Eikö treeni enää huvita? – Mitä on tehtävissä?

Jokaiselle tulee joskus hetkiä ettei huvita lähteä treenaamaan ja jos sinne salille kuitenkin vääntäytyy, on treeni yhtä pakkopullaa. Mitä silloin on tehtävissä? Kannattaako unohtaa koko touhu, vai voiko kadonneen treeni-innon löytää jotenkin? Metallisydän listasi muutaman takuuvarman vinkin joilla on mahdollista nostaa treenimotivaatio uuteen nousuun.

treeni

Ihan ensimmäiseksi kannattaa erottaa yhden päivän innottomuus laajemmasta treeni-innon puuttumisesta. On ihan luonnollista että on päiviä jolloin ei treeni maistu. Jos takana on esimerkiksi huonosti nukuttuja öitä, tai pitkä ja raskas työputki, kannattaa ihan suosiolla antaa itselleen lupa levätä. Parin päivän lepäämisen jälkeen on taas ihan erilainen motivaatio lähteä salille.

treeni

Jos treenimotivaatio on ollut pidempään kadoksissa, saattaa vaihtelu virkistää ja tuoda intoa treenaamiseen. Uusi treeniohjelma virkistää hommaa varmasti jos on jo pitkään treenannut samalla puuduttavalla kaavalla. Jonkin ihan uuden urheilumuodon kokeilemistakaan ei kannata sulkea kokonaan pois, käynti esimerkiksi bodypumpissa saattaa hyvinkin muistuttaa mieleen kuinka kivaa se oma treeni olikaan…

treeni

Pyydä kaveri mukaan salille. Jos yksin salilla puurtaminen tuntuu raskaalta, saattaa sopiva treenikaveri tuoda ihan uudenlaista potkua treeniin. Yhdessä treenatessa voi jutella monenlaista ja silti treenata tehokkaasti, jopa kannustaa toisensa ihan uusiin treenituloksiin.

treeni

Kokeile ohjattua treeniä. Personal trainereita löytyy näinä päivinä joka nurkan takaa. Ohjattu treeni saa sinut viemään itsesi äärirajoilla, varmasti pois mukavuusalueelta ja mahdollisesti löytämään uudelleen sen nautinnon, jonka itsensä ylittäminen ja treenistä kipeät lihakset saavat aikaan. Ohjattu treeni silloin tällöin on pieni panostus siihen, että homma pysyy mielekkäänä.

treeni

Pidä lomaa. Viikon-kahden mittainen täysi irtiotto treenaamisesta ei hävitä vaivalla hankittua lihasmassaa mihinkään. Päinvastoin se saattaa auttaa kehoa palautumaan mahdollisesta ylirasitustilasta ja palauttaa innostuksen treenaamiseen. Kun on lomaillut pari viikkoa, alkaa polte päästä salille olla jo melkoisen kova – ja jos ei ole, muista että ei sinne kannata itseään kiusaamaan mennä. Ei treenaamisen kuulu pakkopullaa olla. Jos siitä ei nauti, kannattaa keksiä jotain muuta tilalle. Maailma on täynnä urheilulajeja ja harrastusmahdollisuuksia, joista löytyy varmasti jokaiselle mielekästä tekemistä.

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta