Muutaman päivän treenitauko, kannattaako huono omatunto?

Takana on muutaman päivän treenitauko, kun ei vaan ole jaksanut. Aamulla on tullut jäätyä sänkyyn kun olisi pitänyt pompata energisenä pystyyn ehtiäkseen salille ennen töitä. Töiden jälkeen on ennemmin lösähtänyt sohvalle kuin lähtenyt lenkille. Nyt vaivaa huono omatunto, olen laiska ja saamaton paska.

treenitauko

Ja höpö höpö! Ei ihminen ole mikään kone joka jaksaa ja jaksaa. Aina välillä saa – ja pitää – levätä. Vaikka olisi kuinka aktiivinen ja energinen ihminen, tarvitsee aina silloin tällöin hiukan hölläämistä, lepoa ihan hyvällä omalla tunnolla.

Ei joka aamu tarvitse olla energisenä salilla. Välillä on oikein hyvä jatkaa unia hiukan pidempään tai juoda ihan rauhassa se aamukahvi ilman kiirettä minnekään, vaikka sitten jäisikin salitreeni siltä päivältä väliin. Eikä sekään haittaa jos niitä lepopäiviä tulee useampiakin putkeen, päin vastoin, se on välillä jopa ihan suositeltavaa. Ei se treeni oikeasti umpiväsyneenä mihinkään kulje, vaikka kuinka yrittäisi väkisin rutistaa.

Elämästä on nykypäivänä muodostunut monella tapaa suorittamista. Joka päivä on aikataulutettu, aamusta alkaen lasketaan tarkasti mihin aikaan on laitettava kello soimaan että ehtii salille, suihkuun, sinne, tänne ja tuonne – ja sitten kiireellä seuraavaan paikkaan. Ja jos jotain suunniteltua jää välistä, aiheuttaa se aina pienimuotoisen kriisin.

Kuka sen on määrittänyt kuinka monta kertaa viikossa pitää ehtiä salille? Romahtaako kunto tai räjähtääkö maailma jos treenaatkin yhden kerran vähemmän? Pullahtaako vatsamakkarat heti housunvyötärön päälle jos yksi lenkki jääkin tällä viikolla tekemättä?

Ei. Päin vastoin, sekä mieli että keho saattaa hyvinkin virkistyä pienellä hölläämisellä ja kaiken suorittamisen päiväksi tai pariksi unohtamalla. Sallittu lepo tekee ihmeitä niin ylikierroksilla paahtavalle keholle kuin pääkopan sisällöllekin.

Kilpaurheilijoilla treenimäärät asettaa valmentaja, joka aivan varmasti jaksottaa mukaan myös lepojaksoja, huolehtii että välillä otetaan löysemmin tai ollaan kokonaan treenaamatta. Me muut, ”tavikset”, asetamme nuo treenimäärät ihan itse itsellemme ja meidän on tärkeää tiedostaa että keho tarvitsee myös lepoa, mielestä puhumattakaan. Tavoitteita on hyvä olla olemassa, mutta välillä pitää myös osata höllätä, aina ei voi paahtaa täysillä.

Kun seuraavan kerran ei millään jaksaisi, kokeile jättää treeni suosiolla väliin, anna itsesi huilata ihan hyvällä omalla tunnolla. Saatat huomata että se kannattaa, jo seuraavana päivänä saattaa treeni-intoa olla huomattavasti enemmän ja levänneestä kehosta saakin salilla hiukan enemmän irti.

Opettele kuuntelemaan kehoasi, se kannattaa!

Metallisydän

Yksi vastaus artikkeliin “Muutaman päivän treenitauko, kannattaako huono omatunto?”

  1. Hei!
    Todella hyvä ja asiallinen teksti. Monen tulisi muistaa nämä asiat 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 38
Tykkää jutusta