Mihin tarvitaan pieniä käsipainoja?

Otsikon kysymys minulle esitettiin kun kerroin tilaavani Metallisydän Gymille käsipainoparit alkaen kilon painoisista. Onhan se totta, että aika harva niitä pienimpiä käsipainoja salilla käyttääkään, ainakaan silloin kun salilla on muita näkemässä. Kotisali on kuitekin eri asia, siellä ei tarvita isoa egoa ja pienillekin käsipainoille löytyy käyttöä…

käsipainoja

Luonnollisin käyttötarkoitus, jossa suhteellisen pieniä käsipainoja itse käytän salillakin (ainakin yksin ollessani) on lämmittelysarjat. Aina uutta liikettä aloitellessani, lämmittelen pienemmillä painoilla ennen isommilla painoilla tehtäviä varsinaisia sarjoja. Tangolla tehtävissä liikkeissä lämmittelen usein tyhjällä tangolla, mutta koska käsipainoliikkeitä olisi suhteellisen hölmön näköistä lämmitellä tyhjin käsin, käytän pieniä käsipainoja, joskus jopa parin kilon painoisia.

käsipainoja

Toinen selkeä käyttötarkoitus pienemmille käsipainoille on pudotussarjat, joissa tehdään ensin isommilla painoilla raskas sarja ja otetaan sen jälkeen ilman taukoa käyttöön pienemmät painot, joilla jatketaan sarjaa. Hauisliikkeet ja vipunostot ovat liikkeitä joiden pudotussarjoissa käytän pienehköjäkin käsipainoja.

käsipainoja

Minulla on myös erän muita hieman ongelmallisempi lihasryhmä, jonka lämmittelemiseen en koskaan käytä kovin suuria painoja, lihasryhmä jota varten pienemmät käsipainot ovat ihan omiaan, nimittäin kyynärvarret eli forkut.

Olen joskus vuosia sitten vaurioittanut rannettani tutkimattomalla tavalla forkkuliikettä tehdessäni. Sen jälkeen en pystynyt pitkkin aikoihin treenaamaan hauista ollenkaan ja jokainen voi kuvitella millainen isku se oli nuorelle salitreenaajalle… Nykyisin lämmittelenkin ranteet hyvin ennen forkkujen treenaamista edestakaisin pyörittelemällä sekä rullailemalla rannerullauksia ja kääntöjä huolellisesti molempiin suuntiin.

käsipainoja käsipainojakäsipainoja käsipainoja käsipainoja käsipainoja

Tuossa hommassa en kovin isoja käsipainoja voi käyttää ja vasta tämän huolellisen lämmittelyn jälkeen voin tarttua tankoon tai isompiin käsipainoihin ja lähteä runnomaan forkkuja kunnolla jumiin.

Kuten huomaatte, myös niille pienemmille käsipainoille on käyttötarkoituksensa. Kokeilkaa ihmeessä välillä jättää ego kotiin ja tarttua niihin pienempiinkin käsipainoihin!

Tällä kertaa tilasin Kuntokaupasta ainoastaan painot yhdestä kilosta kuuteen kiloon, mutta vakaa suunnitelmani ja haaveeni on täydentää sarja kymppiin asti ja hankkia vielä tyylikäs telinekin koko sarjalle. Kokonaisuus olisi TÄLLAINEN ja paikkakin on jo valmiina. Hiljaa kuitenkin hyvä tulee ja ehkä jo seuraavana palkkapäivänä hiukan lisää 🙂

käsipainoja

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Mihin tarvitaan pieniä käsipainoja?”

  1. Joku voi myös uskaltautua ihan ihmisten ilmoille treenaamaan pienillä painoilla, koska kuntoutus…ja jos vamma/vaiva ei näy ulospäin, kohta on vieressä joku ihmettelemässä mikä hyypiö tuo on, kun ei kaverilla rauta riitä alkuunkaan.

    • Sehän nyt on vaan fakta, että kovat jätkät treenaa niillä pienilläkin painoilla. Ei koskaan kannata miettiä mitä ne muut ajattelee, vaan keskittyä siihen omaan tekemiseen, juuri sen kokoisilla painoilla kuin itselle tuntuu sopivalta.

  2. Kiinnostuin tuosta ranteiden lämmittelyistä, millaisia tarkemmin ottaen on sun lämmittelyyn kuuluvat rannerullaukset ja käännöt? Nimimerkillä ranteet ovat ongelma, ne on heikot ( + yliliikkuvuus) mutta voimaa pitäs juuri siksi sinne saada, ei vaan parane tehdä mitään ellei kunnolla lämmitelty. Nyt olen tosin tehnyt alkuun vaan erilaisia venytyksiä ja taittoja + ”sormipunnerruksia” mutta vaihtoehtoiset ideat kiinnostaa 🙂

    • Mä voisin tehdä tosta ranteiden lämmittelystä ihan oman postauksen tässä lähiaikoina 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta