Helppo ja toimiva 1-2-3-dieetti

Vuosi on vaihtunut ja uudenvuodenlupaukset tehty. Nyt alkaa vuoden kuumin kuntoilu- ja laihdutussesonki, kuntosalit täyttyvät innostuneista ja motivoituneista kuntoilijoista ja dieetti-ohjeita etsitään kuumeisesti. Nyt etsinnäin voi lopettaa, tässä on ohjeet helppoon ja toimivaan 1-2-3-dieettiin.

dieetti

Idea on helppo, näitä kolmea ohjetta seuraamalla olo paranee ja energisyys kasvaa, kuntoilu maistuu ja paino putoaa. Mitään sen ihmeellisempää se ei vaadi, ainoastaan hiukan motivaatiota ja halua elämäntapamuutokseen.

1 – Liiku enemmän

Ota liikunta osaksi arkea, sen ei tarvitse olla pakkopullaa. Jos kuntosalitreeni ei maistu, kokeile lenkkeilyä, pyöräilyä tai vaikkapa vesijuoksua tai ilmajoogaa. Sillä ei niinkään ole väliä miten liikut, kunhan liikut ja tulee hiki. Kun liikut enemmän, kulutus kasvaa ja rasvaa palaa lähes huomaamatta. Samalla kunto kasvaa ja olo paranee.

dieetti
Lenkkeilyn ei tarvitse olla juoksua tai hölkkää, reipas kävely luonnossa on oikein tehokasta kuntoilua

2 – Syö terveellisemmin

Jätä herkut pois päivittäisestä ruokavaliosta. Ihan kokonaan niistä ei tarvitse luopua, ”karkkipäivän” voi pitää kerran viikossa jos kokee sen tarpeelliseksi, mutta silloinkaan ei kannata ahtaa itseään täyteen herkkuja. Koosta päivittäinen ruokavaliosi terveellisistä raaka-aineista ja syö säännöllisesti. Kun syöt riittävän usein, riittää kerralla pienempi määrä ruokaa pitämään nälän poissa. Samalla energiatasot pysyvät tasaisina ja olo on parempi ja virkeämpi.

dieetti
Rasvaton, gluteeniton ja maidoton kasvishampurilainen

3 – Muista levätä

Älä paahda eteenpäin kuin höyryveturi. Jos rankan työpäivän jälkeen olo on kuin junan alle jääneellä ja lenkille tai salille lähteminen tuntuu ylivoimaiselta, älä lähde. Kuntoilusta ei kannata tehdä itselleen pakkopullaa, sillä pakonomaisuus tappaa innon varmasti. Pyri löytämään arjestasi sellainen hetki kuntoilulle, että lenkille tai salille lähteminen tuntuu houkuttelevalta. Pyydä kaveri mukaan ja kuntoilkaa yhdessä. Lepo kannattaa muistaa myös siinä tapauksessa, että intoa riittää vaikka muille jakaa. Viikossa on hyvä pitää ainakin yksi totaalilepopäivä, mielellään kaksi. Näin keho saa levätä ja jaksaa taas paremmin.

lepo

Lopputulos

Tiukat dieetit ovat aina vain tietyn ajanjakson mittaisia ja niiden loputtua on riskinä että homma repsahtaa ennalleen. Tulos on pysyvää kun kuntoilusta ja terveellisistä elämäntavoista tulee osa arkea. Silloin myös olo on parempi ja mieli virkeämpi. Tärkeää on löytää se oma tapa, ruuat joita syö mielellään ja liikuntamuoto jota jaksaa harrastaa vuodesta toiseen. Silloin muutoksesta tulee pysyvää, eikä vuoden päästä tammikuussa tarvitse googlailla uudelleen dieetti-ohjeita.

Jos kaipaat apua treenijutuissa tai ruokavalion suhteen, laita rohkeasti sähköpostia jari.autere@gmail.com niin katsotaan jos keksitään yhdessä jotain uutta ja just sulle sopivaa 🙂

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Helppo ja toimiva 1-2-3-dieetti”

  1. Herkkujen kanssa kannattaa muistaa että vaikka jättäisi ne karkit karkkipäivälle, niin ei se tarkoita että koko muu viikko pitää syödä pahaa ruokaa! Ihan tavallisesta, terveellisestä arkiruuasta on mahdollista tehdä superherkullista. Ja on niitä terveellisiä jälkiruokiakin olemassa, joten sen mielessä pitäen tästä on huomattavasti helpompi pitää kiinni. Ja nyrkkisääntönä voisi melkein pitää sitä, että mitä tahansa ruokaa tekeekään mieli, siitä saa itse tehtynä aikaan hyvinkin terveellisen version, vaikka kyseessä olisikin periaatteessa roskaruoka.

    • Aivan totta. Pelkän mauttoman (tai pahimmassa tapauksesssa pahan makuisen) dieettiruuan syöminen ei kovin pitkälle kanna. Jossain vaiheessa tulee stoppi ja dietti menee perseelleen. Dieettiruokakin voi olla hyvän makuista, ei sen tarvi olla kuivaa kanaa, riisiä ja parsakaalia…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.