Miten pitäisi treenata?

Kuntosalitreeni on jännää touhua. Se on pohjimmiltaan aika yksinkertaista, mutta jostain syystä siitä on viime aikoina tehty melkoista tiedettä. On sen jakoista ohjelmaa ja tän jakoista ohjelmaa, on priorisointia ja tuplatreenejä, on pudotuksia, giantteja ja supersarjoja… Kaikkia termejä optetellessa alkaa crossfittikin kuulostaa yksinkertaiselta. Mutta onko se lopulta sittenkään niin vaikeaa? Miten siellä salilla pitäisi oikein treenata?

treenata

Kuntosalitreeniä ympäröi huima määrä erilaisia huuhaa-uskomuksia.

”Pitää tehdä pitkiä sarjoja jotta laihtuu”

”Lyhyet sarjat kasvattaa vaan voimia”

”Lihakset kasvaa kahdeksan toiston sarjoilla”

Ja höpö höpö sanon minä. Turhanpäiväisiä uskomuksia vailla varsinaista totuuspohjaa. Luuleeko joku ihan oikeasti ettei kahdeksan toiston sarjojen jauhamisella ole mitään vaikutusta voimatasoihin tai että vastaavasti lyhyillä sarjoilla maksimituloksen hilaaminen ylös ei saa aikaan lihaskasvua? Ja mitä tulee pitkien sarjojen laihduttavaan vaikutukseen, sanoisin että kannattaa nyt ensin alkuun optetella treenaamaan niin, että tulee hiki ja miettiä sitten vasta sarjojen pituuksia.

Laihduttamiseen ja kiinteytymiseen liittyy valtava määrä hoopoja uskomuksia. Ei riitä ihan yksi tai kaksi kertaa kun minulta on kysytty, millä liikkeillä saisi poltettua rasvaa vyötäröltä, muualta kun ei tarvisi laihtua, riittäisi jos saisi vatsamakkarat pois… Niin, se olisikin helppoa jos jollakin taikaliikkeellä saisi rasvanpolton kohdistettua tietylle alueelle. Valitettava tosiasia vaan on, että edes vatsalihasliikkeiden tauoton hinkkaaminen ei edistä rasvan palamista juuri vyötärön alueelta.

Kuntosalille tullaan eri syistä. Osa tulee salille ihan vaan ajan kuluksi tai sosiaalisten suhteiden myötä. On mukava turista Trumpin viimeaikaisista edesottamuksista tai naapurin Sirkka-Liisan negativisuudesta hiihtokisoja kohtaan samalla hiukan kuntoillen. Se on ihan okei, joskin suurimmalla osalla salilla kävijöistä on jonkinlaisia konkreettisia tavoitteita treenaamiselleen.

Joku voi tavoitella pakaran kiinteytymistä, toinen kyykkytuloksen parantamista ja kolmas niiden vatsamakkaroiden katoamista. Se, miten kannattaa treenata riippuu paitsi noista omista tavoitteista, myös omista lähtökohdista. Sama treeniohjelma ei välttämättä sovi edes kahdelle samaa tavoitetta tavoittelevalle treenaajalle, lähtökohdat kun ovat usein erilaiset.

Nuo omat lähtökohdat on hyvä pitää mielessä, kun lähtee pohtimaan miten niihin tavoitteisiin kannattaa lähteä pyrkimään. Toiselle voi sopia kaiken likoon laittaminen ja itsensä ylittäminen kerta toisensa jälkeen, vaikka se sitten tarkoittaisi monista muista asioista luopumista. Toiselle taas ehdot treenaamiselle sanelee muu elämä ja kolmannelle treenaaminen on mukava harrastus, josta kuitenkin halutaan jotain näkyvää tulostakin.

Valitettavasti otsikon kysymykseen ei ole olemassa yhtä ainoata oikeaa vastausta. Ei ole olemassa sitä yhtä oikeaa tapaa treenata, joka sopisi kaikille. Otsikon kysymys pitäisikin aina muotoilla ”Miten MINUN pitäisi treenata?”. Tähän kysymykseen voi lähteä pohtimaan vastausta itse tai hakea apua asiansa osaavalta personal trainerilta, joka varmasti mielellään neuvoo ja opastaa oikeille urille kohti sitä omaa tavoitetta.

Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, miten treenaa, vaan se, että treenaa – ja nauttii siitä mitä tekee.

.

Metallisydän Facebookissa

Metallisydän Instagramissa

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta