Mistä terveellisen ruokavalion PITÄISI koostua?

Aiempi postaukseni terveellisen dieettiruuan hinnasta sai aikaan kohtalaisen paljon keskustelua. Keskustelua ei niinkään aiheuttanut ruuan hinta, vaan terveellisyyden määritelmä ja se, mistä terveellisen ruokavalion pitäisi koostua.

ruokavalion
Mun ostoskärryt tuolta keskustelua aiheuttaneelta kauppareissulta

Tähänhän ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä ensinnäkin terveellisen ruokavalion määrittely on hankalaa. On yleensäkin hankalaa sanoa, mikä ruoka-aine tänäpäivänä enää on terveellistä. Gluteenin ja muidenkin viljatuotteiden epäterveellisyydestä on uutisoitu viime aikoina paljon, maitotuotteet on lähestulkoon demonisoitu, ainakin jos niitä on käsitelty enemmän kuin lehmän tissistä pulloon. Kananmunat nostavat kolesterolia ja liha aiheuttaa suolistosairauksia. Mitä tässä ihminen oikein uskaltaa enää syödä? Pelkkää parsakaalia?

ruokavalion
Sarin ruoka-annos, se hullu tykkää tosta parsakaalista…

Kerron oman tulkintani terveellisestä ruokavaliosta, jota voitte vapaasti kommentoida kommenttiboksiin ja kertoa oman näkemyksenne asiaan. Näistä aiheista keskustelu ja erilaiset mielipiteet on enemmän kuin tervetullutta, parhaassa tapauksessa opimme niiden kautta kaikki jotain uutta, minäkin vaikka aikalailla itsepäinen olenkin…

Ruokavalion koostamisen tulee lähteä tarpeesta. Jokaisella ihmisellä eri ravintoaineiden tarve on erilainen, fyysistä työtä tekevä tarvitsee enemmän energiaa kuin toimistotyöläinen ja urheilija tarvitsee enemmän proteiinia kuin sohvaperuna. Erilaisilla dieeteillä on myös erilaiset tarkoituksensa joidenkin ravintoaineiden vähentämiseen.

Ei lähdetä nyt erittelemään mitään erityisruokavalioita tai dieettiruokavalioita, vaan keskitytään yleisesti ottaen terveelliseen ruokavalioon ja jätetään siitäkin kaikenlainen hifistely pois. Hifistelykin tosin on vaarallinen termi, toiselle jo pelkkä luomutuotteen valitseminen on hifistelyä kun taas toiselle se on luontainen valinta. Molemmille suotakoon oma tapansa, todettakoon nyt vaan tässä välissä että yleisesti ottaen voidaan ehkä todeta luomutuotteiden olevan vastaavia ”tavallisia” tuotteita parempi valinta.

Terveellinen ruokavalio koostuu kolmesta ravinnon lähteestä, proteiinista, hiilihydraatista ja rasvasta, joista yhtäkään ei ole syytä väheksyä eikä sulkea kokonaan pois ruokavaliosta.

Proteiinia saadaan esimerkiksi lihasta, kalasta, kanasta, munista, palkokasveista sekä maitotaloustuotteista, kuten vaikkapa raejuustosta ja maitorahkasta. Lisäksi uutena villityksenä on kauppojen hyllyltä alkanut löytyä myös useita erilaisia proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita, kuten esimerkiksi nyhtökauraa ja Härkistä eli härkäpapua. Mikään näistä proteiininlähteistä ei ole ylitse muiden, eikä proteiinin saantiaan kannata rakentaa yhden ravintolähteen varaan, vaan mahdollisuuksien mukaan käyttää ruokavaliossa monipuolisesti kaikkia, huomioiden luonnollisesti sen, ettei joka päivä syö rasvaista lihaa ja että valitsee aina mahdollisimman käsittelemättömän ja prosessoimattoman vaihtoehdon.

ruokavalion
Aina oikea liha nyhtökauran voittaa! (mun mielipide)

Hiilihdraatin lähteitä on vähintään yhtä paljon kuin proteiinin lähteitä. Hyviä valintoja ovat riisit, pastat, perunat, bataatti ja jossakin määrin myös viljatuotteet, erityisesti kaura. Gluteiinikohua ei kannata turhaan pelästyä, vaikka leipä ei se paras hiilihydraatin lähde olekaan, voi sitäkin kohtuudella syödä jos siitä erityisesti pitää.

Tähän osioon kuuluvat myös kasvikset, hedelmät ja marjat, joiden osuus ruokavaliossa on ainakin omalla kohdallani aivan liian pieni. Kaikkia näitä tulisi kuitenkin terveellisestä ruokavaliosta löytyä runsaasti, niin perinteisiä salaattiaineksia, kuin juureksia ja hedelmiäkin sekä tietysti omia superfuudejamme, marjoja kuten mustikkaa ja lakkaa. Näidenkin suhteen valinnanvaraa on sen verran runsaasti, että jopa minun pitäisi löytää jotain mieleistäni omaan ruokavaliooni lisättäväksi vaikka jo pelkkä fitness-dieetin peruskallion, parsakaalin näkeminenkin aiheuttaa minussa väristyksiä.

Kauhun hetkiä Ikeassa pari vuotta sitten…

Sitten vielä ne rasvat, joita ilman ihminen ei selviä. Kuten jokainen varmasti jo tietää, rasvoja on sekä hyviä että huonoja ja luonnollisesti kun puhutaan terveellisestä ruokavaliosta, sieltä tulisi löytyä niitä hyviä rasvoja. Hyvää rasvaa saa rasvaisesta kalasta, joten jos olet tuolta liha/kana/kala -osiosta valinnut lohta, olet rasvojenkin suhteen jo hyvällä mallilla. Vielä kun otat mukaan vaikkapa hiukan oliiviöljyä tai kookosrasvaa ja syöt päivittäin hieman pähkinöitä, alkaa hyvien rasvojen saanti olla turvattua.

Cashew-pähkinät on mun herkkua…

Nyt kun terveellisen ruokavalion rakennusaineita on lueteltu sellainen määrä, että kukaan ei ole enää laskuissa mukana päästäänkin sitten siihen, että minkä verran niistä mitäkin pitäisi syödä ja sitä kautta siihen alussa mainittuun ongelmaan, se on täysin yksilökohtaista ja riippuu kunkin lähtökohdista ja tavoitteista, sekä siitä, mistä kukakin tykkää. Omasta mielestäni kun ruokavalion, terveellisenkin sellaisen, koostamisessa tärkeintä on koostaa se sellaisista ruoka-aineista joita syö mielellään. Jos ruokavalio koostetaan ruuista, joita joutuu syömään väkisin, loppuu tuon ruokavalion noudattaminen lyhyeen, oli se sitten miten terveellinen tahansa.

On tää melkonen viidakko vai mitä? Mutta älkää huoliko, pienellä suunnittelulla se kyllä onnistuu, ei tää ole kuolemanvakavaa touhua! (paitsi jos sun ruokavalioon kuuluu Pepsi Maxia, sen aspartaami johtaa tuskalliseen kuolemaan…) Tsemppiä vaan sinne lautasten äärelle!

Metallisydän

6 vastausta artikkeliin “Mistä terveellisen ruokavalion PITÄISI koostua?”

  1. Hei hintatietoinen bodari!

    Kerroit aiemmin kuinka rahkan on oltava Ehrmannia ettei jää kitalakeen kiinni. Oletteko maistaneet rainbown jogurttirahkaa? Menee helposti alas ja proteiiniakin 250 G purkissa tarkalleen 21,25 G. Halvin valinta ainakin meidän s-marketissa!

    • No ei oo tullut testattua, kiitos vinkistä! Varmasti kokeillaan 🙂

  2. Pakko kyllä todeta että tällä tulotasolla joutuu tekemään kompromisseja ekologisten valintojen kustannuksella. Muutama vuosi takaperin tuli kyllä tehtyä ruokaremppa jossa haettiin juurikin terveellisyyttä ja monipuolisuutta oman budjetin puitteissa ja lopulta se meni aika kivuttomasti – Kyllähän tässä joutuu tarjoushaukkailemaan ja käymään ostoksia eri kaupoista, mutta eineksistä ja hiilaripainotteisesta ruokavaliosta luopuminen ei vienytkään vararikkoon, kuten ensin pelkäsi (koska vihannekset kalliita ja marinoimaton liha kalliimpaa kuin naturelli jne.) Sen sijaan vegaani tai kokonaan luomuruokavalio hintojen puolesta ainakin vielä on kyllä ulottumattomissani.. Kivahan se olisi tehdä eettisempiä ratkaisuja mutta minkäs teet kun kukkaro sanelee. Härkikset/nyhtikset ja monet luomutuotteet on mulle ainakin toistaiseksi itselle luksustuotteita jota voi pistää kärryyn palkkapäivänä spesiaalisti mutta loppukuusta harvemmin. Jos tulee sellainen aika eteen että ei ole rahasta kiinni niin mikäs siinä, ja jos joku osaa antaa vinkkejä kuinka syödä eettisesti mutta minimibudjetilla niin toki otan ideoita vastaan. Varmaan isoin ongelma on se proteiini, sitä tarvitsee lautaselle suhteessa paljon ja nyt menee erittäin epäeettisen paljon broileria ja kananmunia. Mistäpä yhtä edullinen mutta parempi vaihtoehto?

    • Juuri näin. Erittäin hyvin kiteytetty myös meikäläisen ajatuksia.

  3. Lidlistä saa Luomua suht edullisesti kananmunat,banaanit,omenat.Varsinkin nuo luomu omenat ihan törkeen maukkaita.Pakaste parsakaalia mikroon ja sen jälkeen hyvälaatuista oliiviöljyä päälle,toimii! 😊

  4. Lightlimujen aspartaamiraja-annos tulee vasta neljässä litrassa päivittäin ympäri vuoden virallisten tutkimusten mukaan – ja siis sen sanotaan olevan vielä turvallista:D tiedä sitten noista josko aivoihin tulee reikiä aspartaamista kuten hiirillä väitetään tulevan. Muutenkin kaikki mahdollinen olemassaolo ja ihmiseen kohdistuva säteily haittaa kroppapoloa, esim. läppärin pitäminen sylissä saa sanomaan byebye lapsihaaveille miehillä, on tämä elämä niin vaarallista.

    Hei mitä mieltä olet pepsi max cherrystä?;) Se on ollut viime aikoina tarjouksessa niin on eksynyt pullo jos toinenkin tähän talouteen pakasteparsakaalien (kyllä!) mukana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 30
Tykkää jutusta