Jarin tiukka kahden liikkeen ja 500 toiston jalkatreeni

Eilen oli käsittelyssä Sarin tiukkaakin tiukempi 600 toiston pakaratreeni. Nyt artikkelisarjan toisessa osassa keskitytään omaan, viidensadan (500) toiston reisitreeniini.

Loukkasin reisilihakseni pään jokin aika sitten askelkyykkyä tehdessäni ja se on nyt rajoittanut jalkatreenejäni jo ihan liian pitkään. Edelleen esimerkiksi kyykkäämiset täytyy jättää tekemättä ja siksi pitääkin välillä keksiä jotain hiukan erilaista, kuten nyt tällä kertaa kun tein yhteensä viisisataa toistoa, 250 etureidelle ja 250 takareidelle.

tiukka

Aloitetaan etureidellä

Monia liikkeitä reiden yläpään kipuilu haittaa, mutta niihin ei kuulu reiden ojennus, sitä pystyy tekemään ihan kunnolla ja siksipä homma aloitettiin ottamalla ilo irti siitä liikkeestä. Alunperin oli tarkoitus tehdä sitä 200 toistoa, mutta ketuiksihan se meni…

Painomääräksi valitsi alkuun sellaisen sopivan määrän, jolla saan tehtyä noin 20-25 toistoa ja sillä toistovälillä oli tarkoitus pysytellä koko 200 toiston ajan. Jokaisen 20-25 toiston jälkeen pidin noin 30 sekunnin tauon, jonka jälkeen jatkoin toistojen tekemistä. Tarvittaessa pudotin käytettävää painomäärää jotta toistotavoite täyttyisi joka kerta. Ilmeisesti viimeinen pudotus oli turhan iso, sillä 200 toiston kokonaistavoite ylittyi melken kymmenellä toistolla, päätin siis jatkaa 250 toistoon asti.

Pari kertaa nousin sarjojen välissä hiukan heiluttelemaan reisiä, mutta pidin tiukasti kiinni 30 maksimissaan 30 sekunnin tauoista. Kun tuon 250 toiston jälkeen lähdin kävelemään, oli tunne aika mielenkiintoinen. Polvet ”lonksahtelivat” jännästi reisien ollessa jokseenkin turtana… Vielä oli kuitenkin toinen samanlainen urakka edessä takareidelle.

Reiden koukistus

Kunnon palautumistauon ja ympäri salia horjahtelun jälkeen oli treenin jälkimmäisen puoliskon vuoro, oli aika antaa samanlainen setti myös takareidelle. Siihen siis laitteeseen istumaan ja taas sopiva painomäärä niin että toistoja tulee se 20-25 ja tekemään. Heti alkuun olin yliarvioinut voimatasoni ja toistot jäivät auttamatta alle kahteenkymmeneen, ilmeisesti ensimmäinen liike oli vienyt mehuja hiukan enemmän kuin aavistinkaan. Ei siinä muuta kuin reilumpi pudotus painomäärään ja hommaa eteenpäin.

Jos ojennukset sujuivat mukavasti, oli koukistusten tekeminen melkoista tuskaa. Etureisi oli sen verran hellänä, että puomin asettaminen reiden päälle tuntui suhteellisen ikävältä ja paras buusti oli poissa. Kyllä siinä kerran jos toisenkin sarjojen aikana kirosin itseäni että olin päättänyt jatkaa reiden ojennuksissa alkuperäisen 200 toiston tavoitteen sijaan 250 toistoon asti, mutta sinnikkäästi vääntämällä sain lopulta toistot kasaan.

Täytyy sanoa että perille meni. Sitä en tosin tiedä, oliko tässä mitään järkeä.

Tällaisiin järjettömiin rääkkitreeneihin sopivat kevyet ja hengittävät Better Bodiesin shortsit on heinäkuun ajan kampanjatarjouksessa Fit4You verkkokaupassa hintaan 24,90 €. Käy nappaamassa omasi TÄÄLTÄ kesän treenejä keventämään!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 9
Tykkää jutusta