Hihat kireeksi perusjutuilla

On pudotussarjaa ja pakkotoistoja, on FST7 ja vaikka mitä ihmekeinoja, joilla saada hauikset kasvamaan ja paidan hihat kiristämään. Erikoistekniikoista ja muista kikkailuista ei kuitenkaan ole mitään hyötyä jos ei perusjutut ole hallussa. Tutustu siis Metallisydämen perinteiseen ja toimivaan hauistreeniin, jätä seuraavalla kerralla kikkailut pois ja löydä teho perustreenistä.

hihat

Ihan ensimmäiseksi lähdetään tekemään perinteistä hauiskääntöä taljassa. Pidetään kyynerpäät kiinni kyljissä ja keho suorana. Ei heiluta eikä huojuta, ei heijata eikä heilautella. JA jotta tämä kaikki onnistuisi, otetaan saman tien ainakin puolet normaalisti käytetystä painomäärästä pois. Kun saadaan tehtyä puhtaasti 20 toistoa, lähdetään lisäämään painoa joka sarjaan, pitäen tekniikka aivan yhtä puhtaana kuin ensimmäisessä sarjassa. Kun ei enää saada tehtyä puhtaasti 10 toistoa enempää, on aika siirtyä seuraavaan liikkeeseen.

Seuraavana tehdään hauiskääntöjä istuen.

hihat

Tässä liikkeessä jo asento estää isomman heilumisen ja heijaamisen. Nyt on kuitenkin tarkoitus rutistaa täysillä, kaikki voimanrippeet irti. Ensin liikettä tehdään nopeaan vuorotahtiin, siten että kumpikaan käsi ei pysähdy, vaan kun toinen lähtee ylös, toinen lähtee alas. Kun ei enää saada painoa ylös, hidastetaan tahtia siihen, että toinen käsi lepää alhaalla venytyksessä toisen tehdessä kokonaisen toiston. Tällä hitaalla tahdilla saadaan vielä tehtyä muutama toisto lisää, rutistettua ne piileskelevät voimanrippeet ulos.

Kolmannessa liikkeessä tehdään tuettua hauiskääntöä ja sitä varten viritellään taljaan pieni viritelmä.

hihat

Tuetuissa liikkeissä saadaan taas eliminoitua turha heiluminen pois ja liike saadaan kohdistettua parhaalla mahdollisella tavalla juuri hauikselle. Rauhallisella tahdilla tehdään yli kymmenen toiston sarjoja. Tässä avainasemassa on sisu. Kun tuntuu, ettei yhtään toistoa enää tulisi, rutistetaan ainakin kaksi toistoa ihan pelkällä sisulla, antamatta periksi. Nuo kaksi toistoa ovat ne joista kehitys tulee, jotka ennen pitkää saavat ne hihat kireiksi.

Loppuun viimeistellään hauiksen pumppi kahdella pitkällä sarjalla perinteistä seisten tehtävää hauiskääntöä.

hihat

Tämä liike on paitsi viimeistelyliike, myös tietynlainen mittari. Aivan sama minkäpainoinen tanko kourassa on, tässä vaiheessa puukeppikin painaa sen verran että yli 20 toiston rutistaminen rauhallisella tahdilla on mahdotonta. Jos taas tanko liikkuu kevyesti, kannattaa miettiä olisiko sittenkin pystynyt antamaan itsestään enemmän aiemmissa treeniliikkeissä, jäikö sittenkin tekemättä se viimeinen, epämukava toisto…

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Hihat kireeksi perusjutuilla”

  1. Niin tykkäsin TAAS. Paras fitfashionin blogi juuri näitten ohjeiden takia. Kiitos!!

  2. Testattu. Hyvältä tuntuu haukkareissa näin seuraavana päivänä, vaikka säännöllisesti treenaankin. Mukavasti uutta ärsykettä lihaksille kun välillä tahtoo jumiutua samoihin liikkeisiin ja toistomääriin. Jää varmasti ohjelmaan. 🙂

    • Sehän se avain onkin, vaihtelu. Sopivasti joka kerta hiukan muutosta treeniin niin ei pääse tottumaan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta