Jalkavammaisen käsitreeni

Eikös se niin mene, että kun reisi on paskana, treenataan hauista. Suoraan sanottuna viime viikolal ei kyllä tullut treenattua sitä hauistakaan, sen verran kipeänä tuo koipi oli. Kotona kyllä pystyi könkkäämään, mutta vähänkin pidempi kävely sai kyllä kivun yltymään irvistykseen asti. Ei tuo jalka vieläkään kunnossa ole. Käveleminen sattuu eikä autollakaan ihan mielellään ajele, mutta pääkoppa alkoi jo sen verran rakoilla että pakko oli lähteä hiukan salin hajuja haistelamaan ja siinä samalla hiukan hauista pumppailemaan. Tällainen oli jalkavammaisen käsitreeni.

käsitreeni

Lääkäri ei missään nimessä kieltänyt liikkumasta. Päin vastoin, jalan kuntoutumisen takia sitä on tärkeää liikuttaa, kivun sallimissa rajoissa. Jäin ainoastaan miettimään tarkoittiko lääkäri sitä, ettei hauistreenissäkään saa poistua mukavuualueelta…

Suoraan sanottuna hankalaahan tuo liikkuminen salillakin oli. Tarkkaan piti miettiä millaisia liikkeitä edes yritti tehdä ettei jalkaan sattunut. Homma aloitettiin tutulla ja turvallisella tuetulla hauiskäännöllä scott-penkissä.

Tehtiin viisi pumppailevaa sarjaa, joiden toistomäärät pyörivät 12-15 välillä. Pari ensimmäistä hiukan kevyemmin, mutta kun viikon treenitauon jälkeen alkoi homma kulkea, lisättiin painoa ja väännettiin loput sarjat jo ihan tosissaan. Istuen tehty liike ei tuntunut jalassakaan ikävältä.

Seuraavana liikkeenä tehtiin hauiskääntöä käsipainoilla istuen. Tämä on yksi lempiliikkeitäni, erityisesti tuetun liikkeen jälkeen saan tällä liikkeellä todella hyvän tuntuman hauikseen.

hauistreeni

Normaalisti nostan tässä liikkeessä jalat jonkin korokkeen päälle, jolloin saan niistä hiukan tukea ja liikkeen vakaammaksi. Tällä kertaa jalat saivat kuitenkin olla ihan vaan alhaalla. Liike pysyi tukevana kun se tehtiin rauhallisella tahdilla rutistaen. Neljä sarjaa, joista ensimmäisessä taisi tulla noin 15 toistoa/käsi kun taas viimeisessä toistot jäivät jonnekin 7-8 paikkeille /käsi.

Kolmannessa liikkeessä noustiin seisomaan ja tartuttiin tankoon. Tai oikeammin tankoihin, tässä nimittäin tehtiin pudotussarjaa.

hauistreeni

Ensin raskaammalla tangolla niin monta toistoa kuin mahdollista, sitten vaihto kevyempään ja taas kaikki tehot irti. Tässäkin liikkeessä rauhallinen suoritustekniikka oli avainasemassa, minkäänlaista heilumista tai heijaamista ei jalka kestänyt tehdä. Kolme pudotussarjaa, noin 10+6 toistoa jokaisessa.

Viimeisenä liikkeenä viimeisteltiin hauiksen polte ja pumppi tekemällä hauiskääntöjä käsipainoilla kahdella pudotuksella. Viimeinen liike kun oli kyseessä, pumppailtiin hiukan rumemmalla tekniikalla ja se kyllä tuntui heti jalassa.

Kaksi tuollaista settiä ja sitten ontuen kotiin. Kyllä tämä tästä vielä lähtee!

.

On muuten kiva treenipaita tuo joka mulla oli treenissä päällä. Se on tässä kuussa Fit4You:ssa kampanjatarjouksessa, käy nappaamassa omasi!

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Jalkavammaisen käsitreeni”

  1. Moikka!
    Löytyisikö sulta vinkkejä vastapainoksi myös käsivammaisen jalkatreeniin? Koko yläkroppa on tällä hetkellä olkapäävamman vuoksi poissa pelistä ja yllättävän monessa kovassa jalkaliikkeessä kaivattaisiin jonkin verran tukea ja liikkuvuutta myös yläkerralta. :/

    Tsemppiä vamman selättämiseen sekä dieettiin! 🙂

    • Joo hankalaahan se on noinkin päin… Katotaan jos saan jotain kasaan asian tiimoilta 🙂

  2. Ei liity tähän postaukseen mutta tää blogi on helmi Fitfashionissa. Ei oo mainoslinkkejä joka postauksessa ja tekstit on hyviä. Jatka samaan malliin 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 9
Tykkää jutusta