Mitkä on sun suosikkiliikkeet kuntosalilla?

Joo kaikki tietää että nuorilla miehillä ne suosikkiliikkeet on penkki ja hauis ja että trikootytöillä suosikkiliikkeitä on kaikki liikkeet joita kuuluisat fitness-bloggarit esittelee pepputreenipostauksissaan. Nyt ei kuitenkaan puhuta niistä.

Mun mielestä yksi salitreenin hienouksista on se, että ne lempiliikkeet vaihtelee. Joskus kun kyykky kulkee kuin unelma, on se ehdottomasti se hienoin liike myös tehdä. Joskus taas kun saa eristävän ojentajaliikkeen kohdistumaan juuri oikealla tavalla oikeaan paikkaan, nousee se yhdeksi suosikeista.

Ikuiset suosikit

Mulla on tiettyjä suosikkiliikkeitä, jotka on pysyneet suosikkeina jo vuosikaudet. Näitä ikuisia suosikkeja yhdistää se, että ne on raskaita ja vittumaisia tehdä, mutta silti niin mahtavia. Niissä pääsee laittamaan itsensä ihan toden teolla koetukselle ja antamaan kaikkensa. Nämä ikuiset suosikit ovat maastaveto ja kyykky.

En ole vahva, päin vastoin. Kummassakaan ei liiku mitenkään mainitsemisen arvoiset painomäärät, mutta liikkeinä maastaveto ja kyykky ovat hyvin brutaalit ja armoa antamattomat. Siinä ei paljon heijaamiset tai huijaamiset auta, jos tanko ei nouse niin se ei nouse. Mutta kun se sitten nousee, kokee todella onnistuneensa.

Tämän hetken suosikit

Noiden ikuisten suosikkien ohella on aina niitä, liikkeitä joista juuri sillä hetkellä on muodostunut suosikkiliikkeitä, syystä tai toisesta. Itselleni tällaisia suosikkiliikkeitä on tällä hetkellä esimerkiksi Smith:ssä tehtävä niskantakaa punnerrus.

Itse asiassa niskantakaa punnerruskin on tainnut kuulua suosikkiliikkeisiin jo muutaman vuoden ajan, ihan siitä asti kun sitä opettelin kunnolla tekemään. Jotenkin se vaan kohdistuu minulla olkapään punnerrusliikkeistä parhaiten oikeaan osoitteeseen, erityisesti ilman selkänojaa tehtynä.

Pitkäaikainen suosikki oli jossakin vaiheessa Scott-penkissä tehtävä hauisliike. Se muodostui itseasiassa suosikiksi loukkaantumisen kautta.

Vuosia sitten loukkasin ensin ranteeni ja sitten tulehdutin kyynärvarteni, joka vaikeutti hauistreeniä todella pitkän aikaa. Jouduin pitkään kokeilemaan ja hakemaan erilaisia juuri minulle sopivia liikkeitä ja suoritustapoja, joilla sain treenattua hauista ilman forkkujen kipeytymistä ja sitä kautta ajauduin tekemään paljon liikkeitä tuetussa Scott-penkissä. Sain sillä kaikkein parhaan tuntuman hauikseen ja siitä muodostuikin pitkäksi aikaa yksi suosikkiliikkeistäni salilla.

Viime aikoina kun reiden vaurio on aika tehokkaasti estänyt kyykyt, prässit ja muut vastaavat liikkeet, on reiden ojennus noussut vahvasti suosikkiliikkeiden joukkoon.

Reiden ojennuksessa saa jotenkin niin uskomattoman tuskaisen, mutta samalla niin nautinnollisen poltteen reisilihaksiin, että sellaista on hyvin hankala saavuttaa muilla liikkeillä. Reiden ojennuksessa on myös helppo tehdä pudotussarjoja ihan omatoimisesti ja niillä entisestään kasvattaa tuota ah niin ihanaa poltetta entisestään.

Onhan noita suosikkiliikkeitä vaikak mitä muitakin. Vipareista tykkään todella paljon, samoin vinopenkkipunnerruksesta. Ranskalainen punnerrus kuului jossain vaiheessa suuriin suosikkeihin ja myöhemmässä vaiheessa dippi. Vatsalihasliikkeistä olen myös aina tykännyt…

Mites teillä? Nappaako dippi? Kulkeeko kyykky? Mitkä on teidän suosikkiliikkeitänne?

Metallisydän

7 vastausta artikkeliin “Mitkä on sun suosikkiliikkeet kuntosalilla?”

  1. Paljonko metallisydämen maastaveto 1. on tällä hetkellä?

    Itse en ole ykköstä kokeillut mutta 100kg:llä saan hurjat 5 toistoa.

    • Vuoden vaihteessa se oli 245kg. Sen jälkeen en ole kokeillut kun reisilihas on kiukutellut. Tässä syksymmällä olisi tarkoitus lähteä taas hiukan isommin keskittymään myös tuohon maastavetoon jos paikat kestää 🙂

  2. Onko ihan epänainen jos vastaa että ojentajapunnerrus ja rintaprässi? Totta kai reisipeput on kivoja tehdä, mutta ei ole ojentaja/rintalihaspoltetta parempaa.. ei se liikkuva rautamäärä päätä huimaa, mutta hitto että on aina ylpeä olo kun saa puserrettua viimeisetkin mehut liikkeessä.. 😀

  3. Rintaprässi on kyllä kieltämättä kiva liike, ja vaakasoutu. Ikisuosikki on kuitenki jalkaprässi.
    Teen lähinnä laitteissa, ihan kunnon painoilla kylläkin, eikä ole tuloksissa valittamista. Jos laitteita ei lasketa, niin sumokyykky kahvakuulan kanssa on hyvä liike, josta tykkään, siinä saa kunnon tuntuman, mutta ei käy polviin.
    Sitten niitä, joista en niin paljoa välitä on se reiden ojennus, koska pohkeet välillä kramppaa siinä, ehkä liian lyhyt lämmittely, tai mistä lie johtuu? Askelkyykky ei myöskään ole mikään suosikkiliike, syytä en oikeastaan osaa sanoa.

  4. Hei, ensinnäkin kiitos että teit heti tuon ”tissihiki” -jutun jälkeen näin täysjärkisen ja fiksun jutun. Olen lukenut blogiasi vuoden päivät, joka ikisen postauksen, ja tuo em juttu aiheutti tuskaa ja myötähäpeää. Poista se blogeistasi🤣. No ok, onhan se varmasti välillä haastavaa keksiä jutunjuurta, mutta aivan karsea postaus se oli🤦🏼‍♀️.

    Noniin, ja sitten eteenpäin ja päivän aiheeseen: suosikkiliikkeeni ehdottomasti hack-kyykky! Kyllä menee perille ja tasapaino taattu, toisin kuin tankokyykyssä. Olen tehnyt tankokyykkyä myös sellaisella erilaisella härvelillä jossa paino edemmän edessä, se sujuu paremmin.
    Kyykky on must👍🏻!!!
    Penkkipunnerrus on myös kivaa ja rintalihakset taljassa. Niin, monestihan se ei ole kivaa se lähtö ja kaiken säätäminen, mutta koskaan en ole salilta ulos astunut huonommalla tuulella kuin mitä ehkä tulin. Murheet jää yleensä sinne💪🏻!!!
    Eläköön salitreenaus!!

  5. Mä oon selkeesti voimaan orientoitunut treenaaja, ja tykkäänkin perus voimanostoliikkeistä eli kyykystä, mavesta ja penkistä eniten! Etukyykkyhän on saatanasta, enkä koskaan tee sitä mielelläni, mutta sen sijaan takakyykky saa sydänsilmähymiöitä aina.

  6. Minäkin tykkään eniten raskaista perusliikkeistä, eli kyykky, mave ja penkki on ykköset. Niiden lisäksi myös leuanveto on ikisuosikkini, ja nuo neljä pääliikettä muodostavatkin oman treenini kulmakivet jotka ovat aina mukana ohjelmassa. Apuliikkeiden suosikit sitten vaihtelevat aina kulloisenkin fiiliksen mukaan. Esim. reidenojennuksesta en ole aiemmin välittänyt, mutta nyt kun vaihdoin toiselle salille, siellä onkin ihan huippu reidenojennuslaite jossa saan huikean tunteen etureisiin eikä polvet satu, kuten aiemmin kokeilemissani reidenojennuslaitteissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta