Tykki selkätreeni!

Mä tiedän, te ootte kaikki kyllästyneet katselemaan kuvia rumasta kaljupäästä treenaamassa. Tällä kertaa tehtiinkin niinpäin, että Sari treenasi ja mä napsin kuvia teidän katseltavaksi. Samalla kun katselette kuvia, voitte toki myös lukea mitä Sarin selkätreeni sisälsi ja mahdollisesti napsia jotain pikkuvinkkejä talteen omaan treeniin…

selkätreeni

Treeni aloitetaan lämmittely/tuntumanhakuliikkeellä. Siihen erinomainen vaihtoehto on ylätalja, jossa maltillista painoa käyttäen saadaan tehtyä pidempää sarjaa ja kohdistettua rasitus hyvin juuri selälle. Leveä ote tangosta, mahdolliset gripperit tai vetoremmit käyttöön ja pumppaamaan, tosin rauhallisesti. Kolme sarjaa, jokaisessa toistotavoite kahteenkymmeneen toistoon.

selkätreeni

Seuraavaksi treenin ensimmäinen raskas liike, yläsoutu vipuvarsilaitteella ja me tehdään se yhdellä kädellä, jolloin liikkeen tehon saa kohdistettua tarkemmin, venytyksen tuntumaan mojovammin ja huippusupistuksen hyödynnettyä parhaiten. Tehdään viisi sarjaa/käsi, nostaen käytettävää painomäärää joka sarjassa. Viimeisen sarjan toistomäärä saa jäädä jopa alle viiteen.

selkätreeni

Selkätreeni ei ole mitään ilman leuanvetoa, siksipä se on meillä treenin toisena raskaana liikkeenä. Jokainen tietää miten leukaa vedetään, niin paitsi crossfittaajat, jotka rimpuilee tangossa ihan miten sattuu… Me tehdään leuanveto rauhallisesti leveällä myötäotteella, kohdistaen sen rasitus selkälihaksille. Ei rimpuilla, ei heiluta eikä mitään muutakaan, kuin vedetään rauhallisesti selkälihaksia käyttäen leuka kerran toisensa jälkeen tangon tuntumaan. Viisi sarjaa ja tavoitteena kymmenen toistoa…

selkätreeni

Vahvimmat karpaasit käyttää tietysti leuanvedoissa lisäpainoja, mutta tätä selkätreenin kuningasliikettä ei kannata unohtaa vaikka ei kymppi täyttyisi ilman lisäpainojakaan. Leuanvetoon oiva lisävaruste on kuminauha, joka keventää liikettä juuri sopivalla tavalla.

selkätreeni

Selkätreenimme lopuksi palataan taljaliikkeisiin, tällä kertaa alataljaan, jolla treeni viimeistellään. Jos saliltasi löytyy alatalja kahdella vaijerilla, kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon, jolla on mahdollisuus saada alataljaliikkeestä hiukan muita enemmän irti, ainakin viimeistelyliikkeenä. Kun molemmille käsille tulee oma kahva ja vaijeri, saa liikkeen loppusupistuksen tuntumaan huomattavasti perinteistä alataljaa paremmin. Kolme pidempää rauhallista sarjaa riittää viimeistelemään tämänkertaisen selkätreenin.

selkätreeni selkätreeni

Sarin tyylikkäät Better Bodies -treenivaatteet on muuten hankittu Fit4You:sta, toppi on vieläpä komeassa kampanjatarjouksessa koko heinäkuun ajan!

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Tykki selkätreeni!”

  1. Moikka,

    Blogisi kuuluu ehdottomasti suosikkeihini, olet niin viihdyttävä ja informatiivinen!
    Kuitenkin itsekin naisena, on ihanaa seurata Sarin treenaamista ja kehitystä tälläisten postausten ohella, mutta olisiko ihan hassu idea jos tekisit Saristakin haastattelun tai vaikka ”siippa ottaa haltuun” -tai jotain postauksen, jossa aiheena tietysti treenirutiinit, tavoitteet ja kehitys! 🙂

    • Mä oon joskus aikasemmin yrittänyt ehdotella ”Fitnessbloggarin puolison” haastattelua… Taidan alkaa ehdotella uudelleen, jos Sari vaikka jonain heikkona hetkenä lupautuisi haastateltavaksi… 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta