Mitä pitäis tehdä jotta tulis kehitystä?

Ensimmäiset treenivuodet on mahtavaa aikaa. Ei ole mitään väliä, mitä siellä salilla tekee, kehitystä tulee vaikka päällään seisoisi. Haasteellinen osuus kehittymisen kannalta alkaa muutaman treenivuoden jälkeen kun kehitystä ei tulekaan enää itsestään…

kehitystä

Ei kannata vaipua epätoivoon, vaikka nuo aloittelijavuodet olisivatkin jo takana. Keinoja löytyy kyllä ja jopa laillisia sellaisia. On nimittäin surullisen yleistä, miten alkuhuuman jälkeen, kun homma vaikeutuu, lähdetään turvautumaan lääkeaineista saatavaan apuun.

Omasta mielestäni siinä vaiheessa kun homma vaikeutuu, se muuttuu myös mielenkiintoisemmaksi. Luo hienoa haastetta treenaamiseen kun enää ei riitäkään pelkkä salilla hengailu ja hauiksen pumppailu, vaan treeniin pitää ottaa mukaan myös suunnitelmallisuutta ja kiinnittää huomiota myös kehittymisen muihin osa-alueisiin.

kehitystä

Tärkeää on ymmärtää, että kehityksen eteen ei riitä enää se mitä tehdään salilla, vaan salin ulkopuoliset seikat nousevat yhtä merkityksellisiksi alkuvuosien jälkeen kuin itse treeni, ehkä jopa merkityksellisemmiksi…Kehittymisen kannalta avainasemassa on nimittäin paitsi suunnitelmallinen treeni, myös kehitystä tukeva ruokavalio ja riittävä lepo. Tarkastellaan näitä hieman yksi kerrallaan.

Treeni

Jos treeniuran alussa onkin riittänyt treenaaminen hieman sinnepäin, vähän mikä milloinkin on sattunut huvittamaan, on nyt aika siirtyä suunnitelmallisen treenaamisen pariin. On aika suunnitella mitä treenataan, milloin treenataan ja miten treenataan. Eli yksinkertaisesti tarvitaan kunnon treeniohjelma, jossa eri treenit on eritelty eri päiville ja liikkeet sekä sarja- ja toistomäärät suunniteltu valmiiksi.

”Treeniohjelman hankkiminen ei kuitenkaan vielä riitä, sitä on myös noudatettava.”

Itsellä tuskin on alkuvuosienkaan jälkeen vielä riittävää tieto-taitoa suunnitella omaa treeniohjelmaa, eikä netistä jonkin tusinaohjelman kopioiminen ole ehkä sen parempi vaihtoehto. Tässä vaiheessa kannattaakin yleensä panostaa harrastukseen hieman ja hankkia treeniohjelma joltakin ihan opikealta alan ammattilaiselta, joka osa suunnitella sen juuri sinun lähtökohdistasi.

kehitystä

Treeniohjelman hankkiminen ei kuitenkaan vielä riitä, sitä on myös noudatettava. Treeniohjelmasta ei ole mitään hyötyä jos jätät epämukavat liikkeet väliin tai ”unohdat” treenata myös jalkoja. Ammattilaisen suunnittelemassa treeniohjelmassa jokaisella liikkeellä on perusteltu tarkoituksensa ja parhaan kehityksen saavutat sitä noudattamalla.

Kannattaa myös muistaa, että samalla treeniohjelma ei toimi tuloksekkaasti vuodesta toiseen, se on välillä päivitettävä uuteen. Kun tietotaitoa vuosien varrella kertyy lisää, voi omaa treeniohjelmaa muokkailla itsekin, kunhan muistaa olla itsekriittinen eikä päästä itseään liian helpolla. Mukana pitää olla myös niitä raskaita ja epämukavia liikkeitä.

Ruokavalio

Jos sitä kehitystä salilla halutaan oikeasti saada aikaan, on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, mitä suuhunsa pistää – ja erityisesti milloin.

”Erilaisia ruokavalioita on miljoonia ja useimmat niistä perustuvat siihen, mitä ei saa syödä. Kehittymisen kannalta tärkeämpää on kuitenkin se, mitä pitää syödä.”

Kehittymisen kannalta on tärkeää oppia syömään oikein ja riittävästi ja se on usein vaikeampaa kuin uskotaan. Puhtaista ruoka-aineista koostettu terveellinen ruokavalio on kehityksen perusta. Erilaisia ruokavalioita on miljoonia ja useimmat niistä perustuvat siihen, mitä ei saa syödä. Kehittymisen kannalta tärkeämpää on kuitenkin se, mitä pitää syödä. Jotta keho ja lihaksisto saisi riittävästi energiaa kehittyäkseen, pitää syödä enemmän kuin kuluttaa. Jotta keho palautuisi raskaista treeneistä riittävän nopeasti pitää syödä hiilihydraatteja täyttämään energiavarastoja. Jotta lihakset voisivat kasvaa, pitää syödä proteiinia niiden raaka-aineeksi. Jotta hormonitoiminta toimisi, pitää syödä rasvaa.

kehitystä

Ruokailujen ajoitus on lähes yhtä tärkeää kuin niiden sisältö. Ensinnäkin on tärkeää opetella syömään usein, ainakin 5-6 kertaa päivässä. Hiilihydraattipitoisimmat ruuat kannattaa ajoittaa treenin ympärille, ennen treeniä syödyt hiilarit auttavat jaksamaan treenatessa ja treenin jälkeen syödyt hiilarit auttavat kehoa palautumaan treenistä. Proteiinia olisi hyvä saada tasaisesti päivän mittaan jokaisella ruokailulla, jotta lihakset saavat tasaisesti tarvitsemaansa rakennuasinetta.

Lepo

”Lihas kasvaa levossa” on vanha viisas sananparsi, joka kannattaa painaa mieleen jos haluaa kehittyä ja kasvaa. Treenatessa rikotaan lihassoluja, jotka korjautuessaan vahvistuvat ja kasvavat. Siihen ne tarvitsevat kuitenkin edellä mainitusti ravintoa, mutta myös aikaa, eli lepoa. Jos lihas ei pääse välillä lepäämään, se ei kehity parhaalla mahdollisella tavalla.

”Mitä enemmän pystyt nukkumaan ja lepäämään treenien väleillä, sen paremmin kehosi palautuu ja sitä kautta myös kehittyy.”

Keho ja mieli on kokonaisuus, jonka jokainen osa-alue tarvitsee lepoa. Jos treenataan liikaa, käy keho koko ajan ylikierroksilla ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa keho ottaa tarvitsemansa levon väkisin, esimerkiksi nostamalla kuumeen, pahimmassa tapauksessa edessä on taistelu ylikuntoa vastaan. (Ylikunto ei nimestään huolimatta tarkoita että ollaan liian hyvässä kunnossa, vaan se tarkoittaa sitä että keholta on vaadittu liian pitkään liian paljon.) Mitä enemmän pystyt nukkumaan ja lepäämään treenien väleillä, sen paremmin kehosi palautuu ja sitä kautta myös kehittyy.

kehitystä

Pääkoppa on myös osa kokonaisuutta ja sille kannattaa myös antaa välillä lepoa. Vaikka tavoitteellisesti treenattaisiinkin ja pyrittäisiin huolehtimaan mahdollisimman jokaisesta tuloksekkaan treenaamisen osa-alueesta, kannattaa elämään sisällyttää muutakin. Jos treeni ja siihen liittyvät jutut ovat ainoa elämänsisältö, ei treeniura tule olemaan kovin pitkä. Treenaamiseenkin palaa loppuun ennemmin tai myöhemmin. Sille on hyvä olla myös jotain vastapainoa, oli se sitten pleikkarin pelaamista, pitsin nypläystä tai astrojoogaa.

Metallisydän

Yksi vastaus artikkeliin “Mitä pitäis tehdä jotta tulis kehitystä?”

  1. Oletko sinä(kin) sitä mieltä että alussa, kun treeni uraa on takana reilu vuosi kannattaa keskittyä treeneissä raskaisiin perusliikkeisiin ja niiden ympärille jonkin verran apuliikkeitä. Perusliikkeissä ilmeisesti tulisi keskittyä sarjapainojen ja myös ykköstenkin nostamiseen vaikka tavoitteena onkin lihasmassan kasvu eikä suoranaisesti voima? Olen miettinyt että millaiset voimatasot tulisi saavuttaa kyykyssä penkissä ja mavessa että riittäisi pelkästään kokeneitten kehäkettujen harjoittama ”tuntumahomoilu” raskailla kuormilla eikä niinkään ennätyspainojen rikkominen pakostikin välillä tekniikan kustannuksella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta