Selkä- ja vatsatreeni – Miten käy pumppailu kotisalilla?

Nyt kun tuo Metallisydän Gym alkaa pikkuhiljaa olla kuosissa kaiken pikkuhärpäkkeenkin osalta, pääsee siellä soveltamaan treeniäkin ihan eri tavalla kuin alkuun. Toki pelkällä tangolla ja levypainoillakin treenaamaan pystyy, mutta kyllähän esimerkiksi erilaiset taljakahvat tuovat aika paljon uusia ulottuvuuksia erityisesti selkätreeniin. Noiden pikkuhärpäkkeiden osalta täydensin jokin aika sitten Gymin valikoimaa GoFitness:stä ja nyt oli aika ottaa härpäkkeet käyttöön… Oli selkä- vatsatreenin aika!

Metallisydän Gym

Leuanveto on erittäin tehokas selkätreeniliike ja entisestään sitä saa tehostettua ottamalla käyttöön lisäpainovyön ja lisäpainot. Kovin isoa lisäpainoa ei tarvita, kun liike muuttuu jo huomattavasti raskaammaksi. Itse teen yleensä ensimmäisen sarjan ilman lisäpainoa ja sen jälkeen otan käyttöön kiekon tai kaksi, jonka jälkeen toistoja ei enää kovin montaa tule…

selkä leuanveto

Vastaavasti kuminauhoilla on todella kätevä keventää leuanvedon vastusta. Kuminauhaleuanvetoja käytän hyvin usein selkätreenin viimeisenä liikkeenä. Tällä kertaa kuitenkin lisäpainoleukojen jälkeen ikään kuin pumppaavana liikkeenä.

leuanveto

Kun leuanvedoilla on selästä otettu turhat voimat pois, on hyvä lähteä hieman pumppailevampaan liikkeeseen ylätaljassa. Leuanvedon tein leveällä myötäotteella, joten ylätaljaan valitsin lapiokahvan. Hieman erilaisella otteella saan erilaisen tuntuman selän lihaksiin. Jos leuanvedoissa hiukan heilumista tulee ikään kuin väkisin ja kiskottua hiukan nykimälläkin, taljaliikkeissä pyrin pitämään liikkeen mahdollisimman puhtaana.

Ylätalja

Viimeisenä selkäliikkeenä yhden käden ylätalja, jossa rutistuksen saa kohdistumaan hienosti leveälle selkälihakselle, eli latsille. Istun tässä liikkeessä ylätaljaan sivuttain ja kurkotan kahvan pään ylitse. Alas vetäessä saan todella hyvän supistuksen latsiin.

selkätreeni

Vatsatreenissä mukana oli tällä kertaa kaksi liikettä, vatsarutistus taljassa vatsakahvalla ja kiertoliike kahvakuulalla. Aloitetaan rutistuksesta.

Taljassa tehtävän rutistusliikkeen voi tehdä seisten tai istuen, jostain syystä tykkään itse enemmän istualtaan tehtävästä versiosta. Yläasennosta lähdetään rutistamaan päätä polvien väliin ikään kuin käpristämällä vatsaa. Kerään rutistuksen vatsaan ylhäältä alaspäin ja loppurutistuksessa vatsalihakset miltei kramppaavat, mikä ei ole kovin miellyttävää, mutta tehokasta se on.

vatsa

Kiertoliikkeen voi tehdä lattialla istuen, mutta itse teen sen mielelläni korokkeelta, esimerkiksi steppilaudan päältä, tällöin ei kantapäät niin helposti osu lattiaan. Liikkeessä siis istutaan jalat hieman koukussa, irti lattiasta, rutistaen vatsalihaksia koko ajan kokoon ja lähdetään kiertämään käsissä olevaa kahvakuulaa rauhallisesti puolelta toiselle. Liike on hyvä pitää hallittuna ja vaikka harvoitella ensin tyhjin käsin ja siitä nostaa painoa vähän kerrallaan. Tärkeää on pitää jännitys vatsassa koko liikkeen ajan.

vatsa

Tehokas treeni oli! Ei ollut härpäkkeet turha hankinta 🙂

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Selkä- ja vatsatreeni – Miten käy pumppailu kotisalilla?”

  1. Nyt ei liity tähän postaukseen mitenkään, mutta. Mitä tämä tarkoittaa kun kaikkialla haukutaan pystyyn uusi Anabolic overdrive? Itellä on vielä puolisen purkkia vanhaa jäljellä kun tarjouksesta sitä hamstrasin vajaa vuosi sitten ja kohta on edessä tämän uuden tuotteen osto. Onko maku oikeasti niin järkyttävä nyt, mitä kaikkialla kuiskitaan?

    • Ei se järkyttävä ole, mutta ei myöskään niin hyvä kuin aiemmin. Kyllä mä sitä ihan mielelläni edelleen treenin jälkeen hörpin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta