Tehokas treeniohjelma ihan ilmaiseksi?

Erilaisia treeniohjelmia on netti pullollaan, ja kohta niitä löytyy Metallisydämen blogistakin yllin kyllin. Päätin nimittäin aloittaa uuden artikkelisarjan, jossa esittelen blogissa joka viikko uuden erilaisen treeniohjelman liikkeineen, sarjoineen ja toistoineen. Jotta hommasta saisi mahdollisimman hyödyllisen, höystetään jokainen treeniohjelma havainnollistavilla esimerkkikuvilla ja tarvittaessa myös videoilla.

treeniohjelma

Homma aloitetaan ihan perusasioista ja ensin esittelyssä ovat perinteiset yksi- ja kaksijakoiset treeniohjelmat. Niistä edetään kolme ja nelijakoisiin ohjelmiin, joissa erilaisia vaihtoehtoja onkin jo jonkin verran enemmän ja lopulta jopa viisijakoiseen ohjelmaan, jonka erilaisista mahdollisuuksista saisi varmasti ihan oman artikkelisarjan.

Treeniohjelmat tulevat koostumaan yleisimmistä kuntosaliliikkeistä ja perustreenistä ilman mitään hössötyksiä. Näin ollen ne sopivat erinomaisesti vasta kuntosaliuraansa aloitteleville treenaajille, mutta aivan varmasti niistä saa tehoa ja vaihtelua omiin treeneihinsä myös pidempään treenanneet salijermut. Naisnäkökulmaakaan ei ole unohdettu, sillä Sari on antanut oman panoksensa treeniohjelmien kehittelyyn ja niinpä ne soveltuvat yhtälailla niin miehille kuin naisillekin.

Treeniohjelman muuttaminen tietyin väliajoin on kehittymisen kannalta hyvin tärkeää. Samalla ohjelmalla vuodesta toiseen tahkoamalla kehitys hidastuu takuuvarmasti jossakin vaiheessa. Treeniohjelmaa vaihtelemalla ja siihen muutoksia tekemällä saa helposti annettua lihaksille uudenlaisia kasvuärsykkeitä ja näin pidettyä kehitystä yllä. Tähän vaihteluun tulevat treeniohjelmat tuovat erinomaisia mahdollisuuksia kaikille salitreenaajille.

”Tavallisten” treeniohjelmien lisäksi tullaan välillä esittelemään hieman spesifioidumpiakin treeniohjelmia, jotka sisältävät erilaisia erikoistekniikoita tai priorisoituvat tiettyjen lihasryhmien kasvatukseen. Naisia varmasti kiinnostaa esimerkiksi pakarapriorisaatio kun taas miehille hauiksen ympärysmitan kasvattaminen on ikuinen missio, johon varmasti lisävinkit ovat tervetulleita. Näissä ei enää puhuta ihan aloittelijoiden jutuista, mutta kokeneet salitreenaajat saavat niistä varmasti uutta puhtia omaan tekemiseensä ja motivaatiota treeniinsä.

Vaikka tulevien treeniohjelmien liikkeet tulevatkin olemaan esiteltynä kuvin ja joskus videoin, kannattaa ainakin aloittelevan treenaajan ehdottomasti kysyä neuvoa kokeneemmilta treenaajilta jos salilla oma tekeminen tuntuu epävarmalta. Vaikka isot körmyt huppareissaan ehkä vaikuttavat pelottavilta, neuvoja saa silti aivan varmasti kun rohkeasti uskaltautuu niitä kysymään.

Luonnollisesti, koska jokainen treeniohjelma ja niiden ohjeet ovat kuitenkin pohjimmiltaan minun laatimiani, niissä on varmasti näkyvissä myös oma treenifilosofiani. Yli-isoilla painoilla ei tulla riuhtomaan ja kippileuatkin jätetään crossfittaajille. Näissä treeneissä liikeradat pidetään puhtaina, rasitus kohdelihaksella ja sarjat tehdään loppuun asti periksi antamatta. Jos se tuntuu myös sinulle sopivalta treenitavalta, suosittelen pysyttelemään mukana, ensiviikolla se nimittäin alkaa…

Laitetaan yhdessä lihakset kasvuun!

Metallisydän

7 vastausta artikkeliin “Tehokas treeniohjelma ihan ilmaiseksi?”

  1. Mahtavaa! Omia kehityskohtia tällä hetkellä olkapäät ja etureidet, pyöreyttä molempiin. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

    • Katotaan mitä niille keksitään, ensin tosin keskitytään noihin perusohjelmiin, mutat eiköhän johonkin väliin saada jotain extraa noillekin alueille 🙂

    • Katotaan mitä tässä vielä oikein keksitään, en itekään vielä tiedä mihin tää tie lopulta johtaa 😀

  2. Meidän pikkukaupungissa on uimahalli, jossa pääsee yhdellä edullisella maksulla kahteen kuntosaliin sekä uimaan ja saunaan. Hienoa saada ilmaisia ohjelmia ja nimenomaan ilman turhaa hössötystä, inhoan sitä. Nyt on vain itsestä kiinni, että kunto nousee ja sehän nousee. Kiitos. Terveisin nainen, jonka hauiksesta aviomieheni on jo nyt kateellinen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 42
Tykkää jutusta