Pumppitreeniä rinnalle – Näin saat tissit turvoksiin!

Kuten itse Arnoldkin jo aikoinaan totesi, kunnon pumppi lihaksissa on yksi hienoimpia tunteita. Ainakin huhujen mukaan Arnold käytti tosin hieman ronskimpaa kieltä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että pumppia sinne salille lähdetään usein hakemaan. Tällä kertaa käydään läpi pumppitreeni, jolla sain rintalihakset kunnolla turvoksiin muutama päivä sitten…

Metallisydämen pumppitreeni rinnalle

Ensimmäinen liike, jolla lähdin pumppaamaan verta rintalihaksiin, oli peck deck:ssä tehtävä rutistusliike. Pidin jännityksen rintalihaksilla sarjan alusta loppuun asti, eli en rutistanut käsiä ihan yhteen edessä, enkä päästänyt kunnon venytykseen. En siis tehnyt liikettä sen täydellä liikeradalla, vaan pumppasin rauhallisesti jättäen ääriasennot kokonaan pois. Sarjoja tein viisi ja pidin toistomäärän noin 20 toistossa joka sarjassa.

pumppi

Seuraavaksi siirryin punnerrusliikkeisiin, ensimmäisenä vipuvarsikone, jossa punnerrus tulee hieman yläviistoon. Tässä liikkeessä tein neljä sarjaa, joista jokaiseen lisäsin aina yhdet 15 kilon kiekot lisää. Kahdessa ensimmäisessä sarjassa lopetin 20 toistoon, mutta kahdessa jälkimmäisessä menin failureen asti, eli niin pitkälle ettei painot enää liikkuneet (molemmat sarjat jäi alle 20 toiston).

pumppi

Kolmas liike, tai oikeastaan liikepari, oli vinopenkkipunnerrus Smith:ssä ja rutistusliike käsipainoilla. Nämä kaksi liikettä tein peräkkäin, ilman lepotaukoa niiden välissä. Ensin noin 15 toistoa punnerrusliikettä ja sitten heti käsipainot kouraan ja noin 10 toistoa rutistusliikettä. Molemmat aivan tappiin asti, eli yhtään toistoa ei kummassakaan olisi tullut enempää.

pumppi pumppi

Loppuviimeistelyksi viimeisenä liikkeenä tein yhdenkäden mukaelmaa vipuvarsilaitteella punnertamisesta. Tässä liikkeessä asetutaan laitteeseen ikään kuin kyljittäin, niin että laitteen kahva punnerretaan rintakehän editse sivusuunnassa. Tätä lähdin tekemään vuorokäsin, aina niin monta toistoa kuin vaan sain tehtyä, sitten vaihto toisinpäin ja taas niin monta toistoa kuin pystyin, sitten taas vaihto jne.  Pikkuhiljaa toistomäärät tippuivat ja kun jäätiin alle kymmeneen toistoon / käsi, oli aika lopettaa liike ja samalla koko treeni. Pumppi oli jäätävä.

pumppi

Voiko pumppia parantaa lisäravinteilla?

Kyllä voi. Markkinoilla on monenlaisia pumppituotteita, mutta itse olen tehokkaimmaksi kokenut sitrulliinimalaatin. Se kuuluu nykyisin itselläni joka kerta treenin yhteydessä käytettäviin lisäravinteisiin, pääasiassa lisään sitä treenilaturiin.

pumppi

Tutkimukset kertoo, että sitrulliinimalaatti parantaa suorituskykyä ja estää lihasväsymystä, sekä nostaa kehon NO-pitoisuuksia, mikä taas parantaa pumppia. Loppujen lopuksi minulle on kuitenkin aivan sama mitä tutkimukset sanoo, olen itse kokenut sitrulliinimalaatin edut ja käytän siksi Citri Purea. Kannattaa kokeilla jos et ole jo kokeillut!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta