Lepopäivän treeniohjelma

Tässä on tullut jaettua melkoinen määrä mitä erilaisempia treeniohjelmia. On ollut yksijakoista, kaksijakoista ja kolmejakoista, on ollut pepputreeniä, kyykkytrreeniä ja on ollut oikean peukkuvarpaan koukistajatreeniä. Koskaan ei ole kuitenkaan ollut mitään puhetta siitä, millainen on lepopäivän treeniohjelma…

Lepopäivän treenin varustus

Lepopäivän treenin voi suorittaa melkein millaisessa varustuksessa tahansa. Tärkeää on kuitenkin huomioida, ettei varustus ole kiristävä tai muuten epämukava. Itse suosin rentoja college-housuja, isohkoa t-paitaa ja villasukkia.

lepopäivän

Vartalon ojennus sohvalla

Ensimmäisenä liikkeenä lepopäivän ihan perusjuttuja, vartalon ojennus sohvalla. Suoritustapoja on monia ja jokaisen lepääjän kannattaa itse kokeilla erilaisia suoritustapoja ja löytää itselle se paras mahdollinen ojennus, jossa ihan koko kehon lihaksisto saa tasapuolisesti lepoa. Vaikka kyse onkin ihan perusliikkeestä, joka sopii hyvin aloittelijoillekin, ei edes kokenut lepääjä voi väittää hallitsevansa tätä liikettä täysin. Aina on varaa parantaa!

Rento retkotus istuen tuolilla

Koko lepopäivää ei voi viettää sohvalla, vaan aina välillä on käytävä esimerkiksi syömässä. Siksi on tärkeää hallita myös rento retkotus istuen tuolilla, jonka voi suorittaa aina jääkaappikäynnin yhteydessä. Kokenut lepääjä varustautuu lepopäivään jo edellisenä iltana sijoittaen tuoleja tasaisin välein kattamaan koko asunnon.

Pään lepuutus tyynyllä

Tämä liike luo perustan koko lepopäivälle. Ilman pään lepuutusta tyynyllä jää lepopäivä auttamatta puolittaiseksi. Hyvään lepopäivän treeniohjelmaan kuuluu ainakin kaksi puolen tunnin sarjaa pää tyynyllä. Paras tapa suorittaa pään lepuutus tyynyllä, on tehdä se perinteisesti sängyssä, vaikka kokeneet lepääjät ovat kyllä tehneet onnistuneita suorituksia muissakin paikoissa.

Kokonaisvaltainen lattialötkötys

Lattialötkötys on hyvin kokonaisvaltainen liike ja se kohdistuu kehon jokaiseen lihasryhmään. Lattialötkötys on siitä erinomainen liike, että sen voi suorittaa ihan missä tahansa, kotona, työpaikalla, ruokakaupassa tai tarvittaessa vaikka ulkona kunhan varoo ettei pää satu osumaan koiran kakkaraan.

Siinä meikäläisen suosikkiliikkeet lepopäivän treeniin. Millaisia liikkeitä sinun lepopäivän treeniohjelmaasi kuuluu? Kerro parhaat vinkkisi ja rakennetaan yhdessä ultimaattinen lepopäivä!

Mitä lapsi saa tai ei saa syödä?

Viimeaikoina kohua lasten syömisistä on riittänyt. On ollut tiukkaa kannanottoa sokerihöttöä vastaan ja kärkkäitä puolustautumisia karkkipäivien puolesta. Jokaisella tuntuu olevan mielipide siihen, mitä lapsi saa tai ei saa syödä. Kannan oman korteni kekoon kertomalla miten meidän perheessä toimitaan. Korostan ettei tämä ole ohjeistus tai edes kannanotto siihen, miten kuuluu tai ei kuulu toimia, tämä on ihan vaan meidän tapa.

lapsi

Soseiden ihmeellinen maailma

Jo aikoinaan kun Emilia oli pieni vauva, Sari halusi tehdä Emilian soseet itse. Siinä tehosekoitin lauloi ja sosetta syntyi. Oli perunasosetta, porkkanasosetta, bataattisosetta, perunaporkkanabataattisosetta ja vaikka mitä, jopa parsakaalisosetta josta Emilia tykkäsi ihan hulluna. Kaapissa oli aina varmuuden vuoksi myös kaupan valmissoseita, joita käytettiin kuitenkin suhteellisen harvoin. Tosin valmis luumusose oli aika ajoin käytössä kun kakka meinasi olla kovalla – ja samassa tarkoituksessa sitä löytyy kaapista edelleen.

Vadelmien suurkuluttaja

Emilian kasvaessa tehosekoitin on surissut vähemmän ja ruuat vaihtuneet soseista kiinteämmiksi. Kuvioon on tulleet makaronilaatikot, lohikiusaukset ja nakkikeitot, eli ihan tavalliset kotiruuat. Aamuisin ja iltaisin syödään useimmiten kaurapuuroa, jonka seassa on kotimaisia marjoja ja hiukan sokeria. Emilian herkkua on vadelmapuuro, mutta viimeaikoina on jouduttu tyytymään mustikoihin vadelmien loputtua pakastimesta jo aikaa sitten. Tulevana kesänä osataankin varautua paremmin ja pakastin tulee pursuamaan vadelmista 😀

Riisikakkua ja parsakaalia?

Välipaloina toimii esimerkiksi jogurtti, mysli, leipä ja hedelmät. Ihan tavallisia juttuja nekin. On maustamatonta A-jogurttia ja on banaanijogurttia. Äidin lautaselta Emilia napsii aina parsakaalia ja isiltä haukkailee keitettyä kananmunaa. Riisikakkua Emilia haluaa saada kun isi ja äiti sellaista popsii ja aina jos isi tai äiti kuvaa annoksensa someen, haluaa Emiliakin omasta annoksestaan otettavan kuvan.

Herkuttelua silloin tällöin

Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, lauantaisin. Silloin Emilia saa oman pienen irtokarkkipussin, jossa on useimmiten pelkkiä vadelmaveneitä, ne kun on Emilian suurta herkkua dominokeksien ohella.

Me ollaan pyritty siihen, että vaikka omat ruokavaliot on ajoittain kovinkin tiukkoja ja syöminen rajattua, se välittyisi Emilialle mahdollisimman vähän. Jos Emilia haluaa isin maistavan vadelmavenettä, isi maistaa ja sillä selvä ja parsakaalin dissaaminenkin on kotioloissa hyvin vähäistä ettei se vaikuttaisi Emilian parsakaalin syömiseen.

Meillä ei siis olla totaalikieltäytyjiä sokerin suhteen eikä messuta fitneksen ilosanomaa, vaikka itse dieetillä oltaisiinkin. Vastavuoroisesti ei kyllä sitä karkkiakaan joka päivä syödä ja karkkipäivinäkin syödään lähinnä ruuan jälkeen jälkkäriksi. Dominokeksi saattaa kyllä irrota joskus arkisinkin 😉

Mutta kuten alussa mainitsin, tämä on meidän tapa, ei mikään ultimaattinen ainoa oikea tapa.

.

Mielipide

No enhän mä nyt malta sittenkään olla ottamatta kantaa edes vähän… Nää on tosi vaikeita asioita, sillä jokaisella vanhemmalla on omat elämänarvonsa ja jokainen näkee asiat eri tavalla. Itse en näe millään asteikolla hyvänä jatkuvaa herkkujen syömistä, lapsen ei tarvitse syödä mäkkäriä ja karkkia joka päivä, vaikka vanhempi itse niin tekisikin (en suosittele sitä kyllä vanhemmillekaan). Vastaavasti en näe lapsen kehitykselle hyödyksi liiallista terveellisyyspaatostakaan. Fitness-ruokavalio ei mielestäni ole oikea valinta lapselle vaikka vanhemmat kuinka olisivatkin tiukalla kisadieetillä. Mielestäni jokaisen vanhemman tulee ohjata lastaan terveelliseen ruokavalioon riippumatta siitä kuinka vinksallaan omat elintavat on, oli kyse sitten vakavasti ylipainoisesta pizzan mussuttajasta tai fitnekseen vinksahtaneesta parsakaalin puputtajasta.