Tee se itse mökkikuntosali! (Mukana monipuolinen mökkitreeni!)

Me oltiin viikonloppu mökillä rentoutumassa ja lataamassa akkuja ja mikäs olisi sen rentouttavampaa kuin kunnon hien irroittava mökkitreeni. Aika harvalla mökillä kuitenkaan on kuntosalia, mikä kieltämättä vaikeuttaa treenaamista hieman. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, sillä aina voi rakentaa ihan oman mökkikuntosalin!

mökkitreeni

Koivusta kuntosaliksi

Vaikka aniharvalla suomalaisella kesämökillä on omaa kuntosalia, uskallan väittää että lähes jokaisen suomalaisen kesämökin pihapiirissä kasvaa koivuja. Suomi 100 -teeman mukaan paljon muuta ei tarvitakaan. Koivu, saha ja kirves, niillä rakennetaan jo melkein ammattitason mökkikuntosali!

Ensin valitaan pihapiiristä sopivankokoinen koivu, tartutaan sahaan ja kipataan se nurin. On hyvä huomioida pihapiirin rakennukset ja peruuttaa autokin hiukan kauemmaksi, jotta vältytään turhilta vaurioilta ja kirosanoilta. Kun koivu on nurin, sahataan se sopiviin, noin kahden metrin mittaisiin tukkeihin.

Monipuolinen mökkitreeni

Koivusta saatiin neljä eri painoista ”tukkia”, jotka soveltuvat hienosti erilaisiin treeniliikkeisiin. Mitä isomman koivun kaataa, sen raskaampia juuresta sahatut tukit ovat.

Koska koivun kaataminen, karsiminen ja pätkiminen toimi erittäin tehokkaana alkulämmittelynä, voidaan hypätä suoraan treeniin.

Ensimmäisenä liikkeenä hauiskäännöt

Koska painomäärä on mikä on, pelataan tässä treenissä toistoilla. Niitä tehdään joka liikkeessä niin paljon kuin pystytään tekemään. Ensimmäinen osa koivun rungosta kouraan ja pumppaamaan!

Toisena liikkeenä ojentajapynnerrus niskan takaa

Rauhallisesti ja ojentaja aktivoiden punnerretaan niin monta kertaa kuin hyvällä tekniikalla pystytään. Toistomäärä voi olla melkein mitä vain ”tukin” painosta riippuen, mitä kevyempi ”tukki” sitä enemmän toistoja, luonnollisesti.

Seuraavana pystypunnerrus

”Tukki” rinnalle ja punnertamaan. Tässä liikkeessä on hyvä huomioida ”tukin” paksuus ja että siitä on tavallista tankoa hankalampi pitää kiinni. Punnerrellaan siis varovasti ettei ”tukki” kopsahda päähän…

Kulmasoutu yhdellä kädellä

Tuttu liike käsipainolla ja levytangolla tehtynä, mutta oletkos tehnyt ennen koivunrungolla? Toimii hyvin mökkitreenissä, kannattaa kokeilla! Ensin niin monta toistoa kuin irtoaa toisella kädellä ja sitten vaihto.

Vihdoin päästään kyykkäämään!

Kyykyssä haastavinta oli saada ”tukki” niskan taakse telomatta itseään. Itse kyykkääminen sujui kyllä hienosti. Kyllä siinä tunsi itsensä sisukkaaksi suomalaiseksi kyykätessään koivunrunko niskassa!

Viimeiseksi vielä maastaveto

Mökkitreeni ei ole mökkitreeni ilman maastavetoa, mutta myönnettäköön suoraan, että se oli hivenen hankala liike toteuttaa. Paksun rungon takia ristiote oli ainoa mahdollinen tapa ottaa rungosta kiinni, mutta se taas käänsi näin paksun rungon vinoon. Silti kiukulla vetelin muutaman kerran, ihan vaan jotta voin blogiin kirjoittaa tehneeni maatsavetoa koivunrungolla!

Loppuveryttelynä toimii sitten ”tukkien” pätkiminen ja halkominen sopiviksi saunapuiksi, sillä saunominenhan se on mökkielämän perusta!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 10
Tykkää jutusta