat, flunssat ja muut riesat

Tavallista flunssaa vastaan ei tuollaisia rokotteita sitten olekaan, siltä pitää suojautua ihan muilla keinoilla, kuten pukeutumalla riittävästi, syömällä terveellisesti ja pitämällä peruskunnon hyvänä. Edellämainittujen lisäksi ei riittävästä vitamiinien saannista ole ainakaan haittaa flunssan loitolla pitämisessä.

Samana päivänä kun otettiin nuo influenssarokotteet, tilasin myös paketillisen vitamiineja ja muita systeemejä EBN:stä.

Omaan annokseeni kuuluu muutamia omega3-kapseleita, 1000 mg tabletti C-vitamiinia, 100 ug kapseli D-vitamiinia ja pari monivitamiinitablettia täydentämään vitamiinien saantia sekä pari kapselia Magnesium sitraattia pitämään kaikenmaailman kramppailut sun muut ärsyttävyydet poissa.

D-vitamiinista löytyy myös lapsille paremmin sopiva 20 ug pitoinen pureskeltava tabletti. Ja miksei niitä voisi aikuisetkin rouskutella…

Mites muilla?

Flunssan karkoittamiseen ja kaukana pitämiseen on keinoja vaikka kuinka paljon. Onko teillä vastaavat vitamiiniarsenaalit käytössä vai syödäänkö teillä valkosipulia tai liotetaan jalkoja kuumassa kylvyssä? Millä keinoilla teillä pidetään flunssat loitolla?