Periksiantamattomuuden merkitys

Ohjasin eilen suhteellisen tiukan treenin Tamperelaiselle Jyrkille. Salilla vietettiin yhteensä melken kolme tuntia, josta ensimmäiset pari tuntia käytiin läpi treeniohjelman liikkeitä ja niiden oikeita suoritustapoja. Jyrkistä näki, että salilla on käyty ennenkin, mutta viilattavaa löytyi silti aika monesta liikkeestä. Liikkeiden läpikäynnin jälkeen ohjasin Jyrkille vielä yhden treeniohjelman treeneistä, jonka Jyrki sai itse valita. Jyrki valitsi jalkatreenin.

jalkatreenin

Jo se, että valitsee ohjattavaksi treeniksi jalkatreenin, kertoo paljon ihmisestä. Tällainen ihminen ei halua mennä siitä missä aita on matalin. Jalkatreeni on lähes poikkeuksetta ohjelman raskain treeni ja ohjattuna siinä mennään aina mukavuusalueen ulkopuolelle. Hauista voidaan veivata vaikka kuinka paljon ja pysytellä silti mukavuuden rajoissa, mutta jalkatreenissä mennään varmasti epämukavuusalueelle. Joskus vuosia sitten kun Marko Savolainen ohjasi minulle elämäni rankimman treenin (jalkatreeni), Marko kertoi minulle treenin jälken juteltaessa näkevänsä jalkatreenissä treenattavasta sen, onko tämä kehityskelpoinen. Kyse ei ole käytettävästä painomäärästä tai sarjakestävyydestä, vaan periksiantamattomuudesta. Siitä, antaako periksi vaikka hapottaa, tuntuu pahalta, heikottaa, oksettaa ja pyörryttää, vai jatkaako treeniä silti, hampaat irvessä.

jalkatreenin

Jyrki jatkoi. Ohjattu jalkatreeni oli rankka heti alusta alkaen. Löysiä ei jätetty, vaan jokainen sarja tehtiin loppuun asti ja jopa hiukan yli. Sykkeet nousivat ja maitohapot lähtivät jylläämään. Jyrkiä heikotti ja teki pahaa, silti Jyrki kysyi sinnikkäästi jokaisen liikkeen jälkeen, mitä tehdään seuraavaksi. Jalat oli varmasti treenin jälkeen kunnolla treenattu, mutta mikä tärkeintä, raja ylitetty. Se raja, jota kohti jokaisessa treenissä on pyrittävä jos haluaa saada kehitystä aikaiseksi. Tuon rajan yli ei tarvitse joka treenissä mennä, ei ole tarkoituksemukaista etsiä oksennusämpäriä jokaisessa treenissä, mutta tuo raja on hyvä tiedostaa ja aina silloin tällöin ylittääkin.

jalkatreenin

Tehokas treeni vaatii mukavuusalueelta poistumista, omien ja kehon rajojen koettelua. Jos rajojaan ei koskaan ylitä, ei varmasti pysty antamaan treeneissä kaikkeaan. Todelliseen kehitykseen tarvitaan periksiantamattomuutta, halua tehdä vielä ne kaksi toistoa kun lihakset polttavat ja vielä se yksi sarja vaikka heikottaa ja tuntuu pahalta. Periksiantamaton ihminen ylittää itsensä – ja kehittyy.

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta