Kuukauden lisäravinne – EAA+

Metallisydämen kuukauden lisäravinne -sarjassa esitellään joka kuukausi yksi suosikkilisäravinteistani. Tällä kertaa esittelyvuoron saa kesähelteiden suosikki, raikas aminohapposekoitus EAA+.

lisäravinne

EAA+ on aminohappovalmiste, joka sisältää välttämättömiä aminohappoja (EAA), joista valtaosa on haaraketjuisia aminohappoja (BCAA). Aminojen lisäksi EAA+ sisältää sitrulliinimalaattia, histidiiniä ja B6 vitamiinia. Treenin yhteydessä EAA+ toimii siis tehokkaana treenin aikana nautittavana intrajuomana antaen lihaksille niiden tarvitsemia rakennusaineita ja estää lihasväsymystä.

Ei kannata huolestua jos ei edelläolevasta ymmärtänyt juuri mitään, suomeksi se tarkoittaa, että kun sekoittelet EAA+ jauhetta treenijuomapulloosi, jaksat treenata paremmin ja palautuminen ja sitä kautta kehitys nopeutuu.

lisäravinne

EAA+ toimii paitsi treeninaikaisena intrajuomana, myös raikkaana kesäjuomana ihan milloin tahansa. Hiukan vettä ja jäitä lasiin ja EAA:ta sekaan niin ai että kun on hyvää – ja terveellistä!
lisäravinne

EAA+ drinkin voi kietaista kurkusta alas myös heti aamulla. Se on nopea ja tehokas tapa ladata lihaksille rakennuasineita heti aamulla kun kehon omat varastot on tyhjinä. Toimiva tapa varsinkin jos puuro ja kananmunat ei uppoa heti herättyä…

Metallisydän

8 vastausta artikkeliin “Kuukauden lisäravinne – EAA+”

  1. Kumpi sitten on parempi treenin aikana, EAA vai BCAA vai pitäisikö niitä sekottaa keskenään? Mikä ero noilla oikeastaan käytännössä on? Itse olen Mannisen BCAA:ta juonut jo jonkin aikaa.

    • EAA on hiukan kattavampi valinta, se käytännössä sisältää BCAA:n sekä hiukan muutakin. Mä tykkään treenin aikana käyttää EAA:ta ihan jo senkin takia että siinä on mukana esimerkiksi sitrulliinimalaattia, mitä lisään treenilaturiinkin.

  2. Itselläni on kompo bcaa+eaa sekä vielä vitargoa pikkumäärä jääkylmässä vedessä treenin aikana, Hyvin pelittää.

    • Ihan varmasti pelittää, vitargo on hyvä lisä treeninaikaiseen juomaan 🙂

  3. Perustelehan mulle miksi mun pitäisi juoda mitään lisäravinteita?

    Käyn siis 3x viikkoon salilla ja lisäksi juoksen, pyöräilen, teen HIIT- ja tabata-treenejä, kahvakuulailen, pelaan harrastelulentopalloa ja kävelen paljon. Treenikertoja tulee viikossa 5-7. Silti ainoa minkä oon kokenut järkeväksi ja tarpeelliseksi on ihan puhdas heraproteiini, jota menee 1-2 annosta päivässä ihan vaan proteiinina aamu-/väli-/iltapalana. Sitäkään en siis käytä palkkarina tmv.

    Nyt on kuitenkin alkanut kiinnostaa varsinkin nämä BCAA- ja EAA-jauheet… mitä sanot, saako tällainen sunnuntaijumppailija noista hyötyjä irti? Ja jos saa niin mitä?

    • Vai perustelemaan pitää lähteä 🙂

      Sä urheilet paljon, tosi paljon. Sun keho on aikamoisella koetuksella koko ajan ja ihmettelen kyllä jos sulla ei oo koskaan ongelmia palautumisen suhteen tolla urheilumäärällä. Tosin sen monipuolisuus saattaa auttaa asiaa jonkin verran…

      Silti oon varma, että jos lähdet kokeilemaan vaikka kahden kuukauden ajaksi paria tarkkaan valittua lisäravinnetta, huomaat että saat niistä melkoisesti etua erityisesti siihen palautumiseen, jaksat treenata paremmin, tehoja löytyy enemmän ja ihan vaan koko homma sujuu jotenkin mukavammin. Jos et eroa huomaa, jätät vaan lisäravinteet taas vähemmälle.

      Mä suosittelisin ainakin laadukasta palkkaria. Ei sitä halvinta mahdollista, vaan ihan oikeesti laadukasta tavaraa. Sekä just treenin/urheilun aikana aminohappoja, eli EAA:ta tai BCAA:ta ja vaikka hiukan jotain hiilaria, esimerkiksi suhteellisen edullista mutta silti laadukasta OsmoPURE:a sen sekaan. Niillä pääsee jo pitkälle 🙂

    • Harvoin kyllä mitään on. Syön ruokaa aika paljon ja ennenkaikkea suunnitellusti ja tosiaan viikot on monipuolisia, joka varmasti auttaa myös. Ainoat palautumisongelmat johtuu vauvan aiheuttamasta heräilystä ja lyhyiksi jääneistä unista, mut oon vahingosta viisastunut ja jätän oikein paskan yön jälkeen treenin joko kokonaan väliin tai ainakin kevennän.

      Mutta siis kiitos vastauksesta! 🙂 Ehkä mun täytyy kokeilla. Aina oon ollut sillä kannalla että oikea ruoka riittää, mutta eipä noista lisäravinteista haittaa tietty olis… ja vaikkei mulla mitään tavoitteita ole vaan treenailen koska tykkään siitä, niin treenitehon nostaminen houkuttaa tietty aina. 😉

  4. Suositeltiin ottamaan Eaa:ta ennen treeniä ja Bcaata treenin aikana. Olenko nyt aivan pihalla?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta