Tehokas pepputreeni 30 minuutissa!

Vinkkejä tehokkaaseen pepputreeniin on treeniblogit pullollaan. Yhdessä neuvotaan tekemään miljoona askelkyykkyä, toisessa käydään läpi ainakin kymmenen erilaista liikettä ja kolmannessa käytetään pelkkää kuminauhaa. Ei ne muutkaan pepputreenivinkit varmasti huonoja ole, mutta kokeiltuasi tätä Metallisydämen tehokasta 30 minuutin pepputreeniä, et enää muita vinkkejä kaipaa.

pepputreeni

Toisin kuin hyvin yleisesti luullaan, tehokkaan pepputreenin ei tarvitse sisältää lukemattomia erilaisia liikkeitä ja kestää tuntikausia. Päinvastoin, kun liikkeet tehdään kunnolla ja säästelemättä, pelkäämättä mukavuusalueelta poistumista, riittää tehokkaaseen treeniin vallan mainiosti puoli tuntia ja kolme liikettä. Itseasiassa kaikki sen yli menevä on jo aivan turhaa.

Lähdetään liikkeelle ja aloitetaan ihan ensimmäiseksi pepputreeniliikkeiden kuninkaasta, tai ehkä kuningattaresta, jostain syystä kun pepputreeni mielletään usein enemmän naisten touhuksi… Lähdetään siis tekemään askelkyykkyä!

pepputreeni

Homman ideana on tehdä viisi sarjaa hyvin lyhyillä palautuksilla, nostaen painomäärää jokaisen sarjan (molemmat jalat) jälkeen. Liikkeelle lähdetään painolla, jolla saadaan tehtyä vähintään 25 toistoa. Lepoa sarjojen välissä pidetään juuri sen verran kuin painojen lisäämiseen menee. Sopivia kiekkoja kannattaa varata valmiiksi laitteen vierelle, sillä taukojen aikana ei ole tarkoitus vitkastella.

Jokainen sarja tehdään loppuun asti, eikä säästellä. Painojen lisäysten ei tarvitse olla suuria, sillä lyhyet palautukset vievät myös oman veronsa ja viimeisessäkin sarjassa olisi tavoite saada noin10 toistoa tehtyä.

pepputreeni

Porin kuntosalien ykkösellä, Wellgo Training Centerillä, on askelkyykkyyn ihan oma kuvissa näkyvä laitteensa, mutta liikkeen voi yhtä lailla tehdä vaikkapa käsipainot käsissä, takajalka penkin päällä.

Seuraavaksi siirrytään Smith-laitteeseen tekemään yhdenjalansuorinjaloinmaastavetoheilautusta, jossa asetutaan korokkeen päälle, tartutaan kiinni tankoon ja lähdetään kumartamaan selkä suorana, toista jalkaa taakse heilauttaen ja pitäen tukijalan polvessa pienen pieni kulma. Teho tuntuu tukijalan pakarassa.

pepputreeni pepputreeni

Tässä liikkeessä tehdään toisin päin, ladataan tankoon ensin niin paljon painoa, että saadaan juuri ja juuri tehtyä 10 toistoa (per jalka) ja lähdetään sitten pudottamaan painomäärää sarja sarjalta lepotauon ollessa taas ainoastaan sen verran kuin painojen vähentämiseen menee aikaa. Käytännössä siis tehdään yksi aika helvetin pitkä pudotus/restpause-sarja.

Nyt aletaan olla jo treenin loppupuolella, molempiin liikkeisiin on mennyt noin 10 minuuttia, eli yksi 10 minuuttinen on vielä jäljellä… Liitetään toinen nilkka kiinni ristikkäistaljan alaosaan ja lähdetään tekemään takapotkua. Liikkeen tulee olla rauhallinen, enemmänkin rutistava kuin potkaiseva, ei siis ole tarkoitus heilauttaa jalkaa taakse, vaan puristaa pakaralla jalka rauhallisesti taakse.

pepputreeni pepputreeni

Kun näin on saatu tehtyä noin 20 toistoa, joista viimeiset viisi lähes pelkällä tahdonvoimalla, käännytään kyljittäin taljaakohti, pienennetään hiukan käytettävää painoa ja lähdetään rutistamaan jalkaa sivulle, pakaralla puristaen. Näitä olisi tarkoitus tehdä myös sama noin 20 toistoa.

pepputreeni

Näitä settejä tehdään enää kaksi molemmille jaloille ja tehokas 30 minuutin pepputreeni on kasassa. Jos liikkeet on todellakin tehty tosissaan ja tehokkaasti, ei tässä vaiheessa enää tee mieli tehdä yhtään mitään muuta kuin hörppiä palkkaria ja suunnata kotiin. Kaikenmaailman kuminauhajumpat saa jäädä niitä googlettaneille…

Tämä treeni toimii erittäin hyvin itsenäisenäkin, mutta jos haluaa panostaa pepputreeniin oikein tosissaan ja saada siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti, suosittelen treenaamaan peppua kahdesti viikossa. Silloin tehdään kaksi eri treeniä, jotka tukevat ja täydentävät toisiaan. Tämä on toinen niistä ja toisen esittelen lähiaikoina, pysykäähän kanavalla!

Sarin treenikuteet on muuten Fit4You:sta ja toppi vielä heinäkuun loppuun asti kampanjatarjouksessa, kannattaa käydä kurkkaamassa!

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Tehokas pepputreeni 30 minuutissa!”

  1. Taas menee kokeiluun!
    Tykkään selvistä ohjeista, kuvatarkennuksista ja uusista ideoista. Kiitos 🙂

  2. Testiin meni ja kyllähän se tuntu ja usko meinasloppua jo askelkyykyissä:D väsyneillä jaloilla marssittii kotiin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta