Näytä pukille pala – Hauikset pumppiin aatoksi!

Huomenna on jouluaatto ja useimmissa suomalaisissa kodeissa vierailee punanuttuinen partanaama, jota myös Joulupukiksi kutsutaan. Kun lahjat on jaettu ja joululaulut laulettu, mikäs sen mukavampaa kuin otaa pukin kanssa pienet hauisposet. Siihen on hyvä varautua hankkimalla hauikset pumppiin ennen pukin tuloa nopealla ja tehokkaalla hauistreenillä.

Aloitetaan treeni perinteisillä liikkeillä ja viimeistellään omilla soveluksilla. Ensimmäisenä lähdetään tekemään ihan perinteistä hauiskääntöä scott-penkissä.

hauikset

Tehdään neljä sarjaa, joissa jokaisessa ensin kymmenen toistoa hidastetusti ja sen jälkeen normaalilla rauhallisella tahdilla niin monta toistoa kuin tulee, mielelään niitäkin se kymmenkunta tai enemmän. Käytettävä painomäärä ei tarvitse olla kovinkaan iso…

Toisena liikkeenä taas perinteinen liike, hauiskääntö käsipainoilla.

hauikset

Selkänojaan lievä kulma, jalat hiukan ylös ja tukeva asento. Sitten käsipainot liikkumaan, tehdään kolme sarjaa. Ensin tasaista vuorotahtia siten, että kun toinen käsi lähtee alas, toinen lähtee ylös. Ei heilutella painoja, vaan pidetään liike hallittuna. Kun tällä tahdilla ei enää toistoja tule, hidastetaan tahtia niin, että tehdään aina yksi toisto yhdellä kädellä ja sitten vasta toisella kädellä toisen ollessa ala-asennossa toisen tehdessä kokonaisen toiston. (oliko tarpeeksi epäselvästi selitetty?) Tällä tavalla saadaan vielä puristettua muutama toisto ikään kuin väkisin.

Nyt mennään sitten niihin omiin sovelluksiin, jotka tehdään alataljassa.

WellGo Training Centerillä on kahden hihnan taljat, joissa liikkeitä pystyy tekemään kahdella kahvalla. Se tuo mukavaa vaihtelua niin selkätreeniin, jossa liikkeet saa supistettua pidemmälle, kuin myös kekseliään miehen hauistreeniin… Ensin asetutaan taljaan seisomaan ns. väärin päin, otetaan sopiva etukeno ja lähdetään rutistamaan kahvoja hauista käyttäen eteenpäin.

hauikset

Liikkeen tehokkain osuus löytyy liikkeen alkupuolelta loppurutistuksen jäädessä hieman heikoksi. Pidempi sarja saa kuitenkin todella muikean poltteen aikaan hauikseen. Pienellä painolla pidempää sarjaa puristellen tuo tämä liike aika mukavan uudenlaisen tunteen hauikseen. Kolme sarjaa ja parikymmentä rauhallista puristavaa toistoa jokaisessa.

Jälkimmäinen taljahauis-sovellus tehdään perinteisemmässä asennossa istuen alataljassa.

hauikset

Napataan noihin kahvoihin kiinni, nostetaan kyynärpäät olkapäiden kanssa samalle tasolle ja lähdetään rutistelemaan pitäen olkavarret koko ajan vaakatasossa. Jälleen erilainen vastus ja erilainen tuntuma. Myös tässä pidempi sarja on parempi ainakin poltteen osalta. Kolme sarjaa ja parikymmentä toistoa.

Jos ei tämän treenin jälkeen pukki jää pullistelussa toiseksi, on se ihme!

Oikein mukavaa joulua kaikille!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta